Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vad ska jag tänka på innan jag går till inköp av Leaf?

Startet av emmha, onsdag 21. august 2019, klokken 18:05

« forrige - neste »

emmha

Är på jakt efter en Nissan leaf. Budgeten ligger på ca 100 k.

Vad ska jag tänka på? Vad ska jag undersöka? Vad ska jag undvika? Import eller norsk?

Ge mig gärna era bästa råd till en rookie.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Carl Anton Stenling

#1
Det er smart å lese av status for batteriet (SOH) - alternativt kan du få dette oppgitt fra selger og dokumentert i kontrakten.
Import fra varme områder kan gi noe økt risiko for batterisvekkelse. Også en del ulike utstyrsvarianter for importbiler. Bør sjekke at varmepumpe, hurtiglading og setevarme er på plass.
Vær også oppmerksom på de forskjellige generasjonene. Til denne prisen bør du kunne få en generasjon 2 produsert 2013/14 eller senere. Denne generasjonen kjennetegnes ved at den har fotbrekk.
Husk også at det er mye uærlige annonser ute og går. Sjekk derfor nøye og få med i kontrakten alt som er viktige spesifikasjoner.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TorC

For 100K kan du få veldig mye bil, men som Stenling skrev så er det mange som er uærlige (eller kunnskapsløse). Dette skremmer nok en del fra å kjøpe, men du kan få mange gode råd her på forumet. Hvis du finner deg noen biler du vurderer så vil du nok få råd her i denne tråden hvis du legger ut lenkene her.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

Leaf Spy Pro er nok det vanligste diagnoseutstyret for bilister.
Antallet kapasitetsbarer er det kjappeste å se, men SOH kan være enkelt å lese av. Det mest interressante kan være å fullade bilen, og lese av hvor mange kwt man får da. Alle verdier kan være unøyaktige.
Batterier som er kjørt varme, eller som er parkert varmt, og som har hatt hyppige eller langvarige fulladinger, kan være ganske redusert.

For 2013+ så varierer utstyret en del, og du bør tenke etter om du ønsker skinn, arroundview, 6kw likeretter, Bose eller 17" felger.

Tenk også over dine behov for rekkevidde og lademuligheter.  Leafene er raske å hurtiglade når batteriet er nytt, temperaturen er passe, og du har ca 20-50% soc.

Felger og dekk bør man legge merke til.

Skal du importere fra EU til Norge, bør du passe på at bilen har momsrefusjon. Eneklte elbiler er billigere i Sverige enn i Norge, men for eldre Leaf er det kanskje annerledes.

signal


Är på jakt efter en Nissan leaf. Budgeten ligger på ca 100 k.

Vad ska jag tänka på? Vad ska jag undersöka? Vad ska jag undvika? Import eller norsk?

Ge mig gärna era bästa råd till en rookie.
..........................
Om du bor i Sverige tenker jeg at bilene har høyere priser enn i Norge. Import av Norsk bil kan medføre svenske avgifter.
Bor du i Norge så er nok tipsene her veldig gode. Men mulig litt vanskelig å forstå dette med SOC mm. Prøv å se at du har alle 12 punkter på skalaen til høyre. Da er det enkel forståelse på at batteriet er bra. Ellers er det vanlige slitasjetegn som på alle biler.
Leaf er en god bil. Har selv hatt min i 4 år og veldig godt fornøyd. Lykke til.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

emmha

Tack för goda råd. Jag bor i Norge så ska köpa och bruka bilen här.

Har kollat på denna bil: https://www.finn.no/156226232 men inte varit och sett på den än. Är det ett bra pris? Står inte så mycket info om batteri osv i annonsen men jag kanske är lättlurad som tycker att det känns tryggare att köp via förhandlare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Citroel

Ser fin ut, og nesten ny hva angår kilometer!
Alle batteristreker i behold, men du vet ikke om batterihelsen (SOH) er 100% eller 86%. Første strek går vel når SOH går under 85%. Det kan være en fordel å avlese SOH med OBDII-dongle og Leafspy. Men dette er uansett ikke eksakt, og SOH kan gå både opp og ned. Kanskje det viktigste er at prisen du kan få for bilen ved videresalg synker når streker blir borte.

Selv om bilen er lite kjørt, så tærer tidens tann på bilen og batteriet. Og nybilgarantien løper snart ut.

Det skumleste med å kjøpe LEAF er at noen få har fått svært dyre feil. Det gjelder DCDC-omformer som må skiftes, og skifte av varmeelement i kupevarmen.

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA