Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriene i Leaf 62 kWh er egentlig ganske gode

Startet av trondhla, torsdag 22. august 2019, klokken 18:47

« forrige - neste »

trondhla

Leaf har ikke vært kjent for den beste batteriteknologien med kortere rekkevidde enn f.eks Kona og med manglende temperaturkontroll. Men siden batteriene er av NCM 523 (Nikkel Kobolt Mangan 50%-20%-30%) som er noe dårligere mhp. energitetthet enn NCM 623 er det godt gjort å oppnå 62 kWh brutto kun ved å pakke om battericellene slik det er gjort for Leaf 62 kWh.
Leverandøren Envision AESC betegner nåværende celleteknologi for generasjon 4. Neste år vil gen. 5 batteri bli satt i produksjon og disse er av NCM 811 type. Disse cellene vil ha ca. 30% høyere energitetthet enn generasjon 4 celler og disse vil kreve skateboard layout for batteripakke og med aktiv temperaturstyring. Med andre ord vi vil ikke få se disse cellene i nåværende Leaf. Jeg antar at det vil bli en Infiniti som få denne batteripakken. Men dersom Leaf hadde fått disse ny batteriene gitt alt annet likt ville batteripakken vært på ca. 85/77 kWh og rekkevidde på ca. 500 km. Det blir bedre.
Link:
https://pushevs.com/2019/05/07/envision-aesc-to-release-ncm-811-battery-cells-next-year/
https://www.envision-aesc.com/en/product/liion_ev/

Trekkoppbil



Nissan har vel lenge holdt på å selge batterifabrikkene, og vi veit vel ikke hvilke kjøretøy som evnt får batteriene som slippes neste år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA