Skrevet av Emne: Ulovlige el-sparkesykler  (Lest 244 ganger)

Super7

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Ulovlige el-sparkesykler
« på: Fredag 23. August 2019, klokken 13:36 »
Mye skrives om el-sparkesykler om dagen. Nå er Xiaomi forbudt inn til vidre fordi de er for rask.

Jeg mottok min "Ulovlige" sparkesykkel i dag som ble sendt i posten rett før forbudet. Batteriet var ca. 70 % ladet ut av boksen, så jeg kunne bare ta den ned i garasjen på jobb og Teste den. Inntrykket mitt er at den er meget kjapp. Det er ikke speedometer på den (Må se på mobilen), men jeg merket med en gang at den er kjappere en utleie el-sparkesyklene.

Xiaomi har imidlertid et ess i erme i forhold til mange av de andre sparkesyklene jeg har prøvd. Den har skivebrems bak. Ikke bare kjip elektrisk brems som bruker mye lengre avstand på å stoppe. Den har også store luft gummihjul som gir den godt veigrep i forhold til mange andre med glatte plast/hummihjul. På den måten oppleves den langt tryggere og mer stabil enn mange andre sparkesykler jeg har kjørt, og denne med skikkelige hjul og bremser kan det forsvares at den kjører litt fortere enn de andre.

Når det er sagt er sparkesykkelen min ulovlig siden den går for fort i forhold til regler. Jeg lastet imidlertid ned en app og ny programvare til sparkesykkelen via mobilen. Programvaren tok 30 sekunder å installere, og nå er sparkesykkelen min sperret på 22 km/t. Man merker litt forskjell men ikke så stor som man hadde trodd. Sannsynligvis vil rekkevidden bli noe bedre også med mindre toppfart. Jeg vet at man i utgangspunktet ikke har lov til å tukle med ytelsen på sparkesykkelen selv, men siden jeg her bruker programvaren til å redusere ytelsen tror jeg ikke noen vil si noe på det. Man kan med denne programvaren også enkelt trimme den til å gå så fort den klarer, men så lenge programvare brukes til å redusere ytelsen slik at den er innenfor reglene tror jeg ikke noen vil si noe. Poenget mitt er at det er svært enkelt for butikkene å tilby denne tjenesten til de som har en "ulovlig" sparkesykkel. Man trenger bare en PC/Mobil eller nettbrett med Bluetooth og sparkesykkelen det gjelder.

Det er også kjekt med denne programvaren hvis man har kjøpt sparkesykkel til poden i huset. Da kan man for eksempel sette farten til 10-15 km/t. Selv om det egentlig ikke er lov å tukle med den er det genialt at man har muligheten til å bruke app til å gjøre den lovlig.

Ellers er sparkesykkel et genialt framkomstmiddel. Det er gratis å ta på bussen. Den tar mye mindre plass enn en sammenleggbar sykkel, og man kommer fram uten å bli svett. Man kan spare mye tid på å bruke en slik i stedet for å måtte bytte mellom ulike kollektiv transportmidler.
« Siste redigering: Fredag 23. August 2019, klokken 13:39 av Super7 »