Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Argumenter for X mot typisk familiebil

Startet av Blip, lørdag 05. januar 2013, klokken 14:00

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: cra på tirsdag 08. januar 2013, klokken 13:11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:56
De 250.000-300.000,- du betaler ekstra for en Model X kontra en Passat er vanskelig å hente inn igjen gjennom lengden på et vanlig eierskap.
Det skal vel godt gjøres å ta inn alt, men mye kan man hente inn. Det blir jo litt som å bestemme seg for hvor mye ekstra man kan være villig til å betale for å fly business-class til New York kontra economy.
Ja det er to helt forskjellige biler med sine respektive fordeler og ulemper. Ville du eksempelvis hatt en Kia Picanto eller en Nissan Leaf?

Men trådstarters spørsmål om Model X kan lønne seg kontra en en ribbet Passat var bakgrunnen for svaret.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. januar 2013, klokken 14:12
Ja det er to helt forskjellige biler med sine respektive fordeler og ulemper. Ville du eksempelvis hatt en Kia Picanto eller en Nissan Leaf?

Et godt spørsmål med et (forholdsvis) enkelt svar, med mindre jeg har behov som taler mot Leaf'en, så klart. :)

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. januar 2013, klokken 14:12
Men trådstarters spørsmål om Model X kan lønne seg kontra en en ribbet Passat var bakgrunnen for svaret.

Sant nok, men jeg misstenker at det kanskje ikke var det trådstarter egentlig var ute etter å få svar på.  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Sitat fra: foxy på tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:02
Hovedpoenget er at det er ikke økonomisk lønnsom for de aller fleste med Model X når man sammenligner med Passat (også for langt dyrere modeller enn 350k) for eksempel ovenfor.


"Hovedpoenget er at det er ikke økonomisk lønnsom for de aller fleste med Model X når man sammenligner med" en sykkel, heller.

Heller ikke hvis man sammenligner med å gå.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 08. januar 2013, klokken 17:40
"Hovedpoenget er at det er ikke økonomisk lønnsom for de aller fleste med Model X når man sammenligner med" en sykkel, heller.

Heller ikke hvis man sammenligner med å gå.

Nemlig. Selv har jeg regnet ut antatt månedlig besparelse i forhold til evt. fossilbil. Deretter har jeg brukt en lånekalkulator på nett for å se hvor mye billigere fossilbilen må være i innkjøp for at månedskostnaden går ut på ett over 8 år.

Resultatet ble ca. 150.000 kroner.

Etter 8 år vil altså en Passat til 500k og en Model S til 650k ha kommet likt ut og det som gjenstår er restverdien og hvordan den slår ut. Derom er det vanskelig å spå da det er svært mye som kan påvirke restverdien. F.eks:

- Dieselpris
- Hvor bra batteriet har holdt seg
- Moms og evt. andre utgifter innført på elbiler
- Evt. begrensninger lagt på dieselbiler (f.eks forbud mot kjøring i Oslo på enkelte dager)

I Norge med salting "året rundt" bør aluminiumskarosser definitivt hjelpe på restverdien. Min tante bor på vestlandet og eier en Audi A8 2.5TDI fra 1998, denne er fortsatt helt rustfri. Det gjelder ikke så mange andre 15 år gamle biler...

En ribbet Passat kan altså sammenlignes med en Model S 85kWh i kostnad over 8 år med ca. 20kkm kjørt i året etter mitt regnestykke. Da har jeg beregnet 3000,- i året til bompenger og 1000,- til parkering.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. januar 2013, klokken 18:03
Sitat fra: Rio på tirsdag 08. januar 2013, klokken 17:40
"Hovedpoenget er at det er ikke økonomisk lønnsom for de aller fleste med Model X når man sammenligner med" en sykkel, heller.

Heller ikke hvis man sammenligner med å gå.

Nemlig. Selv har jeg regnet ut antatt månedlig besparelse i forhold til evt. fossilbil. Deretter har jeg brukt en lånekalkulator på nett for å se hvor mye billigere fossilbilen må være i innkjøp for at månedskostnaden går ut på ett over 8 år.

Resultatet ble ca. 150.000 kroner.

Etter 8 år vil altså en Passat til 500k og en Model S til 650k ha kommet likt ut og det som gjenstår er restverdien og hvordan den slår ut. Derom er det vanskelig å spå da det er svært mye som kan påvirke restverdien. F.eks:

- Dieselpris
- Hvor bra batteriet har holdt seg
- Moms og evt. andre utgifter innført på elbiler
- Evt. begrensninger lagt på dieselbiler (f.eks forbud mot kjøring i Oslo på enkelte dager)

I Norge med salting "året rundt" bør aluminiumskarosser definitivt hjelpe på restverdien. Min tante bor på vestlandet og eier en Audi A8 2.5TDI fra 1998, denne er fortsatt helt rustfri. Det gjelder ikke så mange andre 15 år gamle biler...

En ribbet Passat kan altså sammenlignes med en Model S 85kWh i kostnad over 8 år med ca. 20kkm kjørt i året etter mitt regnestykke. Da har jeg beregnet 3000,- i året til bompenger og 1000,- til parkering.

Jeg kjører så lite nå at jeg virkelig ikke kan forsvare en Model S, men det er jo alltid mulig å søke på jobb lengre vekke hjemmefra, slik at kjørelengden forsvarer investeringen! :D  Det er dumt den ikke eksisterte i de dager jeg kjørte 40000 km i året.

Men Model S virker utrolig flott og jeg skulle gjerne ha hatt en.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA