Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grøss og gru?? EasyPark som betalingsløsning for hurtiglading?

Startet av Biltesteren.no, tirsdag 20. august 2019, klokken 22:47

« forrige - neste »

Rollep

Er Easypark fremdeles dyrere enn å bruke automatene på parkeringene?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

TB

Easypark tar ca 15%
Bedrifter / faste brukere betaler en fast pris pr mnd, pluss en noe lavere prosent. Tilfeldige bruker betaler bare prosent delen.

Argumentet til Easypark er at en slipper overbetaling, samt bøter. Å betale direkte til selskapet som driver parkeringsplassen er rimelige.

Ved lading vil Easypark ta en prosent for å levere betalingsløsningen. I utgangspunktet ikke noe galt i det. Men, har sett løsning i borettslag også, der burde rimeligere løsninger være mulig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

Sitat fra: Rollep på onsdag 21. august 2019, klokken 18:25
Er Easypark fremdeles dyrere enn å bruke automatene på parkeringene?

Privatpersoner kan velge mellom 15% påslag og 59kr mnd.

Fordelen er at man kan stoppe parkeringstiden når man er ferdig med parkeringen. Eller man kan forlenge parkeringen i app'en hvis man blir forsinket. (Innenfor evt makstid.) På en vanlig p-automat må man bestemme seg for parkeringstid på forhånd. Påslaget kan man derfor fort spare inn. Og ikke minst, det er mye mer praktisk.

(Skulle nesten tro at jeg jobbet som selger for easypark, men jeg syns faktisk det er en meget bra app)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Easypark har spart meg for 750,- i bot, sannsynligvis flere ganger.  :+1:

Etter uforutsette endringer i planene hadde vi glemt å forlenge parkering, som var gått ut en halvtime-time tidligere. Startet ny parkering i app på vei til bilen, kom rundt et hjørne hundre meter unna bare noen sekunder etterpå, da hadde vakta akkurat scannet skiltene våre.  :laugh:

m0nkey

De gangene jeg har ladet med EasyPark har jeg ikke fått opp hvor ladesessionen kostet. Det dukket ikke opp i appen før dagen etter. Ellers er det rimelig enkelt og noen plasser er det eneste mulige løsning for å betale med lading (typisk overprisede q-park ladere).
KIA Soul EV Classic (2015)

Rollep

Sitat fra: TB på onsdag 21. august 2019, klokken 19:05
Easypark tar ca 15%
Bedrifter / faste brukere betaler en fast pris pr mnd, pluss en noe lavere prosent. Tilfeldige bruker betaler bare prosent delen.

Argumentet til Easypark er at en slipper overbetaling, samt bøter. Å betale direkte til selskapet som driver parkeringsplassen er rimelige.

Ved lading vil Easypark ta en prosent for å levere betalingsløsningen. I utgangspunktet ikke noe galt i det. Men, har sett løsning i borettslag også, der burde rimeligere løsninger være mulig.
OK, prosenter og abonnement. Da er den appen fremdeles uønsket i min mobil.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 19:26
Sitat fra: Rollep på onsdag 21. august 2019, klokken 18:25
Er Easypark fremdeles dyrere enn å bruke automatene på parkeringene?

Privatpersoner kan velge mellom 15% påslag og 59kr mnd.

Fordelen er at man kan stoppe parkeringstiden når man er ferdig med parkeringen. Eller man kan forlenge parkeringen i app'en hvis man blir forsinket. (Innenfor evt makstid.) På en vanlig p-automat må man bestemme seg for parkeringstid på forhånd. Påslaget kan man derfor fort spare inn. Og ikke minst, det er mye mer praktisk
På parkeringsplasser jeg bruker legger jeg inn plenty med tid så stapper jeg inn kortet på ny når jeg kommer tilbake. Dermed betaler jeg kun for reell parkeringstid og risikerer heller ikke parkeringsbot.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på torsdag 22. august 2019, klokken 00:04
Sitat fra: automat på onsdag 21. august 2019, klokken 19:26
Sitat fra: Rollep på onsdag 21. august 2019, klokken 18:25
Er Easypark fremdeles dyrere enn å bruke automatene på parkeringene?

Privatpersoner kan velge mellom 15% påslag og 59kr mnd.

Fordelen er at man kan stoppe parkeringstiden når man er ferdig med parkeringen. Eller man kan forlenge parkeringen i app'en hvis man blir forsinket. (Innenfor evt makstid.) På en vanlig p-automat må man bestemme seg for parkeringstid på forhånd. Påslaget kan man derfor fort spare inn. Og ikke minst, det er mye mer praktisk
På parkeringsplasser jeg bruker legger jeg inn plenty med tid så stapper jeg inn kortet på ny når jeg kommer tilbake. Dermed betaler jeg kun for reell parkeringstid og risikerer heller ikke parkeringsbot.

