Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enhanched AP -> FSD

Startet av RuneW, fredag 23. august 2019, klokken 12:30

« forrige - neste »

Olings

Hos meg har det stått "betales per bruk" hele tiden. Skulle ha hatt 9 med + 7500km som jeg fikk som følge av en referral. Tror ikke sidene viser korrekt info. Har ikke blitt belastet noe ennå.



Contango

Må innrømme at jeg har blitt ganske provosert av Elons trusler om høyere pris - for noe som har svært lite funksjonalitet. I praksis er det her i Norge en Summon som fungerer temmelig dårlig og selvparkering mange har klaget over som risikofylt. Det koster altså 50k. Og så skremmer han nye kjøpere med en enda høyere pris som grunn til å skulle kjøpe noe som allerede er priset helt spinnvilt. Betalte selv 17k for EAP->FSD på min ex Tesla og lurte etterpå hva jeg egentlig tenkte på da jeg gjorde det.... Helt verdiløst da og ingenting tyder på at det får verdi de neste årene heller.

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

1000kwh

Sitat fra: Contango på lørdag 24. august 2019, klokken 11:27
Må innrømme at jeg har blitt ganske provosert av Elons trusler om høyere pris - for noe som har svært lite funksjonalitet. I praksis er det her i Norge en Summon som fungerer temmelig dårlig og selvparkering mange har klaget over som risikofylt. Det koster altså 50k. Og så skremmer han nye kjøpere med en enda høyere pris som grunn til å skulle kjøpe noe som allerede er priset helt spinnvilt. Betalte selv 17k for EAP->FSD på min ex Tesla og lurte etterpå hva jeg egentlig tenkte på da jeg gjorde det.... Helt verdiløst da og ingenting tyder på at det får verdi de neste årene heller.
Du står jo fritt til å kjøpe og IKKE kjøpe det du vil :)

Noen kjøper Vitaepro i 30 år, andre kjøper AP/EAP/FSD .. jeg har mest trua på FSD  :laugh:

Contango

#20
1000kwh - Det gjør meg nysgjerrig. Hvilken bruk planlegger du av FSD og når tror du at du kan få tilgang til den bruken? Altså ikke hva bilen KAN gjøre men hvordan din bilopplevelse tenkes å bli bedre? 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

1000kwh

Sitat fra: Contango på lørdag 24. august 2019, klokken 11:40
1000kwh - Det gjør meg nysgjerrig. Hvilken bruk planlegger du av FSD og når tror du at du kan få tilgang til den bruken? Altså ikke hva bilen KAN gjøre men hvordan din bilopplevelse tenkes å bli bedre?
Ja, nå har vi kun AP, så vi ville jo fått mye ut av FSD.

Men du vet like godt som meg hva FSD skal gjøre fremover. At det er restriksjoner per i dag betyr ikke at det forblir sånn. Er man totalt overbevist om at reglene holdes slik de er nå i all framtid så sliter jo ikke bare Tesla :)

RuneW

#22
I tillegg betyr FSD at vi (med tid og stunder) vil få hw3, noe jeg er overbevist om at vi gi bedre AP-funksjonalitet osv.

Men, ja, om man tenker i et måneds-perspektiv, så er FSD bare tull...  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Contango

#23
Rune - alle nyere TM3 har vel HW3?  Eller har du en tidligere utgave?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

#24
1000kwh - nei, jeg vet ikke det. Det var derfor jeg spurte deg hva som er viktig for deg ved FSD.  Det eneste jeg har konkludert er at jeg ikke har behov for så veldig mye mellom dagens AP funksjonalitet (med forbedret kvalitet) og at bilen slipper meg av i Oslo sentrum og parkerer seg selv. Det blir ikke med bilen jeg henter neste uke, i hvert fall, såpass tregt som dette kommer til å gå både utviklingsmessig og legalt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RuneW

Sitat fra: Contango på lørdag 24. august 2019, klokken 17:15
Rune - alle nyere TM3 har vel HW3?  Eller har du en tidligere utgave?

Ja, fra midt i mars. Med hw2.5.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 24. august 2019, klokken 11:31
Noen kjøper Vitaepro i 30 år, andre kjøper AP/EAP/FSD .. jeg har mest trua på FSD  :laugh:
Jeg for min del ville satset på VitaePro over FSD. Iallfall med de bilene som leveres idag. Nå snakkes det om Teslas nye patent for raskere internt nett i bilene, som med visstnok forholdsvis stor sikkerhet kreves for FSD og som krever ny kabling. Men det er mulig Tesla snart kommer med nye definisjoner. FSD=Full Self Driving, VFSD=Very Full Self Driving og HFSD=Hyper Full Self Driving. Slik kommer man seg "litt" elegant ut av elendigheten. EM har hittil ikke klart  komme med en klar definisjon på hva som ligger i FSD, men har sagt at de idag er på 98% (!), men at de må til 99.999% for å oppnå FSD (hva det nå enn er). Mulig det tar noe kortere tid enn å få resultater av VitaePro, men ikke med stor margin.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rocklobster

Tror poenget var at ViteaPro er uten virkning og man må være litt dum eller ha et alternativt syn på en del ting for å kjøpe det. FSD er en pakke med reelle funksjoner vi ikke har tilgang til i Europa, og disse vil bli enda mer utvidet i V10 av software. For noen er prisen for høy, andre igjen er overbevist om at reguleringene i Europa ikke blir endret(slik at vi aldri vil få selvkjørende busser som de som kjører på Vippetangen i Oslo f.eks.). Begge vurderinger er noe alle bør tenke over før de velger FSD.
Når det gjelder patenter og teknologiske nyvinninger er det uunngåelig og uendelig, de jobber også med hw4 etc. Med FSD er man i hvert fall "garantert" å få de hw oppdateringer som evt. er nødvendig for FSD.
Om hvilke forventninger man har til funksjonalitet på dagens biler, antar jeg at den vil parkere seg selv i garasjer og parkeringsanlegg, og mer eller mindre kjøre meg til hytta. Når vet jeg selvfølgelig ikke. Robotaxi som inntektskilde tror jeg ikke på for biler solgt i dag. Det krever voldsomt mye utvikling av programvare i bilene, reguleringer på mange områder og forsikring. Når det gjelder fremtidige funksjoner er vi over i ViteaPro land igjen, og det meste handler om tro og håp :)

RuneW

Sitat fra: Rocklobster på søndag 25. august 2019, klokken 09:11
Tror poenget var at ViteaPro er uten virkning og man må være litt dum eller ha et alternativt syn på en del ting for å kjøpe det. FSD er en pakke med reelle funksjoner vi ikke har tilgang til i Europa, og disse vil bli enda mer utvidet i V10 av software.

100% enig.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Contango

Sitat fra: Rocklobster på søndag 25. august 2019, klokken 09:11
FSD er en pakke med reelle funksjoner vi ikke har tilgang til i Europa, og disse vil bli enda mer utvidet i V10 av software.
Javel? Hvilke reelle funksjoner er du tenker vil hjelpe deg i bilen, da? Summon i trange plasser hadde vært fint på de store bilene (om det virket). Er det parkeringsassistansen du vil ha? Er lesing av trafikklys og stoppskilt noe som vil endre hverdagen din? Hva er det du tenker vil bli en bedre opplevelse for deg i mellomperioden før bilen er helt autonom? Jeg virkelig leter etter noen behov bilen skal dekke for meg - som den ikke dekker i dag og før den blir helt autonom. Er det noen som vil hjelpe meg?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA