Du vil nesten garantert kunne få den for mindre enn 600 000. Det kommer helt ann på hvilket utstyrsnivå man går for.
Jeg vil tro grunnprisene blir noe slik (løst basert på Model S prisingen i USA):
RWD 60 kWh: 510 000 kroner
RWD 85 kWh: 580 000 kroner
AWD 60 kWh: 540 000 kroner
AWD 85 kWh: 610 000 kroner
AWD 85 kWh Performance: 700 000 kroner (kommer med luftfjæring, lærinteriør og bedre dekk ++)
AWD 85 kWh Signature: 730 000 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)
AWD 85 kWh Signature Performance: 800 000 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)
Tilleggsutstyr:
Matallic lakk: 5 000 kroner
Lærinteriør: 10 000 kroner
Tech pakken: 30 000 kroner
Lydstudio: 5 000 kroner
Luftfjæring: 10 000 kroner
Trefaselading: 15 000 kroner
Aerofelger og dekk: 10 000 kroner
Med andre ord vil prisen variere fra ca 510 000 kroner til ca 800 000 kroner. Personlig har jeg lyst på AWD 85 kWh, med tech pakken, lærinteriør, metallic lakk, luftfjæring og trefaselading. Det kommer på noe i området 680 000 kroner. (Jeg håper det blir mindre, for jeg har egentlig ikke råd til mer enn 600 000. Muligens må jeg gå for 60 kWh batteriet.)
Men hvis man sammenligner prisene med andre elbiler på markedet, så er ikke den billigste modellen et veldig dårlig valg:
Nissan Leaf:
- 117 km rekkevidde
- Plass til 5 voksne
- 0 - 100 km/t på 9,9 sekunder
- FWD
- 7" skjerm
- 250 000 kroner
Tesla Model X:
- 330 km rekkevidde
- Plass til 7 voksne
- 0 - 100 km/t på 6,1 sekunder (?)
- RWD
- 17" skjerm, ryggekamera, mm
- 510 000 kroner
Heller ikke billigste Model S kommer ut veldig dårlig, heller:
- 256 km rekkevidde
- Plass til 5 voksne
- 0 -100 km/t på 6,5 sekunder
- RWD
- 17" skjerm, ryggekamera, mm
- 400 000 kroner
Jeg tror de fleste som kunne tenke seg en elbil vil finne en elbil som passer sine behov om kanskje 5 år. Man må bare prioritere ytelse/størrelse/rekkevidde/pris/osv.