Samme her. Finnes det automater lengre som ikke har denne løsningen? Jeg har ihvertfall ikke brukt noen på årevis. Gidder ikke å betale ekstra til EasyPark da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

roxy

OT, men handler om Easypark.

Har aldri tidligere brydd meg om laste ned easypark, men gjorde det etter å ha lest her på forumet at den kunne brukes som backupløsning ifbm lading i Sverige. Som fersk elbil eier med rekkeviddeangst virket det fornuftig å ha en backup i tillfelle brikkene mine ikke virket.

For å bli kjent med bilen og ikke minst rekkevidden la kona og jeg ut på en skikkelig tur. Det gikk i Fortum oppover Østerdalen og i Trondheim og GK på nordvestlandet.

Jeg fikk faktisk bruk for easypark i Trondheim, ikke til lading, men til parkering. Hele Trondheim sentrum er gjenstand for regulering av trafikken med enveiskjøringer og endret kjøremønster. Og oppi det hele har det skjedd noe med P-automatene og de jeg prøvde har sluttet å ta kort. Etter håpløse telefonsamtaler med Trondheim Parkering sto jeg igjen med å finne et sted å veksle til mynter, eller å laste ned deres egen P-app. Da kom jeg på min nylig nedlastede EasyParkapp og voila, problem løst.
BMW i3 120Ah. 2019

automat

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 22. august 2019, klokken 06:18
Sitat fra: Rollep på torsdag 22. august 2019, klokken 00:04

På parkeringsplasser jeg bruker legger jeg inn plenty med tid så stapper jeg inn kortet på ny når jeg kommer tilbake. Dermed betaler jeg kun for reell parkeringstid og risikerer heller ikke parkeringsbot.

Samme her. Finnes det automater lengre som ikke har denne løsningen? Jeg har ihvertfall ikke brukt noen på årevis. Gidder ikke å betale ekstra til EasyPark da.
Aner ikke. Jeg prøver å unngå å stå i kø ved disse trege automatene. Står det på de om man får igjen for ubrukt parkeringstid? Hvis ikke så kan man jo gå på en smell hvis man betaler for rikelig med tid.

Da gjenstår det bekvemmelighet og mulighet for å forlenge parkeringstid da, som fordeler med Easypark.

At en liten ladeaktør velger å koble seg på en eksisterende betalingsløsning istedet for å utvikle sin egen, tror jeg er bra både for aktøren og oss kunder. Og mange kommuner har allerede avtale med Easypark for parkering. Da er det sikkert enkelt å utvide denne til også å gjelde lading, fremfor å inngå en ny avtale med f.eks Fortum eller GK.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Før i tiden måtte man ha et form for abonnement på Easypark, eller betale 200,- i engangsinnskudd eller noe slikt, men nå er det kun appen og et lite påslag, så etter det ble slik lastet jeg ned og begynte å bruke. Har ikke angret et sekund. Syns den fungerer helt strålende. Kjempekjekt å slippe å lete etter automaten, bare å parkere, gå fra bilen og starte parkering mens man går.

Panduck

Easypark er en DRØM å bruke i Danmark vs Clever. Fungerte aldeles utmerket på AC og DC. Easypark er også i bruk i Lillestrøm ved ladeplasset på Rådhuset. Sikkert greit med RFIDbrikker for de som bruker ladere mye, men som "enkel betalingsløsning" er det utmerket alternativ.

Biltesteren.no

Det som er problemet er at jeg kjører Sigdal strekningen daglig med elbil med kort rekkevidde. Alternativet er å kjøre opp via Bromma og hypermile igjennom Sigdal for å nå en fornuftig Fortum lader. Men verre på vinterstid bakken opp fra Bromma er dårlig strødd og salta og er glatt som h..... Og veien fra Haglebu og ned mot Eggedal er også ganske glatt på vinteren. Og ja, skal jeg fortsette å kjøre der oppe får jeg bytte ut Leafen med en dieselbil.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

geear

Du er tydeligvis veldig negativ til lader med easypark-betaling, men har enda ikke helt skjønt hva som er problemet?

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 04. september 2019, klokken 19:22
Du er tydeligvis veldig negativ til lader med easypark-betaling, men har enda ikke helt skjønt hva som er problemet?

For min del er det påslaget på 15% som er negativt. Jeg måtte i starten bruke EasyPark på en E.on ladestasjon (ikke hurtiglader) i Paleet P-hus (parkerer der innimellom når jeg er på jobb) men nå har jo E.on avtale med Circle K og jeg har registrert elbilforeningens brikke hos Circle K. Så nå sist gang fungerte elbilforeningens brikke fint på E.on-ladestasjonene i Paleet. Meget fornøyd med det :)

Fikk registrert brikken hos LadeINorge når jeg ladet på en 7,4kW type 2 stasjon i Lena også på mandag, så nå fungerer den nesten overalt. Har blitt glad i den brikken ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA