Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder

Startet av kodax, torsdag 22. august 2019, klokken 11:11

« forrige - neste »

Gnist

#45
Sitat fra: kodax på fredag 21. august 2020, klokken 23:27
Lanseringsfarge.

Sennepsgul?

Det stod vel også en hvit bil bak.

Det sies at Skoda skal lansere Enyaq 1. september og VW skal lansere ID.4 tre uker senere.

VW har startet test-produksjon av ID.4 i Zwickau.

Vi har vel ikke hørt noe om at produksjon av Enyaq har startet. I det hele tatt så har ikke jeg sett noe informasjon fra Skoda om hvor de er i løypa med å klargjøre fabrikken for produksjon av Enyaq.

Jeg gjetter på at leveranser av ID.4 starter før Enyaq og at leveranse av ID.4 med AWD også starter før tilsvarende for Enyaq.

tornaldo

Møller Skoda har gått ut med at Skoda Enyaq skal leveres før ID4 i Norge. Enyaq skal komme i januar.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Gnist

Sitat fra: tornaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 20:13
Møller Skoda har gått ut med at Skoda Enyaq skal leveres før ID4 i Norge. Enyaq skal komme i januar.

Har du lenke til en kilde på at Enyaq leveranser i Norge kommer før ID.4? Jeg googlet litt, men kunne ikke finnet noe om dette.

Ser at det på Møllers nettsider står at Enyaq vil ha produkssjonsstart mot slutten av 2020. Om dette er samme type produksjonsstart som ID.4 nettopp har hatt er vanskelig å vite: https://mollerbil.no/enyaq/

Hvis prosessene frem mot lansering av disse modellene er som den var for ID.3, så tror jeg at det aller meste styres fra Tyskland (eventuelt Tsjekkia) og at spesielt forhandlerleddet får informasjon bare svært kort tid før tilsvarende informasjon gjøres offentlig.

espenri

"Så bilen vil være lanseringsklar når den skal?

– Ja, den vil vises frem 1. september. Så skal den en tur innom alle norske forhandlere på høsten. Deretter tar det litt tid før bilene faktisk kommer i handelen. Vi kommer til å få de første bilene her hjemme rett over nyttår.

Ok, så ikke oktober, som først ble forespeilet?

– Nei, det blir på nyåret. Men jeg kan love at det faktisk blir helt på begynnelsen av 2021.

Begynnelsen av januar?

– Det stemmer.

Og Enyaq vil da faktisk komme på markedet før ID.4?

– Ja."

Kilde (av alle sider): https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/skoda-enyaq-kommer-pa-nyaret/
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

kodax

Haha, og ikke er det første gang L&B skriver om Enyaq og ID4 heller:)
Mindre morsomt er det vel for de som skal selge Skoda at det igjen er laget kaos i formidlingen av denne bilen...relativt uproft å slippe designskisser nå som ikke ligner på produktet som skal vises snart. Kombinert med den avlyste framvisningen i januar, så sitter man jo igjen med et litt rotete inntrykk av denne prosessen.
Heldigvis er det nok ikke de samme menneskene som har bygget bilen:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

LFC

Sitat fra: tornaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 20:13
Møller Skoda har gått ut med at Skoda Enyaq skal leveres før ID4 i Norge. Enyaq skal komme i januar.

Det tror jeg ingenting på.
Skoda har jo ikke fått lov til å vise produksjonsmodellen enda pga at id4 skal ha fortrinnsrett. Altså VW er ranket høyere i konsernet.
At de leverer ut Skodaen før VW gir da ingen mening.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Tafsern

Sitat fra: LFC på mandag 24. august 2020, klokken 17:58
Sitat fra: tornaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 20:13
Møller Skoda har gått ut med at Skoda Enyaq skal leveres før ID4 i Norge. Enyaq skal komme i januar.

Det tror jeg ingenting på.
Skoda har jo ikke fått lov til å vise produksjonsmodellen enda pga at id4 skal ha fortrinnsrett. Altså VW er ranket høyere i konsernet.
At de leverer ut Skodaen før VW gir da ingen mening.

Du "tror" ikke på det, men likevel presterer du å påstå noe du overhodet ikke har kjennskap til etterpå.

Hvor er kildene dine på hva Skoda får lov til eller ikke? Det er jo bare at rykte basert på "gamle dager".

lirekassa

Sitat fra: LFC på mandag 24. august 2020, klokken 17:58
Sitat fra: tornaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 20:13
Møller Skoda har gått ut med at Skoda Enyaq skal leveres før ID4 i Norge. Enyaq skal komme i januar.

Det tror jeg ingenting på.
Skoda har jo ikke fått lov til å vise produksjonsmodellen enda pga at id4 skal ha fortrinnsrett. Altså VW er ranket høyere i konsernet.
At de leverer ut Skodaen før VW gir da ingen mening.

Enyaq har verdenspremiere, og starter salget, av Enyaq før ID.4.

ChristR

Sitat fra: LFC på mandag 24. august 2020, klokken 17:58
Sitat fra: tornaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 20:13
Møller Skoda har gått ut med at Skoda Enyaq skal leveres før ID4 i Norge. Enyaq skal komme i januar.

Det tror jeg ingenting på.
Skoda har jo ikke fått lov til å vise produksjonsmodellen enda pga at id4 skal ha fortrinnsrett. Altså VW er ranket høyere i konsernet.
At de leverer ut Skodaen før VW gir da ingen mening.

https://www.tu.no/artikler/koda-enyaq-blir-et-unntak-fra-regelen/497716
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

Stikkkontakt

Sitat fra: ChristR på tirsdag 25. august 2020, klokken 07:41
Sitat fra: LFC på mandag 24. august 2020, klokken 17:58
Sitat fra: tornaldo på lørdag 22. august 2020, klokken 20:13
Møller Skoda har gått ut med at Skoda Enyaq skal leveres før ID4 i Norge. Enyaq skal komme i januar.

Det tror jeg ingenting på.
Skoda har jo ikke fått lov til å vise produksjonsmodellen enda pga at id4 skal ha fortrinnsrett. Altså VW er ranket høyere i konsernet.
At de leverer ut Skodaen før VW gir da ingen mening.

https://www.tu.no/artikler/koda-enyaq-blir-et-unntak-fra-regelen/497716

Det TU skriver er feil. Audi A3 har "alltid" kommet i salg før Golf. Det skjedde både i 2013 og nå ved siste modellskifte.

Stip


espenri

Haha, for noe surr!

Tror dessverre VW priser seg litt ut av konkurransen hvis de ikke reduserer prisen på ID.3 for å gjøre plass til ID.4. Fra toppmodellen til ID.3 er det bare 150k opp til Jaguar i-Pace og Audi e-tron, og mellom der bør de kunne prise inn både større batteri, større plass og 4x4.

Forøvrig bra L&B skriver to ord om at de ikke kjenner til hvem som skal levere lyden i bilen, så er de hvertfall litt relevante i forhold til fagområdet :)
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Svolar


Tipper uansett at Audi Q4, neppe vil bli lansert med bare bakhjulstrekk? Finnes det en Quattro med bare bakhjulstrekk?

Slik at ID4 og Enyaq vil holde leveringene igang en stund med bakhjulstrekk først, før Audi får de første leveringene av 4x4, som senere vil komme til VW og Skoda.

Gnist

Sitat fra: Svolar på tirsdag 25. august 2020, klokken 22:02
Tipper uansett at Audi Q4, neppe vil bli lansert med bare bakhjulstrekk? Finnes det en Quattro med bare bakhjulstrekk?

Slik at ID4 og Enyaq vil holde leveringene igang en stund med bakhjulstrekk først, før Audi får de første leveringene av 4x4, som senere vil komme til VW og Skoda.

Tror dette godt kan stemme.

Jeg tror VW har AWD-teknologien for MEB klar allerede og at det kun handler om markedstaktikk når leveranser starter.

Vi ble jo fortalt av VWs Frank Bekemeier allerede i desember 2018 at VW testet AWD på MEB og at bilene var morsomme å kjøre:
https://youtu.be/q2Tqw9LX3QE?t=811

anorway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA