Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla model x

Startet av Marius-H, onsdag 01. februar 2012, klokken 23:16

« forrige - neste »

Aspiranten

Vi har tre fra før, og venter en etterpåklatt- derfor 7 seter.
Nissan Leaf

gbzdoc

Ja da blir det skiboks, henger og 7 seter på tur... :D

kjølholdt

det stårste problemet med en model x er prisen. 600 til 650 tusen er veldig mye penger for en bil.....
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 14. april 2012, klokken 20:45
det stårste problemet med en model x er prisen. 600 til 650 tusen er veldig mye penger for en bil.....

Men en god del billigere enn nærmeste konkurrent; Porsche Cayenne Turbo koster 2.2 millioner. Det går en drøss av de i Fredrikstad, så jeg vil tro det er nok av folk som har råd til de 600-650 tusen en Model X kommer på...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 14. april 2012, klokken 20:45
det største problemet med en model x er prisen. 600 til 650 tusen er veldig mye penger for en bil.....
Det gjelder for såvidt alle elbiler.  Jeg tenker at prisen inkluderer drivstoff når man lader gratis på offentlige plasser. Ta også med i beregningen at forsikring av elbil er billigere enn tilsvarende fossilbil og at årsavgiften er lavere, kr 405,- i år.

Har aldri hatt en bil som er så rimelig å eie og bruke som elbil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Espen Hugaas Andersen

#66
Du vil nesten garantert kunne få den for mindre enn 600 000. Det kommer helt ann på hvilket utstyrsnivå man går for.

Jeg vil tro grunnprisene blir noe slik (løst basert på Model S prisingen i USA):

RWD 60 kWh: 510 000 kroner
RWD 85 kWh: 580 000 kroner
AWD 60 kWh: 540 000 kroner
AWD 85 kWh: 610 000 kroner
AWD 85 kWh Performance: 700 000 kroner (kommer med luftfjæring, lærinteriør og bedre dekk ++)
AWD 85 kWh Signature: 730 000 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)
AWD 85 kWh Signature Performance: 800 000 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)

Tilleggsutstyr:

Matallic lakk: 5 000 kroner
Lærinteriør: 10 000 kroner
Tech pakken: 30 000 kroner
Lydstudio: 5 000 kroner
Luftfjæring: 10 000 kroner
Trefaselading: 15 000 kroner
Aerofelger og dekk: 10 000 kroner

Med andre ord vil prisen variere fra ca 510 000 kroner til ca 800 000 kroner. Personlig har jeg lyst på AWD 85 kWh, med tech pakken, lærinteriør, metallic lakk, luftfjæring og trefaselading. Det kommer på noe i området 680 000 kroner. (Jeg håper det blir mindre, for jeg har egentlig ikke råd til mer enn 600 000. Muligens må jeg gå for 60 kWh batteriet.)

Men hvis man sammenligner prisene med andre elbiler på markedet, så er ikke den billigste modellen et veldig dårlig valg:

Nissan Leaf:

- 117 km rekkevidde
- Plass til 5 voksne
- 0 - 100 km/t på 9,9 sekunder
- FWD
- 7" skjerm
- 250 000 kroner

Tesla Model X:

- 330 km rekkevidde
- Plass til 7 voksne
- 0 - 100 km/t på 6,1 sekunder (?)
- RWD
- 17" skjerm, ryggekamera, mm
- 510 000 kroner

Heller ikke billigste Model S kommer ut veldig dårlig, heller:

- 256 km rekkevidde
- Plass til 5 voksne
- 0 -100 km/t på 6,5 sekunder
- RWD
- 17" skjerm, ryggekamera, mm
- 400 000 kroner

Jeg tror de fleste som kunne tenke seg en elbil vil finne en elbil som passer sine behov om kanskje 5 år. Man må bare prioritere ytelse/størrelse/rekkevidde/pris/osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arnejorg1

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. april 2012, klokken 21:15
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 14. april 2012, klokken 20:45
det stårste problemet med en model x er prisen. 600 til 650 tusen er veldig mye penger for en bil.....

Men en god del billigere enn nærmeste konkurrent; Porsche Cayenne Turbo koster 2.2 millioner. Det går en drøss av de i Fredrikstad, så jeg vil tro det er nok av folk som har råd til de 600-650 tusen en Model X kommer på...

Kan jo nevne at porce cayenne også fås som elbil.
http://www.arngren.net/porsche.html (Du må kanskje bla litt lengre ned på siden for og se bilen)

Arngren har skrevet at den koster 400.000, rekkevidde vet jeg ingenting om. Kanskje er den ikke lengre i salg.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Runex

Den Arngrenbilen (og det meste annet fra den kanten) er i beste fall en god vits. Se bare på spesifikasjonene og bildene så forstår du. Og om en har erfaring fra den mannens tidligere eskapader så holder en seg enkelt og greit unna. Mere useriøs butikk skal du lete lenge etter. Lover gull og selger kinesisk skvip.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

gbzdoc


arnejorg1

Sitat fra: Runex på søndag 15. april 2012, klokken 22:24
Den Arngrenbilen (og det meste annet fra den kanten) er i beste fall en god vits. Se bare på spesifikasjonene og bildene så forstår du. Og om en har erfaring fra den mannens tidligere eskapader så holder en seg enkelt og greit unna. Mere useriøs butikk skal du lete lenge etter. Lover gull og selger kinesisk skvip.

du mener han lyver i spesifikasjonene?
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Runex

Lyver eller bløffer. Kall det hva du vil. Jeg vet jo at mange Porscher er bygget om til eldrift, men da er det som regel eldre rimeligere modeller samt blybatterier. Her viser han bilder av en 959 som liksom skal koste 400 tusen kroner. Den koster jo faktisk langt borti to millioner som (gammel) fossilversjon selv i Tyskland (uten norske avgifter). Så skriver han at bilen kommer med lithiumbatterier og viser bilder av batteripakken - som tydelig framstår som blybatterier. Lenger ned på siden viser han en haug med bilder av Cayenne. Jeg skal vedde mye på at alle disse er bensinversjoner. Det vises ihvertfall fire grove eksosrør på den ene som går igjen på flere bilder, og den står det "electric Porsche" på  :D. Gå til hovedsiden www.arngren.net så får du litt bredere inntrykk av seriøsiteten.
Mistenker at du kanskje var ironisk i ditt spørsmål da men... ::)
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

daggad

Til sammenligningen mellom bilene lenger oppe: Leafen går da mer enn 117 km ??
Jeg har en selv og har ingen problem med å få 14-15 mil ut av den uten å prøve å være forsiktig en gang..

Men gleder meg til å få sett disse nye bilene fra Tesla når de kommer. Spørsmålet mitt er bare om Tesla noen gang kommer til å kunne produsere noe særlig mengder av bilene sine.
For de som bor i Oslo og området rundt er de ok, men for oss (Ålesund her) utenfor dette området så ville jeg ikke kunne hatt en Tesla uten å sende den til Oslo for servicer og reperasjoner. Det går ikke, om da ikke Tesla går inn i en samarbeidsavtale med noen andre.

Derfor er jeg mest spent på hva de store i bilbransjen kommer med de neste par årene. Selv om Tesla er soleklart de mest spennende elbilene vi ser i dag.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

gbzdoc

Tesla baserer seg vel i dag på "Tesla rangers" som kommer hjem til deg for å ta service. (Eller på annet avtalt sted.) Om de har noen begrensninger på om de dekker hele landet vet jeg ikke...

arnejorg1

Sitat fra: Runex på tirsdag 17. april 2012, klokken 23:34
Lyver eller bløffer. Kall det hva du vil. Jeg vet jo at mange Porscher er bygget om til eldrift, men da er det som regel eldre rimeligere modeller samt blybatterier. Her viser han bilder av en 959 som liksom skal koste 400 tusen kroner. Den koster jo faktisk langt borti to millioner som (gammel) fossilversjon selv i Tyskland (uten norske avgifter). Så skriver han at bilen kommer med lithiumbatterier og viser bilder av batteripakken - som tydelig framstår som blybatterier. Lenger ned på siden viser han en haug med bilder av Cayenne. Jeg skal vedde mye på at alle disse er bensinversjoner. Det vises ihvertfall fire grove eksosrør på den ene som går igjen på flere bilder, og den står det "electric Porsche" på  :D. Gå til hovedsiden www.arngren.net så får du litt bredere inntrykk av seriøsiteten.
Mistenker at du kanskje var ironisk i ditt spørsmål da men... ::)

skal innrømme at jeg ikke har sett så nøye på spesifikasjonene på cayenne, det står vel heller ikke så mye. Jeg vet at bensinversjonen koster 1-2 millioner, så 400 tusen er nok i minste laget. Jeg har nok mer tro på tesla ;)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA