Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?

Startet av fredrik1992, onsdag 21. august 2019, klokken 11:14

« forrige - neste »

Andreas Ballestad

Sitat fra: Anderskri på lørdag 24. august 2019, klokken 20:24
Sitat fra: MyMuffin på lørdag 24. august 2019, klokken 20:17
Sitat fra: S4e på lørdag 24. august 2019, klokken 18:33
Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?

Helt klart, men om du skal bruke eksisterende kurs ville jeg valgt en annen ladestasjon med innebygd b-vern.

Da blir faktisk installasjonen helt lovlig da det er tillatt å montere en ladestasjon med b vern på eksisterende kurs.

Så lenge ikke man ender opp med type B etter type A. Da vil ikke type A fungere som den skal. Mulig det kan gå, men da må de spesifikke vernene sjekkes mot hverandre.

Det du skriver her er direkte feil. Et jordfeilvern type B skal alltid være koblet etter A vernet. 

Se link for installasjons veiledning:
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon

S4e

Nei, han har rett. Det han sier står også i den du linker til når selve ladestasjonen har b-vern?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Rosstopher

Sitat fra: Andreas Ballestad på søndag 25. august 2019, klokken 04:19
Det du skriver her er direkte feil. Et jordfeilvern type B skal alltid være koblet etter A vernet. 

Se link for installasjons veiledning:
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon

Man må skille mellom ladestasjoner med innebygd B-vern (som det ikke er så mange av, og som ikke må kobles etter A-vern) og ladestasjoner med DC-RCM (som skal kobles etter A-vern og som gir tilsvarende beskyttelse som B-vern når de blir det).

Linken din forklarer dette ganske tydelig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ingeniøren

Rart jeg lever jeg som kun har en jordfeilautomat i sikringsskapet - den som står på varmepumpa....

Ingen merknader på dette siste jeg hadde el-tilsyn for 4-5 år siden...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Autowinder

Sitat fra: Slarre40 på lørdag 24. august 2019, klokken 12:21
Jeg har et stikk (schuko) i carporten hjemme.
Alle sikringene i huset er 15A, og nye (nytt hus fra 2016) Desverre ble det ikke tenkt på elbil den gangen....

Er det noe i veien for å installere f.eks. Tesla Wallconnector i stedet for stikkontakten på veggen?
Vil dette bli sikrere enn å forholde seg til vanlig ladekladd?
Ta en med knapp på grepet som låser opp ladeporten slik Teslas egen i alle fall.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Kårepåsporet

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. august 2019, klokken 09:51
Rart jeg lever jeg som kun har en jordfeilautomat i sikringsskapet - den som står på varmepumpa....

Ingen merknader på dette siste jeg hadde el-tilsyn for 4-5 år siden...

Jeg skulle likt å se en statistikk på tilfeller der likestrøm har slått ut jordfeilvern.
Jeg fikk lagt opp kurs til ladestasjon i 2014, byttet alt i tavlen, da ble det montert 3x32A vanlig jordfeilvern, jeg har ikke plan om å bytte vernet.


GL1

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 10:38
Jeg skulle likt å se en statistikk på tilfeller der likestrøm har slått ut jordfeilvern.

Det er vel det som er greia, at et "vanlig" vern kan gå i metning. Da kan man risikere at det ikke løser ut ved en feil.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

GL1

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. august 2019, klokken 09:51
Ingen merknader på dette siste jeg hadde el-tilsyn for 4-5 år siden...
Fordi kapittelet om ladbare biler kom i 2014?
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Kårepåsporet

Sitat fra: GL1 på søndag 25. august 2019, klokken 16:54
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 10:38
Jeg skulle likt å se en statistikk på tilfeller der likestrøm har slått ut jordfeilvern.

Det er vel det som er greia, at et "vanlig" vern kan gå i metning. Da kan man risikere at det ikke løser ut ved en feil.

Hvor vanlig er det at det blir stående likestrøm ut på nettet fra elbil? Har det noengang skjedd i Norge?

GL1

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 17:35
Sitat fra: GL1 på søndag 25. august 2019, klokken 16:54
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 10:38
Jeg skulle likt å se en statistikk på tilfeller der likestrøm har slått ut jordfeilvern.

Det er vel det som er greia, at et "vanlig" vern kan gå i metning. Da kan man risikere at det ikke løser ut ved en feil.

Hvor vanlig er det at det blir stående likestrøm ut på nettet fra elbil? Har det noengang skjedd i Norge?
Du etterlyste statistikk der likestrøm har slått ut jordfeilvern, men det er det motsatte som kan skje; at det Ikke slår ut.(har dog ingen statistikk...)

Hvor vanlig, og om det har skjedd i Norge, er vel kanskje ikke viktig. Så lenge det KAN skje, handler det om å være preventiv.

Selv om jeg aldri har opplevd brann, har jeg fortsatt røykvarsler og pulverapparat klart. Det er for sent å skaffe seg dette etter skaden har skjedd.

Har heller aldri opplevd at mobiltelefon eller lader har smeltet eller begynt å brenne. Men ser ingen grunn til å ta sjanser, så lader aldri om natta.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Slarre40

Men altså:
Tesla sin ladeboks, som man får kjøpt fraalt mellom 3 og 8 tusen på finn.no.
Er denne grei å koble på en 15A kurs?
Trondheim

Handyman

Sitat fra: Slarre40 på søndag 25. august 2019, klokken 20:43
Men altså:
Tesla sin ladeboks, som man får kjøpt fraalt mellom 3 og 8 tusen på finn.no.
Er denne grei å koble på en 15A kurs?
Ja, men den har ikke jordfeilvern. Type B-vern må du ha i tillegg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Slarre40

ok. Type b altså. Er dette noe man har i nye hus nå til dags, eller er det alltid en ekstrakostnad?
Trondheim

Kårepåsporet

Sitat fra: GL1 på søndag 25. august 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 17:35
Sitat fra: GL1 på søndag 25. august 2019, klokken 16:54
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 25. august 2019, klokken 10:38
Jeg skulle likt å se en statistikk på tilfeller der likestrøm har slått ut jordfeilvern.

Det er vel det som er greia, at et "vanlig" vern kan gå i metning. Da kan man risikere at det ikke løser ut ved en feil.

Hvor vanlig er det at det blir stående likestrøm ut på nettet fra elbil? Har det noengang skjedd i Norge?
Du etterlyste statistikk der likestrøm har slått ut jordfeilvern, men det er det motsatte som kan skje; at det Ikke slår ut.(har dog ingen statistikk...)

Hvor vanlig, og om det har skjedd i Norge, er vel kanskje ikke viktig. Så lenge det KAN skje, handler det om å være preventiv.

Selv om jeg aldri har opplevd brann, har jeg fortsatt røykvarsler og pulverapparat klart. Det er for sent å skaffe seg dette etter skaden har skjedd.

Har heller aldri opplevd at mobiltelefon eller lader har smeltet eller begynt å brenne. Men ser ingen grunn til å ta sjanser, så lader aldri om natta.

Kjører du med brannsikkert undertøy i tilfelle bilbrann? Hjelm?
Joda, jeg tar poenget, men det viktigste er at en unngår kontaktproblemer, som en sikrer seg godt mot når en installerer ladestasjon.
Har du eldre hus har du sannsynligvis en varmtvannsbereder som er tilkoblet via stikkontakt, med et tverrsnitt på maks 1 mm2 på tilkoblingskabel fra bereder osv, den står med full belastning mange timer hvert døgn, året rundt.....

Handyman

Sitat fra: Slarre40 på søndag 25. august 2019, klokken 21:51
ok. Type b altså. Er dette noe man har i nye hus nå til dags, eller er det alltid en ekstrakostnad?
Det er neppe Type-B-vern i et hus som ikke har ladepunkt for elbil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA