Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt ampera

Startet av sagh, tirsdag 09. juli 2019, klokken 09:29

« forrige - neste »

sagh

Hei.
Jeg er på nippet av å kjøpe en brukt ampera elbil.
Noen som har gode tips til hvilke utstyrspakker som er viktigere enn andre?
Noen ting som ikke sier seg selv man må se opp for?
Har sett noen importbiler, er disse bra eller bør man styre unna?


Sent from my iPhone using Tapatalk

alagerqv

Min personlige mening er at det er den kjipeste av alle elbilene med litt rekkevidde. Videre vil all app-styring o.l. slutte å virke etterhvert pga salget av Opel til PSA.

Ville hvertfall prøv andre biler før jeg kjøpte den....


Sent from my iPad using Tapatalk

Tellus

Har hatt Ampera-E I i over 2 år og tilbakelagt 40.000 problemfrie kilometer.

Det er ingen premium bil og forsøker heller ikke å utgi seg for en.

Det finnes en del importbiler fra USA. Disse heter Chevrolet Bolt og vil i utgangspunktet ikke kunne hurtiglades.

Europeiske Ampera-E antar jeg er helt ok. Sjekk opp om de har 5 års garanti.

Kom opprinnelig med kun 2 utstyrspakker. Den ene har skinnseter og oppgradert lydanlegg. Den andre har førerassistansesystemer og en del annet stash.

Ulemper er hurtigladehastiget med kaldt batteri og manglende varmepumpe.

Fantastisk one pedal driving  :)

DagfinnN

#3
Sitat fra: alagerqv på lørdag 03. august 2019, klokken 20:49
Min personlige mening er at det er den kjipeste av alle elbilene med litt rekkevidde. Videre vil all app-styring o.l. slutte å virke etterhvert pga salget av Opel til PSA.

Ville hvertfall prøv andre biler før jeg kjøpte den....
Sent from my iPad using Tapatalk
Tja - ingen problem med app på min bil i hvert fall. Ellers helt uenig med deg. Perfekt som bybil. Og jeg har en annen bil også som man ikke må sammenligne med.
Kun 1 driftstopp på 2 år og 40k. Flatt 12 volts batteri. Opel rykket ut og fixet for no cost. Ikke verst det.
Kjører greit 35 mil til hytta om sommeren uten  å måtte lade underveis.
Det eneste kjipe er manglende ladehastighet på langtur. Men er man tålmodig så går det vel. Jeg er ikke tålmodig og er selvsagt bortskjemt fra min andre elbil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

batterimannen

Prisdifferansen opp til en Kona bør være betydelig, for at det skal være verdt å ikke gå for en Kona.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Como

Sitat fra: batterimannen på søndag 04. august 2019, klokken 09:22
Prisdifferansen opp til en Kona bør være betydelig, for at det skal være verdt å ikke gå for en Kona.
Det er nok at du trenger/ønsker plass til 2 voksne i baksetet så er ikke Kona'n et godt alternativ.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

navyelsen

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 03. august 2019, klokken 22:57
Ellers helt uenig med deg. Perfekt som bybil.

Der er jeg helt uenig! Den fungerer sikkert som bybil, men er det verdt å betale opp mot 400k for lang rekkevidde hvis du primært skal kjøre i byen?
Til bykjøring finnes det mange andre rimelige alternativer!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Tellus

Sitat fra: navyelsen på torsdag 08. august 2019, klokken 10:42
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 03. august 2019, klokken 22:57
Ellers helt uenig med deg. Perfekt som bybil.

Der er jeg helt uenig! Den fungerer sikkert som bybil, men er det verdt å betale opp mot 400k for lang rekkevidde hvis du primært skal kjøre i byen?
Til bykjøring finnes det mange andre rimelige alternativer!

Nå spurte TS om et bruktbilalternativ. Forøvrig koster Ampera-E 368.000 ny og leveres dessverre kun med alt utstyr.

Billgste Ampera-E er lagt ut for 289.000 kr. på finn. Denne har alt utstyr og 2 sett hjul. Regner med det er litt prutningsmonn der også. Kankje 270.000 kr for en 2 år gammel bil er ganske konkurransedyktig hvis man ønsker en bil med lang rekkevidde.

Finnes det overhodet alternativer i denne prisklassen ?

sagh

Sitat fra: Tellus på torsdag 08. august 2019, klokken 12:27
Sitat fra: navyelsen på torsdag 08. august 2019, klokken 10:42
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 03. august 2019, klokken 22:57
Ellers helt uenig med deg. Perfekt som bybil.

Der er jeg helt uenig! Den fungerer sikkert som bybil, men er det verdt å betale opp mot 400k for lang rekkevidde hvis du primært skal kjøre i byen?
Til bykjøring finnes det mange andre rimelige alternativer!

Nå spurte TS om et bruktbilalternativ. Forøvrig koster Ampera-E 368.000 ny og leveres dessverre kun med alt utstyr.

Billgste Ampera-E er lagt ut for 289.000 kr. på finn. Denne har alt utstyr og 2 sett hjul. Regner med det er litt prutningsmonn der også. Kankje 270.000 kr for en 2 år gammel bil er ganske konkurransedyktig hvis man ønsker en bil med lang rekkevidde.

Finnes det overhodet alternativer i denne prisklassen ?

Ts her.
Har enda ikke gjort et valg, har nå solgt min TMS og er på nippet til å ta et valg.
Står nå mellom en brukt Kia Soul til ca 140k eller ampera som du sier til ca 270k.
Ser for meg å oppgradere om 3 år, hvilken av disse tror du vil ha størst verditap på 3 år? Føler Kia Soul er en bil lik mange andre (lite plass, kort rekkevidde) mens ampera har lengre rekkevidde og litt mer plass, men frykter den vil synke mer når niro og kona og eventuelle nye modeller begynner å selge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tellus

Billigste bil vil stort sett altid ha minst verdifall i kroner. I dette eksemplet er det ingen tvil at en bil til 140.000 vil tape seg mindre. Regn rundt 10% årlig verditap regnet ut fra nybilpris for begge bilene.

I prosent blir det sikkert hipp som happ.

Er du opptatt av å minimalisere verditap så bør man kjøre den absolutt billigste bilen man kan leve med og ha den så lenge man orker  :)

alagerqv

Jepp, billig bil er i 99.9% den du taper minst på i kroner. Generelt så er mitt råd å kjøpe den kuleste bilen du liker og føler du kan ta deg råd til. Da er stort sett Opel ute.

Mht app-styring som forsvinner er det neste år:
«Alle OnStar-tjenester og Wi-Fi-tjenester vil være utilgjengelige fra og med 31. desember 2020.»

Ny Tesla Model 3 får du jo levert raskt, men nybil taper seg jo alltid mest.

DagfinnN

Sitat fra: navyelsen på torsdag 08. august 2019, klokken 10:42
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 03. august 2019, klokken 22:57
Ellers helt uenig med deg. Perfekt som bybil.

Der er jeg helt uenig! Den fungerer sikkert som bybil, men er det verdt å betale opp mot 400k for lang rekkevidde hvis du primært skal kjøre i byen?
Til bykjøring finnes det mange andre rimelige alternativer!
Fungerer blant annet perfekt som bybil pga design. Liten, smal, lett å gå inn og ut i. Å ja, så kan du besøke svigermor på Skarnes uten å lade/planlegge. Det har god del verdi psykisk å ha lang rekkevidde.
Prisen er ikke avskrekkende i forhold til 2 år gammel E-golf f.eks.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

alagerqv

Men det er derimot kjøreopplevelsen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA