Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?

Startet av fredrik1992, onsdag 21. august 2019, klokken 11:14

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: The_M på mandag 02. september 2019, klokken 12:40
Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. september 2019, klokken 20:09
Sitat fra: The_M på søndag 01. september 2019, klokken 17:44
Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt[...]

Det som har blitt etterlyst er vel eksempler på at det har gått galt pga. manglende B-vern. De eksemplene du viser til virker som er schuko-relaterte.
Sant. Vanskelig å huske alt gjennom så mange sider med synsing.
Poengene mine er fortsatt gyldig, og det har blitt skrevet mange gode forklaringer på B-vernsproblematikken.
Hele poenget er at det er en unødvendig risiko. For all del, man kan jo kjøre hele huset uten jordfeilvern også. Går sikkert bra, men det er gode grunner til at vi har de.

Hva skjer om vi kjører hele huset uten jordfeilvern, hva risikerer vi. Hva er det vi spesielt ønsker å beskytte vha jordfeilvern?

Orbit

Kort fortalt: Strøm på avveie (som har en lei tendens til å fungere som hjertestopper og/eller brannstifter).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Eldre anlegg med keramiske UZ Sikring/Patron er uten jordfeilvern.
Da måtte jordfeilen bli større en effekten sikringen kunne levere før kretsen ble brutt.

I et anlegg uten feil er det ikke noe problem, men historien har vist at feil oppstår.
I enkelte tilfeller kan dette være farlige feil, som er fint å oppdage før noe fatalt oppstår, som Orbit beskriver godt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kårepåsporet

Jordfeilvern benyttes for å beskytte mennesker og dyr mot strømgjennomgang.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 11:58
Er det slik at jordfeilvern i huset automatisk ikke virker bare fordi man kobler til en elbil? Eller er det slik at bilen må ha en feil som medfører DC-jordstrøm før A-vern i resten av huset blir satt ut av spill? Og i tillegg må man ha en annen jordfeil før det er berøringsfare.

Det var noe med skremselspropaganda her.
Gammal tråd dette, men har en del unyanserte påstandar....

IMHO svar på spm ovanfor:
-Ja, tilkobling av elbil kan sette jordfeilvern ut av funksjon direkte.
-Nei, det må ikkje ein feil til i bil eller ladestasjon.
-Ja, for berøringsfare må ein også ha ein annan alvorlig jordfeil.

Det er ikkje snakk om "lekasje" frå batteri, osv. Derimot oppstår det "støy"  med DC komponentar når ladelikeretter ombord i bilen er i drift. Dess større ladestrøm, dess større problem. Fleire ladestasjonar i full drift på same kurs gir større problem. Denne 'støyen' slepp ut på tilkopla kurs og når jordfeilvern der. Summasjonsfunksjon i type A vernet blir forstyrra, og det løyser ikkje ut ved evt annan feil på kursen.

Det er 'personsikkerhet'/'life safety' dette kokar ned til, ikkje urimeleg skremselpropaganda eller vrange foreskrifter.

Ettersom det blir meir og meir vanleg med dc-rcm integrert i kvar enkelt ladestasjon så går vel dette temaet ut på dato.
(Bortsett frå i større anlegg, men der er antakeligvis betalingsviljen større, og relativ kost for korrekt type vern på kursar vesentlig lavare)



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Oddaa

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 22. april 2020, klokken 17:44
IMHO svar på spm ovanfor:
-Ja, tilkobling av elbil kan sette jordfeilvern ut av funksjon direkte.
-Nei, det må ikkje ein feil til i bil eller ladestasjon.
-Ja, for berøringsfare må ein også ha ein annan alvorlig jordfeil.

Det er ikkje snakk om "lekasje" frå batteri, osv. Derimot oppstår det "støy"  med DC komponentar når ladelikeretter ombord i bilen er i drift. Dess større ladestrøm, dess større problem. Fleire ladestasjonar i full drift på same kurs gir større problem. Denne 'støyen' slepp ut på tilkopla kurs og når jordfeilvern der. Summasjonsfunksjon i type A vernet blir forstyrra, og det løyser ikkje ut ved evt annan feil på kursen.

Det er 'personsikkerhet'/'life safety' dette kokar ned til, ikkje urimeleg skremselpropaganda eller vrange foreskrifter.

Ettersom det blir meir og meir vanleg med dc-rcm integrert i kvar enkelt ladestasjon så går vel dette temaet ut på dato.
(Bortsett frå i større anlegg, men der er antakeligvis betalingsviljen større, og relativ kost for korrekt type vern på kursar vesentlig lavare)



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Jeg er rimelig sikker på at det er DC-jordfeil som kan sette AC-jordfeilvern ut av funksjon. Det beskrives også i denne masteroppgaven fra NTNU:

https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/2561328/19770_FULLTEXT.pdf?sequence=1


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Erik Ola Ulvestad

#96
Javisst, men DC-jordfeil er vel ikkje den "fokelege" oppfatninga av 'lekasje' DC strøm frå bilen sitt batteri men heller annan feil i ladesystemet?

Ser også at 3-fase er nemd spesiellt, er vel også krav i andre land til Type B vern kun for 3-fase og ikkje 1-fase lading?

Takk for link til rapport!

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

KjellG

Sitat fra: Anderskri på onsdag 21. august 2019, klokken 11:35
Problemet på kort tid vil være at jordfeilvern i resten av anlegget ditt ikke fungerer og stående jordfeil ikke vil bli oppdaget. Dette kan forårsake brann eller potensielt dødelig berøring av feks vannkraner vasken eller dusjen.

Her omtales vel ett felles jordfeilvern for hele huset. Med eget jordfeilvern type A for den kursen det lades på, vil bare dette vernet kunne blindes av DC. DC kan en forøvrig få fra alt ladeutstyr med likerettere, PC, mobil, radio...

Lapskaus

Synes sammenligninga her hele tiden går mellom dedikert ladeboks og 16amp lading via skjøteledning koblet til en sprø gammel stikkontakt fra 70-tallet. Det skal liksom være ladeboks og ikke noe annet som er bra nok.

Er det noen gode motargumenter mot å lade på dedikert 10a kurs med b-vern som jo er godkjent for elbillading? Jeg gikk for denne løsninga da noe annet ville kostet minst 30k fordi jeg ville ha måttet grave ny kabel til garasjen for å få noe mer enn 10a uansett. Istedenfor fikk jeg koblet eksisterende kabel over på ny 10a kurs med type b vern og jordfeilbryter for ca 6k. Det er vel ikke noe poeng å bruke 10k ekstra bare for å få en ladeboks på enden av kabelen istedenfor UMCen? (som forøvrig har eget oppheng for å unngå strekk på kabelen)

Jeg kunne selvfølgelig bare ha ladet på kursen som den var, uten noe vern og uten at elektriker hadde vurdert opplegget, men det blir en helt annen sammenligning.

automat

Schuko er det svake punktet, med  mye større risiko for slitasje og varmgang enn en ladestasjon. Og vil kreve hyppigere innspeksjon av anleggseier.

Man får ladestasjoner for godt under 10.000kr, med innebygd b-vern. Da kan man trekke fra kostnaden med å installere b-vern i sikringsskapet. Da har man fått en bedre ladeløsning for en liten ekstrakostnad, selv om man forutsetter lading på bare 10A.

Og man slipper risikoen for. å måtte betale en elektriker for å komme å skifte et slitt schuko-stikk om 5-10 år.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

oyvind2

Hei. Ganske ny på dette med lading osv. Når jeg skulle "nødlade" min e-tron på hytta ble det røde lys i ladeboksen og jeg fant et tricks på youtube med å holde inn begge knappene på laderen osv.. Etter å ha gjort dette virket laderen, men jeg får ca 1 kW i stedet for ~2 kW som jeg tidligere har fått ved "nødlading" hjemme.
Dette er en gammel hytte, og jeg er ikke sikker på tilstand osv på el-nett. Antar det er 16A-kurs. Men siden jeg bare får ladet med 1 kw i stedet for to, vil dette bety at det er tryggere, at det går mindre amp og blir mindre varmgang? Har gjort dette et par ganger, men liker ikke helt tanken på at det kan begynner å brenne osv, så jeg gjør dette kun på dagtid. Noen som har noen innspill?
e-tron 55 (jan2020)

Orbit

Sjekk kanskje først om det er en annen hytte i nærheten med opplegg for lading, og spør om du kan få kjøpe nødvendige kWh der?

Tipper ladekabelen din opprinnelig stod i default-modus, dvs TN-nett med jordfeildeteksjon. Det vil gi feilstatus dersom du har IT-nett på hytta. "Knappetrikset" er for å slå av denne deteksjonen i IT-nett, men tipper at du samtidig også har satt kabelen over i 50%-stilling. Du skal kunne bytte til 100% ved å trykke på knappen i midten av %-indikatoren.

Med 50% tror jeg du får 6A, mot 10A på 100% ved bruk av vanlig stikkontakt. Det er tryggere med 6A, men se over om den kontakten du bruker ser ut til å ha direkte kabelføring til sikringsskapet. Går den via mange koblingsbokser, kan svakeste punkt ofte være i ett av disse. Er det elektriske anlegget av heller ukjent oppbygging, så prøv i alle fall å finne en kontakt som er plassert i umiddelbar nærhet av sikringsskapet, dersom du også rekker frem til bilen derfra.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

Det blir åpenbart mindre varmgang med 1 kW enn 2. Har nettopp smelta ned stikkontakt til campingvogn med terassevarmer her, så faren er absolutt reell. Installtørfirma rapporterar nok ikkje inn alle tilfelle av brente kontakter som dei finn til DSB, simpelten fordi det er så mange.
Alt elektrisk materiell vert påvirka termisk ved bruk. Sentrale tema er tverrsnitt, kontakt og isolasjon. Bruk 2.5mm2 tverrsnitt. Sikre at stikkontakter er avlasta og ikkje kan gli ut. Sjekk at kontaktstifter ikkje er svidd. Bruk nasa. Isolasjon må vere intakt for å unngå overslag både direkte til folk og fe, men også indirekte gjennom jordingsledning som igjen kan vere kopla til feks VVS. Skulle det likevel oppstå varmgang og nedsmelting vil det vere ein fordel om det ikkje er lettantennlig materiale i nærheten. Om du har kontroll på alt dette er fortsatt vanlige stikkontakter lovlege i bruk i kongeriket Noreg (om enn helst ikkje til elbil)
Dette er ikje eit forsvar til bruk av schuko, men sidan du likevel brukar schuko så er dette det eg meinar skal til for å gjere det nokonlunde trygt. ( og dc jordfeil/støy tema let eg ligge i dette tilfellet)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA