Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla model x

Startet av Marius-H, onsdag 01. februar 2012, klokken 23:16

« forrige - neste »

dissern

Jeg fant dette bildet og det viser vanlige dører til de 2 første setene. Jeg har en lav garasje, men kan fint klare meg med vingedører for seterad 2 + 3 :)

Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Espen Hugaas Andersen

De er vanlige bildører. Den eneste grunnen til at Tesla går for falcon-wing dører bak er at de må være veldig brede for å kunne komme inn til begge radene. Da slår vanlige dører veldig langt ut, og det ville være umulig å åpne de på vanlige parkeringsplasser hvis det står biler på naboplassene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Aspiranten

Bare jeg som stusser på hvorfor folk som ikke "trenger" bagasjeplass (7 seter = nesten ingen plass til ryggsekker) eller får ha boks til skiene på taket trenger SUV i det hele tatt?  :P

Jeg må ha skiboks jeg, ihvertfall.
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Aspiranten på fredag 13. april 2012, klokken 15:08
Bare jeg som stusser på hvorfor folk som ikke "trenger" bagasjeplass (7 seter = nesten ingen plass til ryggsekker) eller får ha boks til skiene på taket trenger SUV i det hele tatt?  :P

Jeg må ha skiboks jeg, ihvertfall.
Hvis du tror det ikke er noen bagasjeplass, så foreslår jeg du ser videoen fra lanseringseventen. Det er masse plass til bagasje bak i bilen, og masse plass foran også. Hvis man slår ned de to bakerste radene vil jeg anslå man får totalt ca 2-3 kubikkmeter med bagasjeplass, selv om dette ikke er vist i videoen.

Det skal være en løsning for skiboks på gang. Akkurat hva den løsningen er er ikke sikkert, det kan være noe man fester til hengerfestet, det kan hende man hindrer en av bakdørene fra å åpne seg, det kan hende det er mulig å åpne dørene delvis, slik at takbiten ikke åpner seg , eller ikke åpner seg så mye at det er et problem med takboks. Uansett, Tesla holder på med en skiboks-type løsning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

dissern

Hjemme hos oss er vi så fornøyd med vår Nissan Leaf at vi snakker seriøst om å bytte bil #1 til Model X for å bli hel-elektriske. For bil #1 må vi vektlegge forhold litt ulikt enn når vi valgte Leaf, ting som bagasjeplass, rekkevidde osv spiller større rolle. Vi har både bikkjer og unger og mener at plassforholdene i en Model X vil passe oss bra :)

Sitat fra: Aspiranten på fredag 13. april 2012, klokken 15:08
Bare jeg som stusser på hvorfor folk som ikke "trenger" bagasjeplass (7 seter = nesten ingen plass til ryggsekker) eller får ha boks til skiene på taket trenger SUV i det hele tatt?  :P

Jeg må ha skiboks jeg, ihvertfall.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Espen Hugaas Andersen

Uansett, mine grunner for å kjøpe Model X i stedet for Model S er:

- Mer fleksibilitet når det gjelder antall passasjerer/bagasje. Hvis jeg skal skysse venner til hytta e.l, så kan jeg ta med 6 passasjerer. Men normalt sett kan jeg slå ned de bakerste to setene og ha masse plass til bagasje samtidig som jeg har plass til 4 passasjerer.
- Mer plass i kupeen - bedre komfort.
- Firehjulstrekk (bedre ytelse på vinteren og til daglig, regenerativ bremsing på alle dekk)
- Hengerfeste
- Trolig blir det bedre bakkeklaring og bedre dekk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 13. april 2012, klokken 15:36
- Trolig blir det bedre bakkeklaring og bedre dekk.

Ikke for å være frekk altså, men du står da fritt til å sette (nesten) hvilke som helst dekk på hvilken som helst bil??  ;) :D  (Så lenge de er innenfor godkjente dimensjoner og spec forøvrig, selvsagt)

Og om regenerering på fire kontra to hjul har så mye å si i praksis tror jeg ikke, men kanskje litt? (siden konvensjonell bremsing på de to andre hjulene vil medføre vekkastet energi så er der vel noe)  :)

Men by all means: Jeg skulle mer enn gjerne bli den første i gata til å ha splitter ny bil med vinge-dører!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Men folk flest kan jo fint kjøre stasjonsvogn til hytta. Selv har jeg kjørt stasjonsvogn med sportsunderstell (senket!) til fjells i flere år. Det går jo de rene motorveier inn til de normale hyttefeltene, og brøytemannskapene gjør en kjempejobb i helgene når folk er på hytta.

Skikkelig bakkeklaring og 4x4 trenger man vel aller helst først når man skal til de bitte små hyttefeltene med skikkelig stygge anleggsveier, hvor heller nesten ingen andre drar.  Eller f.eks. når man er pensjonist/arbeidsledig og drar til hytta når som helst i uken, når brøytemannskapene ikke er der. Folk i næringsammenheng som må ha fremkommelighet er noe helt annet.

Just a realitycheck, nothing more  ;)
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på fredag 13. april 2012, klokken 16:04
Skikkelig bakkeklaring og 4x4 trenger man vel aller helst først når man skal til de bitte små hyttefeltene med skikkelig stygge anleggsveier, hvor heller nesten ingen andre drar.  Eller f.eks. når man er pensjonist/arbeidsledig og drar til hytta når som helst i uken, når brøytemannskapene ikke er der.

Vi har hytte i et felt med kun 18 hytter og 13km tildels hullete grusvei inn til feltet. Vi reiser også ofte inn på "udde" tidspunkt da jeg jobber turnus, jeg kan godt dra på hytta på mandag og hjem på fredag.

Alikevel har jeg ikke noe problem med å komme frem hverken med Touranen eller Leafen. Blir det for ille (les:25cm ubrøytet nysnø) er det bare å slenge på gode hurtigkjettinger så går det fint alikevel  :D
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cra på fredag 13. april 2012, klokken 15:48Ikke for å være frekk altså, men du står da fritt til å sette (nesten) hvilke som helst dekk på hvilken som helst bil??  ;) :D  (Så lenge de er innenfor godkjente dimensjoner og spec forøvrig, selvsagt)
Med "bedre" dekk mener jeg egentlig mer gummi, mindre felg. Og, ja, det er så klart mulig å sette på andre dekk, men det er billigere å få det med de riktige dekkene til å begynne med. ;)

Sitat fra: cra på fredag 13. april 2012, klokken 15:48Og om regenerering på fire kontra to hjul har så mye å si i praksis tror jeg ikke, men kanskje litt? (siden konvensjonell bremsing på de to andre hjulene vil medføre vekkastet energi så er der vel noe)  :)
Regenerativ bremsing på alle hjul i stedet for bare bakhjulene har jo sine fordeler. Vektdistribusjonen er 46/54, og ved nedbremsing legger jo mer av tyngden seg på fronthjulene. Ved kraftig nedbremsing vil nok opptil 60-70% av vekten legge seg på forhjulene. Å kunne utnytte dette øker effekten på den regenerative bremsingen ganske drastisk, og burde gi en helt annerledes opplevelse av den regenerative bremsingen.

Utover det så har jeg lest om noen personer som har kjørt på glatt underlag med Roadster, og plutselig kan bilen slå av regenerativ bremsing for å unngå at bakhjulene slipper taket. Da kan man få en litt skummel opplevelse når bilen fortsetter fremover når man forventer at den skal stoppe. Dette blir jo mye bedre når man har regenerativ bremsing på alle fire hjul. Forholdene må være en del verre før alle hjulene ville slippe taket.

Ved svak nedbremsing bør det ikke være stor forskjell.
Sitat fra: cra på fredag 13. april 2012, klokken 15:48Men by all means: Jeg skulle mer enn gjerne bli den første i gata til å ha splitter ny bil med vinge-dører!  ;D
Det blir litt kult det og, men det er ikke blandt grunnene mine for å kjøpe Model X. Jeg ville kjøpt den med andre typer dører også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

#55
Sitat fra: cra på fredag 13. april 2012, klokken 15:48
Men by all means: Jeg skulle mer enn gjerne bli den første i gata til å ha splitter ny bil med vinge-dører!  ;D

Av og til om vintern kommer det noe hvitt ovenfra som de kaller snø. På jobben har det hent (hver vinter flere ganger) at jeg har satt fra meg bilen god og varm, snøen gjennomgår en faseovergang og blir til vann, så en ny faseovergang når bilen blir kald og da blir en del til is. De dagene er jeg glad jeg ikke har vingedører. De passer også dårlig sammen med de fleste typer takstativ.
Men dette utsagnet er jo egentlig bare et resultat av missunelse overfor de som skaffer seg en slik.  :'(
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

#56
Sitat fra: Griffel på fredag 13. april 2012, klokken 16:24
Men dette utsagnet er jo egentlig bare et resultat av missunelse overfor de som skaffer seg en slik.  :'(

Hadde bare bilen hatt normale dører bak og litt mindre bakbue på taket (denne stjeler mye bagasjeromsplass) så hadde jeg vel egentlig stått i kø med hamarpengene for å få kjøpt en jeg også.

Men skiboks med plass til brede randoneeski og pulk samtidig må være mulig. Det er ett soleklart krav jeg har til bilen. Syv seter er ett annet, derav kravet om bagasjeplass... Ut fra bildene jeg ser så har jeg mine tvil om at min Fjellpulken får plass mellom måkevingene.
Nissan Leaf

gbzdoc

Pulken trenger du ikke lenger innen denne bilen er i handelen, med mindre du sleper på andre ting enn barn da selvsagt... ;-)

Aspiranten

Telt, vintersovepose, drivstoff og mat etc. veier sine voksne 20kg alene, så kommer alt det andre i tillegg. Da er det fint med varepulk :)

Og barnet er forsåvidt ikke født enda heller, så det blir en del år med barnepulk også!  :D Det er helt nylig at vi har fått behov for en syvseter i tillegg til Leafen.
Nissan Leaf

gbzdoc

7 seter? Tenker veldig lansiktig da, hvis det er pga. barn som foreløpig kun i planleggingsfasen. ;-)

Tror gutta våre skal begynne på foppal nå, så vi måååå kjøre naboens unger. Da måååå vi jo ha en Model X... :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA