Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulovlige el-sparkesykler

Startet av Super7, fredag 23. august 2019, klokken 13:36

« forrige - neste »

Super7

Mye skrives om el-sparkesykler om dagen. Nå er Xiaomi forbudt inn til vidre fordi de er for rask.

Jeg mottok min "Ulovlige" sparkesykkel i dag som ble sendt i posten rett før forbudet. Batteriet var ca. 70 % ladet ut av boksen, så jeg kunne bare ta den ned i garasjen på jobb og Teste den. Inntrykket mitt er at den er meget kjapp. Det er ikke speedometer på den (Må se på mobilen), men jeg merket med en gang at den er kjappere en utleie el-sparkesyklene.

Xiaomi har imidlertid et ess i erme i forhold til mange av de andre sparkesyklene jeg har prøvd. Den har skivebrems bak. Ikke bare kjip elektrisk brems som bruker mye lengre avstand på å stoppe. Den har også store luft gummihjul som gir den godt veigrep i forhold til mange andre med glatte plast/hummihjul. På den måten oppleves den langt tryggere og mer stabil enn mange andre sparkesykler jeg har kjørt, og denne med skikkelige hjul og bremser kan det forsvares at den kjører litt fortere enn de andre.

Når det er sagt er sparkesykkelen min ulovlig siden den går for fort i forhold til regler. Jeg lastet imidlertid ned en app og ny programvare til sparkesykkelen via mobilen. Programvaren tok 30 sekunder å installere, og nå er sparkesykkelen min sperret på 22 km/t. Man merker litt forskjell men ikke så stor som man hadde trodd. Sannsynligvis vil rekkevidden bli noe bedre også med mindre toppfart. Jeg vet at man i utgangspunktet ikke har lov til å tukle med ytelsen på sparkesykkelen selv, men siden jeg her bruker programvaren til å redusere ytelsen tror jeg ikke noen vil si noe på det. Man kan med denne programvaren også enkelt trimme den til å gå så fort den klarer, men så lenge programvare brukes til å redusere ytelsen slik at den er innenfor reglene tror jeg ikke noen vil si noe. Poenget mitt er at det er svært enkelt for butikkene å tilby denne tjenesten til de som har en "ulovlig" sparkesykkel. Man trenger bare en PC/Mobil eller nettbrett med Bluetooth og sparkesykkelen det gjelder.

Det er også kjekt med denne programvaren hvis man har kjøpt sparkesykkel til poden i huset. Da kan man for eksempel sette farten til 10-15 km/t. Selv om det egentlig ikke er lov å tukle med den er det genialt at man har muligheten til å bruke app til å gjøre den lovlig.

Ellers er sparkesykkel et genialt framkomstmiddel. Det er gratis å ta på bussen. Den tar mye mindre plass enn en sammenleggbar sykkel, og man kommer fram uten å bli svett. Man kan spare mye tid på å bruke en slik i stedet for å måtte bytte mellom ulike kollektiv transportmidler.

Olee

Er det ikke lov å tukle med den? Mener du at du ikke har lov til å endre effekten på den til 1000W og begrense hastigheten til 20kmt?  :o

Rosstopher

Det er vel ingen som sier at du ikke kan tukle med sparkesykkelen. En ulovlig sparkesykkel blir ikke mer ulovlig av at du tukler med den. Den blir imidlertid ikke mer lovlig heller.

SitatSelv om det er mulig å modifisere farten på egen hånd, så er toppfarten på sparkesykkelen kun lovlig om den er satt opp av produsent.
https://elbil.no/kjop-lovlig-sparkesykkel/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Olee

Ser det på Statens Vegvesen sine sider nå ja  :police: Men importør kan vel "på vegne av produsenten" sette ned toppfarten? Mulig andre også kan gjøre det "på vegne av produsenten"?  :)

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/sma-elektriske-kjoretoy?lang=nn

Samco

Min Ninboot es2 kommer ikke til å bli SF degradert selv om komplett.no gjerne vil ha serie nummeret på den. Kjøpt helga før forbudet 33kmt på flat mark og drar bra opp bratte bakker med ekstra batteriet.

Prikke Film

Har selv en ulovlig el-sparkesykkel, kjøpt via Power. Xiaomi 365 Pro.
Om den gjør 25 km/t eller 22 km/t, spiller ingen rolle, helt til uhellet er ute.
Har i den forbindelse sendt en e-mail til Power kundeservice for å sjekke muligheter til nedgradering av toppfart.
Kan gjerne poste svaret her, når jeg får det.
Regner med det er flere enn meg som har en slik en i boden?

/Rudi

1000kwh

Sitat fra: Prikke Film på lørdag 19. oktober 2019, klokken 19:03
Har selv en ulovlig el-sparkesykkel, kjøpt via Power. Xiaomi 365 Pro.
Om den gjør 25 km/t eller 22 km/t, spiller ingen rolle, helt til uhellet er ute.
Har i den forbindelse sendt en e-mail til Power kundeservice for å sjekke muligheter til nedgradering av toppfart.
Kan gjerne poste svaret her, når jeg får det.
Regner med det er flere enn meg som har en slik en i boden?

/Rudi
Det må være en sammenheng mellom at du kjørte for fort og evt. ansvar ved påkjørsel ;)

Rosstopher

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 19. oktober 2019, klokken 19:55
Det må være en sammenheng mellom at du kjørte for fort og evt. ansvar ved påkjørsel ;)

Må det det? Altså er det helt innafor å kjøre en uregistrert og ulovlig el-motorsykkel så lenge man holder seg under 20 km/t?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Prikke Film

Tikket inn en e-mail fra power på morgenkvisten.
De skal se på saken, og undersøke om dette lar seg gjøre i butikk.
Kjapt svar så langt ;)

Hvis man havner i en ulykke og skader en annen person/eiendom, så vil jeg anta det er et svært dårlig kort å ha en ulovlig sparkesykkel.









elektrolux

Har sett meg ut denne: https://www.ebay.co.uk/p/Velocifero-Mad-2000W-60V-Lithium-20Ah-Electric-Scooter-Black/6026658541

Ønsker å registrere den som moped og ta den med i camperen til bruk på festivaler for å hente mer øl.

Lurer bare på hvor mye styr det kan by på å forsøke å gjøre dette på en lovlig måte?

Denne skal være registrerbar:

https://www.youtube.com/watch?v=ftav5VtqfW4
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Prikke Film

POWER Customer Service <support@power.no>
10:59 (for 10 timer siden)
til meg

Hei xxxx!

Vi har nå avsluttet din henvendelse xxxxxxxx med følgende informasjon:

Innhold:
Hei xxxx, Etter undersøkelse så har ikke vi noen firmware oppdateringer som kan bergrense fartsgrensen. Her hadde jeg eventuelt kontaktet Xiaomi og hørt med dem om de har noen oppdateringer. Ta gjerne kontakt om du lurer på noe mer. Ønsker deg en fin dag! Med vennlig hilsen Kabil

Avsluttet: 2019-10-21 10:58:24 CEST


Sendt mail til produsenten av Xiaomi. Venter på svar.

automat

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. oktober 2019, klokken 12:35
Har sett meg ut denne: https://www.ebay.co.uk/p/Velocifero-Mad-2000W-60V-Lithium-20Ah-Electric-Scooter-Black/6026658541

Ønsker å registrere den som moped og ta den med i camperen til bruk på festivaler for å hente mer øl.

Lurer bare på hvor mye styr det kan by på å forsøke å gjøre dette på en lovlig måte?

Tror du vil slite med lovligheten av fyllekjøring med moped uansett. Med mindre det er Munkholm du trenger mer av da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

@Prikke Film: Ettersom den er ulovlig, hva med retur?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Prikke Film

Vil gjerne beholde den, er superfornøyd. En liten justering i software så er alt på stell ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA