Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bmw i3 60ah som bil nr 2, kjører 2 mil hver dag bare - lodge interiør

Startet av siljan, mandag 05. august 2019, klokken 20:14

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Klykken på lørdag 10. august 2019, klokken 10:13
Ikke sitter du igjen med noe etter at avtalen går ut heller.

Vel, akkurat den skjønner jeg for i mine øyne er kanskje det viktigste at man slipper å sitte igjen med noe, en stor usikkerhet, etter utløpet av avtalen, men det får da være grenser for hva man skal betale for å slippe den usikkerheten synes jeg. I det hele tatt er i mine øyne leasing helt uaktuelt for tiden da avtalene er sterkt overpriset.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Klykken på lørdag 10. august 2019, klokken 10:13
Lurer jeg også på... Dette er ikke rimelig i det hele tatt. Ikke sitter du igjen med noe etter at avtalen går ut heller.
Hvis man kjører de 30kkm som er igjen så er det ganske billig. Vi endte opp med 3kr/km i kostnad på vår 60Ah etter 72kkm. Hvis vi regner 8k i strøm og forsikring på ett år blir de 55k. 55/30 gir 1,80/km. Det er billig bil. Kjører man 10k så blir jo regnestykket værre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Joda, men det er ikke mitt poeng som er:

Kjøp heller en to år gammel bil og selg den igjen etter et år og tapet er trolig langt lavere enn 50.000. Ja, det er en påstand, men jeg ville langt heller tatt den sjansen enn å "låse inn" et tap på 50.000 allerde nå!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Toalmar

Sitat fra: arthur på lørdag 10. august 2019, klokken 12:07
Kjøp heller en to år gammel bil og selg den igjen etter et år og tapet er trolig langt lavere enn 50.000. Ja, det er en påstand, men jeg ville langt heller tatt den sjansen enn å "låse inn" et tap på 50.000 allerde nå!
Støtter denne tankegangen og jeg hadde gjort det samme. fordelen om man kan si det med den andre løsningen er at du vet kostnaden.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

bromm

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. august 2019, klokken 08:09
Helt enig. Hadde tenkt å bytte til en 120 Ah i år men etter å ha prøvekjørt ble jeg skuffet og valgte jeg å gå for en annen bil.
Her tror jeg du har gått på en skikkelig tabbe, Ingeniøren... Jeg kjøpte 120Ah med sportspakke og den overgår ALT. På langtur er det som å kjøre fossilbil - man tenker rett og slett ikke over at det er elbil lengre, fordi man lader nærmest på «slump». Kjørte Trondheim-Kristiansand på ferie i sommer (nesten 2000km) og da traff vi flere med iPace og eTron som 'akket' seg over at det stort sett er 50kW ladere rundt omkring. De bilene der har jo nesten dobbelt forbruk ift. i3, så da blir ladestoppene dobbelt så lange for å få på samme antall km også ;) Slike strømspisere vil ikke være behagelig på langtur før det er nok lynladere om 4-5 år...

Ingeniøren

Sitat fra: bromm på lørdag 17. august 2019, klokken 09:51
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 10. august 2019, klokken 08:09
Helt enig. Hadde tenkt å bytte til en 120 Ah i år men etter å ha prøvekjørt ble jeg skuffet og valgte jeg å gå for en annen bil.
Her tror jeg du har gått på en skikkelig tabbe, Ingeniøren... Jeg kjøpte 120Ah med sportspakke og den overgår ALT. På langtur er det som å kjøre fossilbil - man tenker rett og slett ikke over at det er elbil lengre, fordi man lader nærmest på «slump». Kjørte Trondheim-Kristiansand på ferie i sommer (nesten 2000km) og da traff vi flere med iPace og eTron som 'akket' seg over at det stort sett er 50kW ladere rundt omkring. De bilene der har jo nesten dobbelt forbruk ift. i3, så da blir ladestoppene dobbelt så lange for å få på samme antall km også ;) Slike strømspisere vil ikke være behagelig på langtur før det er nok lynladere om 4-5 år...

Hyggelig å se at du fortsatt lusker rundt her BROMM'n  :+1:.

Mulig det men synes den var blitt litt slapp i fisken. Mulig jeg burde vel testet en S først men jeg hadde vel allerede bestemt meg at det måtte bli en Jag.. før jeg ble for gammel. Deilig bil eg vesentlig bedre på langkjøring og adaptiv cruise. Egentlig for stor og kamera rund baut det tregs.. og en herlig bil selv om et og annet ikke alltid virker som det skal og en del som er lovet ikke er på plass enda og noen ladere ikke vil snakke med bilen osv. Greit at bilen er satt sammen i Østerrike for det engelskmennene koker sammen i informasjonssystemer holder ikke BMW klasse  :o

Kan hende at jeg vender tilbake til klanen om noen år...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 17. august 2019, klokken 10:10
Greit at bilen er satt sammen i Østerrike for det engelskmennene koker sammen i informasjonssystemer holder ikke BMW klasse  :o
Hehe, infotainment / mmi til Jaguar må være designet av juniorer. Det opplevdes skikkelig billig, og sto ikke til bilen ellers i det hele tatt. Der er BMW godt foran.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. august 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 17. august 2019, klokken 10:10
Greit at bilen er satt sammen i Østerrike for det engelskmennene koker sammen i informasjonssystemer holder ikke BMW klasse  :o
Hehe, infotainment / mmi til Jaguar må være designet av juniorer. Det opplevdes skikkelig billig, og sto ikke til bilen ellers i det hele tatt. Der er BMW godt foran.

Nå sporer vi vel helt av tråden men er ikke enig at systemet til katten er junior. Det er vesentlig mer komplekst enn BMW sitt bestående av 6 skjermer hvis du regner inn den over rattet. I dag er det en skjerm som hos meg viser reisehistorikk, hastighet/ladestand samt kart men som kan vise 5 forskjellig display. Videre har du hovedskjermen midt i bilen med oppsett, kart og det meste egentlig lik den i i3'n over skjermen som viser klima/seter/media/mm og to små skjermer som viser temp/vifter/mm. På toppen troner head jo display i frontruta som viser hastighet/fartsgrense/kartdata. Alt med høy oppløsning så kanskje ikke så rart at ting går i ball nå og da. Skjerm over ratt og hud er separert fra informasjonssystemet og har aldri sviktet mens informasjonssystemet har gått i svart et per ganger men booter selv og det jeg tenker på mht engelsk mennene. ..

Ellers en strålende bil å vrenge rundt svinger på småveier etter at du har lagt inn dynamisk kjøre modus  og juster setene til bøttemodus. Detter må man bare prøve. I3 kjører godt men prøver du dette slenges du rundt i setet mens bilen nesten tipper rundt så du gir deg fort. Med katten kan du bare dra på  :+1:

Kort er det veldig forskjellig biler med forskjellige kvaliteter. Opplever den heller ikke så tørst som jeg trodde men du merker at bilen er dobbelt så tung som i3.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 17. august 2019, klokken 13:58
Kort er det veldig forskjellig biler med forskjellige kvaliteter. Opplever den heller ikke så tørst som jeg trodde men du merker at bilen er dobbelt så tung som i3.
Eneste i3 og I-Pace har til felles er vel at de er elbiler. Prøvde I-Pace en helg, både på svingete veier og motorvei. Kjøreegenskapene er det ikke noe feil med. 320Wh/km på motorvei var noe høyt dog, så i3 lader vel fortere i km/t enn I-Pace.

Mye funksjonalitet i infotainment til I-Pace, men jeg synes det er rotete (ustrukturert) og selve designet (bl.a valg av fonter) minner meg om diverse obskure Linux gui. I tillegg lagget det mye. CarPlay var bra, men dessverre ikke trådløst. Blir nok å modde i3 så den får fullskjerm CarPlay, men trådløst.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. august 2019, klokken 15:33
Eneste i3 og I-Pace har til felles er vel at de er elbiler. Prøvde I-Pace en helg, både på svingete veier og motorvei. Kjøreegenskapene er det ikke noe feil med. 320Wh/km på motorvei var noe høyt dog, så i3 lader vel fortere i km/t enn I-Pace.

320Wh/km? Var det plaskregn eller kjørte du i 140km/t? Med min X75D på sommerføre i 110-sonen ligger jeg på ca. 210-215Wh/km...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. august 2019, klokken 21:06
Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. august 2019, klokken 15:33
Eneste i3 og I-Pace har til felles er vel at de er elbiler. Prøvde I-Pace en helg, både på svingete veier og motorvei. Kjøreegenskapene er det ikke noe feil med. 320Wh/km på motorvei var noe høyt dog, så i3 lader vel fortere i km/t enn I-Pace.

320Wh/km? Var det plaskregn eller kjørte du i 140km/t? Med min X75D på sommerføre i 110-sonen ligger jeg på ca. 210-215Wh/km...

Kjører som nevnt med kjørekomputer på i display hele tiden og i det siste stort sett på motorvei til og fra jobb - 50 km. Snittforbruket siste uke var 210 Wh/km. På langturer i sommer har jeg stort sett ligget under 200 Wh/km, med den beste på ca 180, men klarer fint 350 Wh/km om jeg står på gassen....

Ikke sikker på hva jeg brukte på i3'n, men et sted i rundt 120-150 Wh/km var det vel.  Målte det sjelden da jeg synes det var litt knotete. Mye enklere i katten og så få jeg rapport i appn etter hver tur.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. august 2019, klokken 21:06
320Wh/km? Var det plaskregn eller kjørte du i 140km/t? Med min
Noe midt i mellom. Farten lå vel i typisk 125km/t med regn og våt veibane. Vår Model X ville nok brukt rundt 280Wh/km med samme kjøring, og i3en rundt 210Wh/km.

Det som overrasket litt mere var at vi hadde nesten samme forbruk på svingete landevei med mye lavere fart men dog med veldig våt vei.

Der ville nok forskjellene mellom i3en og I-Pace vært mye større. Viser egentlig bare hvor (relativt) dårlig i3 er på motorvei.

Viktig å få med at I-Pace hadde 22", så jeg jeg betviler ikke ingeniørens påstand, jeg har kjørt vår X på alt mellom 180 og 370Wh/km på langturer (20 mil+ strekk).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Samco


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA