Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla model x

Startet av Marius-H, onsdag 01. februar 2012, klokken 23:16

« forrige - neste »

PerBear

For takbokslandene Sverige/Norge/Finland er måkevinger upraktisk. For ikke å snakke om kajakk, sportsyklister og skigåere...
Og navnet "falkevinger" vil neppe slå til all den tid denne type dører har hatt navnet måkevinger siden SL300: http://no.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

På Sl300 var måkevingene en nødløsning fordi vanlige dører ble upraktisk. så jeg er enig med Cobos at den vil komme med vanlige dører. Dagens løsning er en designfeature med form over funksjon - typisk resultat av industridesigner som ikke er tørr bak øret  ;)



Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Cobos

Sitat fra: PerBear på lørdag 11. februar 2012, klokken 16:56
For takbokslandene Sverige/Norge/Finland er måkevinger upraktisk. For ikke å snakke om kajakk, sportsyklister og skigåere...
Og navnet "falkevinger" vil neppe slå til all den tid denne type dører har hatt navnet måkevinger siden SL300: http://no.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300SL

På Sl300 var måkevingene en nødløsning fordi vanlige dører ble upraktisk. så jeg er enig med Cobos at den vil komme med vanlige dører. Dagens løsning er en designfeature med form over funksjon - typisk resultat av industridesigner som ikke er tørr bak øret  ;)
Tesla har at poeng med at de kaller det falkevinger og ikke måkevinger siden det ekstra leddet de har i døra gjør at det krever mye mindre plass på siden av bilen under åpning. For et land som Norge med barn i barneseter i lang tid mistenker jeg at tanken at man kan stå oppreist inne i bilen når barnet skal settes fast i barnesetet, og de som har dårlig rygg kan gå rett ut er meget praktisk. Falkevinge dørene er også såpass brede at de er vanskelige i en vanlig parkeringsplass hvis de er vanlige dører.
Poenget mitt dermed er at dette ikke faktisk er form over funksjon. Høyden på døra gjør at det er en funksjon, problemet er bare at det koster i nødvendig takhøyde.

Se på hvordan Musk som er over 180 kan gå rett inn i bilen på dette bildet.
Tesla påstår at de skal ha en løsning for takboks, i teorien kan den trekkes fram når bakdørene åpnes på en motorisert skinne. Eller de lager en ekstra tynn løsning som passer mellom dørene og er bredere lengre fremme. Jeg vet ikke, men kayaker og slikt blir nok vanskelig.

Jeg er uansett enig at de kan nok markant øke salget hvis de tilbyr standarddører som en opsjon. Derimot om dette er mulig eller ønskelig er en annen sak. Pickups har gjerne en baklem som enten kan tippes ned eller åpnes sideveis, mulig en slik løsning er mulig for bakdørene?  Elon Musk har tendenser mot "my way or the highway", samtidig med at han er en dyktig businesmann så jeg vet ikke.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Elmo

Sitat fra: Cobos på lørdag 11. februar 2012, klokken 17:31
Falkevinge dørene er også såpass brede at de er vanskelige i en vanlig parkeringsplass hvis de er vanlige dører.

Har de fått til dette (oppoverhengslet leddet dør med avstandssensor) så klarer de vel å lage det samme på en vanlig hengslet dør som dermed (også) vil kreve mindre plass
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Cobos

Sitat fra: Elmo på lørdag 11. februar 2012, klokken 17:39
Sitat fra: Cobos på lørdag 11. februar 2012, klokken 17:31
Falkevinge dørene er også såpass brede at de er vanskelige i en vanlig parkeringsplass hvis de er vanlige dører.

Har de fått til dette (oppoverhengslet leddet dør med avstandssensor) så klarer de vel å lage det samme på en vanlig hengslet dør som dermed (også) vil kreve mindre plass

Sant nok, og med litt kreativ plassering kan de bruke samme sensor. Eneste ulempen er vel at de må bli selvmordsdører hvis de fortsetter med en design uten b-stolper som det ser ut som dagens prototyp ikke har.
Kunne vært interessant å se hvor mange bestillinger de får i Norge på Model X.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

JohanH

De har i hvert fall en fra meg. #5 i Europa :)

Cobos

Gratulerer Johan, er det en P5 eller en S5 for Europa? Har du en Model S bestilling også eller bare en Model X ? (Ikke det at, en Model X er bare :) )

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

JohanH

Det er P5. Jeg har også en Model S reservasjon (P553) men nå som X er lansert tror jeg at jeg vill vente på den, selv om det tar et år ekstra :(. Men for meg ville det være galskap og ikke gå for den større modellen med 4WD.

Har dog tenkt å beholde min Model S reservasjon helt til jeg må ta stilling til kjøp, fordi jeg kan ombestemme meg, men mest fordi jeg MÅ få prøvekjøre den når det blir mulig! :)

arnejorg1

Sitat fra: Cobos på fredag 10. februar 2012, klokken 08:44

Musk påstod i en Twitter-melding at Model X skal kunne trekke mer enn alle andre biler.

Cobos

Vel. Det må gå hardt på batteriet, en elbil som trekker samme vekten som en annen bil gjør meg fornøyd.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

El rayo

Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 22. februar 2012, klokken 20:53
Sitat fra: Cobos på fredag 10. februar 2012, klokken 08:44

Musk påstod i en Twitter-melding at Model X skal kunne trekke mer enn alle andre biler.

Vel. Det må gå hardt på batteriet, en elbil som trekker samme vekten som en annen bil gjør meg fornøyd.
Vil bare minne om at det engelsk-amerikanske ordet "car" betyr personbil og dekker altså ikke SUV-er, varebiler (van), små lastebiler (pick up) osv. Tror ikke vi skal vente at den kan trekke en 2-tonns henger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

wat

Vi har hatt i-Miev som bil nr. 2 i et år, og er såpass fornøyd med å kjøre elbil at vi vurderer å bytte ut hovedbilen i en Model X og bli "helelektrisk". Men før vi evnt. bestemmer oss lurer jeg på noen ting:

Vi må ha modellen med 85 kwt batteripakke og 4WD. Er det noen som har hørt rykter om prisnivå på denne?

Hengervekt er viktig for oss. Hver sommer drar vi på campingferie med ei campingvogn på 1,9 tonn, så bilen må kunne trekke dette. Jeg forstår at vogna vil redusere rekkevidden kraftig, men vi kjører maks 25 mil pr. dag når vi er på campingferie.

Har noen hørt mer om hurtiglading? Tesla snakker om at de ikke vil bruke Chademo, da denne ikke har kapasitet til å lade bilen fort nok. Men nå som det er Chademo som blir standarden i Norge, er det bedre med "treg" hurtiglading enn ikke å ha tilgang på det i det hele tatt. Tror det tar lang tid før Teslas eget system er utbygd i Norge. En elbil med 30-40 mil rekkevidde, vil uansett ikke trenge fullading for de fleste av oss. Vi kjører i hverfall svært sjelden mer enn 60 mil når vi er på ferie. Og hvis man starter dagen med fullt batteri, vil jeg tro at selv en Chademo lader vil klare å lade nok strøm på 1 - 1,5 time, til å gjennomføres de siste 20 milene. Altså en vanlig middagspause...

Jeg har også hørt rykter om at de vil tilby bilen uten Falcondører. Er det flere som har hørt dette? I Norge, men snø og is på taket, er jeg skeptisk til denne løsningen. Dessuten bruker vi skiboks om vinteren.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

arnejorg1

Sitat fra: wat på søndag 26. februar 2012, klokken 10:47
Hengervekt er viktig for oss. Hver sommer drar vi på campingferie med ei campingvogn på 1,9 tonn, så bilen må kunne trekke dette. Jeg forstår at vogna vil redusere rekkevidden kraftig, men vi kjører maks 25 mil pr. dag når vi er på campingferie.

Høres mye ut med 2 tonn og jeg tror vi er optimistiske her. Dersom den kan trekke 2 tonn så vil nok rekkevidden bli redusert kraftig  som du sier, 25 mil ville hvert imponerende. Vi vi får følge med etterhvert og se hva Tesla kommer med av info. ;)
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 26. februar 2012, klokken 18:08
Sitat fra: wat på søndag 26. februar 2012, klokken 10:47
Hengervekt er viktig for oss. Hver sommer drar vi på campingferie med ei campingvogn på 1,9 tonn, så bilen må kunne trekke dette. Jeg forstår at vogna vil redusere rekkevidden kraftig, men vi kjører maks 25 mil pr. dag når vi er på campingferie.

Høres mye ut med 2 tonn og jeg tror vi er optimistiske her. Dersom den kan trekke 2 tonn så vil nok rekkevidden bli redusert kraftig  som du sier, 25 mil ville hvert imponerende. Vi vi får følge med etterhvert og se hva Tesla kommer med av info. ;)

Høres mye ut ja, de fleste "kjørevogner" veier vel typisk maks 12-1300kg + bagasje og slikt. Typisk maksvekt 1500-1600kg. 1900kg er nok mulig, men blir vel en vogn som er noe stor å dra meg seg rundt på ferie ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cobos

Med tanke på at Tesla er flinke til å sammenligne seg med andre og Porsche Cayenne i USA tillatter deg å trekke maks 7700 lbs i standardutgaven ville det undret meg om Model X var veldig mye dårligere. Hva det betyr for rekkevidden derimot tør jeg ikke si noe om. Men å trekke store hengere er liksom greia med SUV'er i USA, det er derfor folk kjøper dem. Eller det er det de bruker som unnskyldning for at de kjøper dem er vel riktigere å si :)
Dermed blir Model X tilgjengelig med krok tipper jeg den kan trekke en del, men jeg vet naturligvis ikke.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

gbzdoc

Mulig jeg er helt på jordet, men vil tro de må slenge på et "lavserie" gir hvis man plutselig skal slepe to tonn ekstra opp trollstigen f.eks.? Evt. at utgaven med hengerfeste er fast giret lavere med lavere toppfart som resultat?

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på søndag 26. februar 2012, klokken 20:18
Mulig jeg er helt på jordet, men vil tro de må slenge på et "lavserie" gir hvis man plutselig skal slepe to tonn ekstra opp trollstigen f.eks.? Evt. at utgaven med hengerfeste er fast giret lavere med lavere toppfart som resultat?

Hva i all verden skal man med lavserie ? Det har kun sin funksjon for fossilmotorer som må opp i et visst turtall for å levere nok dreiemoment. Elmotorer har maks dreiemoment fra 0 rpm, altså ikke noe behov for lavserie.

Som en sammenligning har Model S 300kW effekt på kanskje 1900kg bil. Det er i overkant av 6kg per kW. Med to tonn henger er vi oppe i 13kg/kW.

En Leaf har 80kW på 1535kg, altså 19kW/kg.

Det jeg kjører i jobben har typisk 2655kW effekt og en vekt på 164 tonn, det blir nesten 62kg/kW. Alikevel er det null problem å komme igang i selv 25 promille stigning, og den klarer en toppfart på 160km/t.

http://no.wikipedia.org/wiki/NSB_type_72
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA