Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekurver for de ulike modellene

Startet av kodax, fredag 23. august 2019, klokken 14:42

« forrige - neste »

kodax

Er det noe sted det er samlet typiske ladekurver for de ulike modellene?
Evt kunne det vært en ide å samle dem i en tråd?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ventle

A Better Route Planner har en meget god artikkel om dette. Her ser du både typiske ladekurver for de fleste, og avvikende ladekurver for de som har fått begrenset ladhastighet etter å ha superladet (for) mye.

https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/

Klykken

Er også en case for oss med 85-pakker (S60, 70 og 85 i all hovedsak). Blitt software-begrenset for å minske brannfare, etter en hendelse i et p-hus i Kina. Noen har også mistet opp mot 15% rekkevidde.
Skjedde rett før sommeren dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

THE

Ladekurven for 100 kWh batteriet er også endret. Nå er det mye lavere ladehastighet fra ca 50% SOC og opp enn det var tidligere. Visstnok skal ladehastigheten på lav SOC nå være ca 145 kW mot ca 120 kW tidligere, men dette gir ingen verdi i Norge ennå siden det (nesten) ikke finnes superladere som leverer 150 kW.

I praksis er det blitt mye tregere lading av 100-batteriet nå enn for noen måneder siden, spesielt hvis du lader til 60% eller mer. Når superladerne blir oppgradert til å levere 150 kW eller mer, så vil ladetida på 100-batteriet bli lavere enn tidligere, i alle fall om man ikke lader til høy SOC. Tror kanskje ny ladekurve vil være raskere opp til ca 65-70% SOC, men det er bare gjetting siden jeg ikke har prøvd slike superladere selv ennå. Det jeg vet fra egne erfaringer er at ladehastigheten er strupet veldig mye fra ca 55% til 80% SOC sammenlignet med tidligere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

smiley0455

Prøvde å lade min MX 100D (18/09/2018) i går på 150 kW superlader. Max hastighet 118 kW - fremdeles samme sakte ladekurve som før. Skerevet mail til Tesla for å sjekka at vil det ta alt for lang tid for kjøre i Europa. Er det mange som påvirka av denne problemme (S/X 100 kWt batteri)?

THE

@smiley0455, jeg har samme reduserte ladehastighet på min X100D produsert i august 2017. Mye tregere fra knapt 50% til drøyt 80% SOC enn det var før. Har heller ikke fått raskere lading ved lav SOC, men har prøvd å lade bare en gang på en 150 kW lader.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vhagar

Glad jeg har X75D om 100-pakken lader såpass dårligere. For lading nedover Europa var aldri noe problem. Bilen måtte alltid vente på passasjerene.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Thomas Parsli

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 03. september 2019, klokken 22:58
Glad jeg har X75D om 100-pakken lader såpass dårligere. For lading nedover Europa var aldri noe problem. Bilen måtte alltid vente på passasjerene.

Grafene på https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/ viser vel at 100D er raskere enn 75D?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Vhagar

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 03. september 2019, klokken 23:48
Sitat fra: Vhagar på tirsdag 03. september 2019, klokken 22:58
Glad jeg har X75D om 100-pakken lader såpass dårligere. For lading nedover Europa var aldri noe problem. Bilen måtte alltid vente på passasjerene.

Grafene på https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/ viser vel at 100D er raskere enn 75D?

Var mest ment som et sleivspark mot smiley0455 som klager til Tesla og mener at det vil utgøre store problemer for en europatur. Med mindre vedkommende sitter med stoppeklokke og skal foreta den perfekte ladeturen så er min påstand at dette ikke er noe problem. Selv med X75 så ladet jeg sjelden over 60-70% og mange stopp tok det lenger tid å kjøre av/på motorvei å finne, enn faktisk ladetid. Så tror vedkommende bør prøve turen først.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

THE

@Vhagar, jeg klager over lading på 100D, og synes jeg bør ha lov til det. Jeg betalte ca. 150000,- ekstra for 100 vs 75. Det er to årsaker til at jeg kjøpte 100 og ikke 75: rekkevidde og ladehastighet.

Da jeg kjøpte bilen ladet 75 batteriet med ca 95-100 kW max, 100-batteriet ladet med ca 120 kW max. Før ladet 100-batteriet med over 100 kW til ca 65% SOC, nå går lading under 100 kW før 50%, og det er betydelig tregere lading i hele området mellom 45 og 80% SOC. Hadde en X75D som lånebil noen dager, og den lader jo akkurat like raskt som min 100D nå. 75D har fått betydelig raskere lading og 100D betydelig tregere lading etter Teslas SW"oppgraderinger". I prakis opplever jeg at bilen min har blitt betydelig nedgradert via SOTA. På langtur i sommer måtte jeg stadig vente på at bilen skulle lade, og det har aldri skjedd før, og nei jeg lader aldri til mer enn 70-75% på SuC (bortsett fra noen strekninger der jeg trenger mer energi for å komme fram). Årsaken til at jeg ønsket rekkevidden til 100D var blant annet at jeg kjører ruter der det er tynt med SuC, og jeg ikke ville være avhengig av ChaDeMO-lading underveis. Med dagens ladehastighet på 75-batteriet + CCS-adapter så vil 75 og 100 i praksis være veldig like i bruk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

1000kwh

Hvor langt har du kjørt din X100 og hvor mye superlading har du gjort?

Både rekkevidde og ladehastighet vil gå ned med tid og antall km kjørt.

THE

Jeg har kjørt ca 74000 km og det aller meste er ladet på AC, batteriet ligger stort sett alltid mellom 30 og 75% SOC. Vet ikke nøyaktig hvor mye jeg har ladet på SuC, men antar ca 2500 kWh. Hvis Tesla selger biler som er beregnet på normalt bruk, så må de forvente at bilene brukes på langkjøring, og man må også forvente minst 10 års levetid. Det aller minste jeg slik sett forventer er at en bil skal kunne lade minst 15000 kWh (60-70000 km) på superlader uten betydelig ladebegrensing. Siden jeg kjører så mye i året, og tenker å ha bilen lenge, så var også stor batterikapasitet noe som betydde mye da jeg valgte å betale så mye ekstra for en 100D siden jeg regnet med at det ble mindre belastning på batteriet gjennom færre ladesykluser, og at jeg kan holde batteriet innenfor mest mulig optimal SOC-område for å maksimere levetid på batteriet.

Hvis elbilen (Tesla) er så dårlig at den ikke tåler normalt bruk i hele garantiperioden engang uten å få betydelig reduksjon i ytelser, så har jo faktisk fossilhodene rett i at elbiler aldri kan erstatte eksosbiler.... Inntil videre skal i alle fall jeg være mer forsiktig i diskusjon med elbilmotstandere, da jeg føler at de har fått bedre argumenter i løpet av sommeren godt hjulpet av Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

1000kwh

Sitat fra: THE på onsdag 04. september 2019, klokken 08:36
Jeg har kjørt ca 74000 km og det aller meste er ladet på AC, batteriet ligger stort sett alltid mellom 30 og 75% SOC. Vet ikke nøyaktig hvor mye jeg har ladet på SuC, men antar ca 2500 kWh. Hvis Tesla selger biler som er beregnet på normalt bruk, så må de forvente at bilene brukes på langkjøring, og man må også forvente minst 10 års levetid. Det aller minste jeg slik sett forventer er at en bil skal kunne lade minst 15000 kWh (60-70000 km) på superlader uten betydelig ladebegrensing. Siden jeg kjører så mye i året, og tenker å ha bilen lenge, så var også stor batterikapasitet noe som betydde mye da jeg valgte å betale så mye ekstra for en 100D siden jeg regnet med at det ble mindre belastning på batteriet gjennom færre ladesykluser, og at jeg kan holde batteriet innenfor mest mulig optimal SOC-område for å maksimere levetid på batteriet.

Hvis elbilen (Tesla) er så dårlig at den ikke tåler normalt bruk i hele garantiperioden engang uten å få betydelig reduksjon i ytelser, så har jo faktisk fossilhodene rett i at elbiler aldri kan erstatte eksosbiler.... Inntil videre skal i alle fall jeg være mer forsiktig i diskusjon med elbilmotstandere, da jeg føler at de har fått bedre argumenter i løpet av sommeren godt hjulpet av Tesla.
Føler vel at du krisemaksimerer en smule nå. Bilen vil vare 10 år, men du må forvente reduksjon i batterikapasitet og ladehastighet. Dette har jo Tesla gjort ganske tydelig fra starten av.

Dette gjelder forøvrig alle elbiler, og faktisk fossilbiler også da slitasje i drivverket og motor vil øke forbruket over tid.

Vhagar

@THE
Du må så klart få lov til å klage, det kan jeg ikke hindre deg i. Så får heller jeg og andre ha rett til å nyansere bildet.

Du opplever nå en endret ladekurve, men klager på den før du har fått testet den på en SuC som faktisk gir deg 150kW slik jeg skjønner det du skriver. Og ja, du skal få rett i at endrede ladekurver er kjipt, men her må vi ha flere tanker i hodet samtidig. Jeg stoler på at Tesla endrer dette underveis i bilens levetid for å best mulig ta vare på batteriet (både levetid, ytelse og sikkerhet). Og jeg stoler på at det over tid alltid vil være til det beste for kundene, altså f.eks. at 100-pakken i øyeblikket har en liten reduksjon i ladekurven mens vi venter på 150kW laderene (som jeg skjønner popper opp flere og flere av dag for dag nå over hele Europa). Kjipt når det står på, men trolig en ikke-sak i det store bildet.
Dersom dette ikke går seg til, ja da skal jeg være lydhør for klaging.

Så nevner du at du måtte vente på bilen i sommer, det betviler jeg ikke. For hvert sekund en må lade så må en egentlig vente. Spørsmålet er hva en bruker tiden til. ICE biler må også vente når de fylles opp, forskjellen er jo at de ikke har særlig til valg. De må stå der ved pumpa mens vi kan gjøre alt mulig annet samtidig. Men at ventetiden skulle bli så utrolig mye lenger enn tidligere tror jeg mest går på at følelsen forsterkes når en ser at kurvene er lavere. Så mange minuttene har det trolig ikke vært snakk om? Men her er jeg åpen for å se på tallene. Min opplevelse er stikk motsatt, men da har jeg tross alt hatt noe å gjort på under lading og ikke sittet passiv og ventet.

Så skriver du noe om forventet levetid på 10 år og at du forventer minimal reduksjon i ladefart og ytelse i hele den perioden. Til det er det bare å si at det er velkjent i årevis nå at kapasiteten synker med ca 5% relativt raskt (innen 20k). Dette må derfor alle kjøpere (av alle elbiler) ta høyde for, om du ikke aksepterer dette så har du et problem med dagens batteriteknologi. Så gjør Tesla noen valg for å sørge for at du ikke mister mer enn de 5% stort sett gjennom endrede ladekurver. Det heller er ikke ukjent. Forventningene dine til 15000kWh uten betydelig forringelse er derfor ikke realistisk og også noe som burde være kjent ved kjøp.

Men vi er alle forskjellige og ser trolig ikke på dette på samme måten, den takhøyden må det være rom for.

Min første kommentar var ment til smiley0455 som i sin første post klager til Tesla for at det vil ta for lang tid å kjøre i Europa. For det første så vet vi ingenting om hvordan vedkommende testet lading av sin bil. Så det kan være mange årsaker til lav fart. Alt fra at bilens status ikke var optimal til at ladestasjonen faktisk ikke var oppdatert (pr. nå står alle stasjoner oppdatert i kartet, men ikke alle er fysisk klargjort). Vedkommende har også en bil fra 2018, kjøpt får vi annta på et tidspunkt der vedkommende ikke var kjent med at en økning til 150kW engang var på trappene. Så hvorfor klage på at det kommer raskere lading? Kun pga det i overgangsfasen ikke skjer på samme dag for alle stasjoner? Om den nå er for treg for europatur så var den jo det i aller høyeste grad også før, så hvorfor ikke klage den gang?

Og ja, jeg skulle ønske jeg hadde rekkevidden til 100-pakken, men jeg er glad jeg nå har 75-pakken som har hatt en så pen utvikling. Rekkevidde vil alltid være et problem med alle batteristørrelser til vi har like godt utbygd høyhastighetsladestasjoner som bensinstasjoner.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

THE

Sitat fra: Vhagar på onsdag 04. september 2019, klokken 12:55
@THE
Du må så klart få lov til å klage, det kan jeg ikke hindre deg i. Så får heller jeg og andre ha rett til å nyansere bildet.

Du opplever nå en endret ladekurve, men klager på den før du har fått testet den på en SuC som faktisk gir deg 150kW slik jeg skjønner det du skriver.
Poenget er jo at jeg ikke har "klaget" på manglende 140 kW lading før nå etter at jeg har prøvd å lade med lav SOC, høy nok batteritemperatur og på en lader som det er bekreftet via erfaring fra andre har gitt 142 kW.

De andre kommentarene velger jeg å ikke kommentere nå før jeg har fått testet noe mer. Hvis Tesla hadde klart å informere om hvorfor de har endret ladekurve, og også forklare at bilene får raskere lading på lav SOC når 150 kW lading blir implementert på laderne, så kunne jeg godtatt det. Problemet er jo at Tesla er notorisk dårlige på kommunikasjon og informasjon. All nyttig informasjon om bilen har jeg fått på diverse nettforum. Tesla sin informasjon er mangelfull, tvetydig og motstridende. Slik det er nå vet jeg ikke om bilen min har fått reduksjon i ladehastighet pga. for mye bruk av superlader eller pga. endring som Tesla har gjort i ladekurve på alle biler. Jeg vet heller ikke om det er å forvente at min bil skal få 140+ kW lading da jeg ikke klarer å finne noe informajson fra Tesla som forteller hvilke biler som får økt ladeeffekt på 150 kW superladere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA