Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cupfinalen og idrett generelt, miljøverstinger?

Startet av geear, søndag 08. desember 2019, klokken 20:57

« forrige - neste »

geear

Må først av alt si at det er kjipt at alt snart skal "ødelegges" av klima og miljøfokus, samtidig, bør ikke alle bidra?

Som et eksempel, er det virkelig nødvendig å fly over tusenvis av tilskuere fra nabobyene Stavanger og Haugesund, som har 8-10 grader og ikke et snøfnugg, til et Oslo dekket i snø, for å bruke 2 MW (!) varmeanlegg i mange dager for å tine matta? Det er ikke akkurat særlig overraskende at det kan være kaldt og snø i Oslo i desember.

Idrett er flott, men når skal den "grønne" idretten slå et slag for klima? Utøverne flys verden rundt i hytt og pine, for treningsleirer, konkurranser osv. Er det en nødvendighet? Jeg har lenge forsøkt å ignorere det, fordi jeg er glad i både motorsport og sykling, men kjenner bismaken blir sterkere og sterkere.  :o ::)

elektrolux

Interressant tanke, men her trår du nok i et vepsebol.

Selv unger flys i dag rundt om i det ganske land for å spille kamp.

En lignende sak er musikkfestivaler som bl.a jeg reiser rundt til. Uten slike kunne jeg antakelig pensjonert Diesel dråget for godt, og helsemessig hadde det heller ikke vårt feil å unngå 4-5 dager på rad med Øl og burgere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Dette er en høyst aktuell diskusjon, reise lange distanser unødvendig. Men hvem definerer unødvendig. Salgsmøter kan gjøres over Internett, fotballkamper kan begrenses til en ti mils radius osv. Storbyweekends osv trenger man jo ikke.

Kanskje alle bare skal få tildelt ett fast antall reise CO2kg pr år?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Vepsebol ja, vitenskapsfornekterne kommer til å få helt spader om man begynner å utfordre Formel 1, ski og fotball. Men allikevel, jeg føler tiden er inne...

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. desember 2019, klokken 06:30
...helsemessig hadde det heller ikke vårt feil å unngå 4-5 dager på rad med Øl og burgere.

Ikke glem at den mentale helsa må ivaretas også. Det er viktig å kunne kose seg litt av og til. :)

Sitat fra: gr på mandag 09. desember 2019, klokken 10:27
Vepsebol ja, vitenskapsfornekterne kommer til å få helt spader om man begynner å utfordre Formel 1, ski og fotball. Men allikevel, jeg føler tiden er inne...

Formel 1 er da med på å utvikle mye av den moderne teknologien vi har i biler i dag. Også hybriddrift for å hente inn bevegelsesenrgi ved nedbremsing har he forska mye på. :)  Men det kan lett framstå som unødig ressursbruk, det er ikek vanskelig å skjønne.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vesel

#5
Avgiftene på flyvninger må økes kraftig, så løser miljøsvineri som dette og flypendling seg selv. Ideelt sett burde vi hatt en heftig, flat, global skatt på CO2-utslipp uavhengig av kilde, så kan markedet finne ut av ting selv. Denne avgifta kunne vært knytta direkte til drivstoffet, så blir det opptil flyselskapene å drive effektivt og øke prisene på billettene. Det er jo ikke helt riktig at RyanAir f.eks., som fyller flyene sine helt opp, eller kundene deres, må betale mer enn flyselskaper som driver mindre effektivt. Tenker på flyseteavgiften.

Undrer meg over at hyppige rutefly mellom Kristiansand og Oslo og mellom Kristiansand og Stavanger eksisterer når det neppe er raskere enn tog når man tar med reisetid mellom byer og flyplasser og innsjekkingstid i tidsregnestykket. Kunne ikke falt meg inn å fly på disse strekningene, selv med Gardermoen eller Sola som transitflyplasser.

Ellers virker det for meg rimelig tilfeldig at staten skal sponse akkurat idrett så heftig, spesielt toppidrett, av alle hobbyer, men det er vel en annen sak. Det er ihvertfall mange i NIF som lever godt på statens regning og som kan sløse.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Vesel på mandag 09. desember 2019, klokken 23:53
Undrer meg over at hyppige rutefly mellom Kristiansand og Oslo og mellom Kristiansand og Stavanger eksisterer når det neppe er raskere enn tog når man tar med reisetid mellom byer og flyplasser og innsjekkingstid i tidsregnestykket. Kunne ikke falt meg inn å fly på disse strekningene, selv med Gardermoen eller Sola som transitflyplasser.
Nettopp transitt er vel grunnen til dette. Skal du f.eks fra Kristiansund til Kristiansand må du først ta buss til Oppdal, tog til Oslo, bytte tog og så tog videre til Kristiansand. Ganske tidkrevende vs fly med transitt på Gardemoen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: Vesel på mandag 09. desember 2019, klokken 23:53
Avgiftene på flyvninger må økes kraftig, så løser miljøsvineri som dette og flypendling seg selv.

Det tviler jeg sterkt på. Flypendlere betaler vel sjelden reisen selv, og det er langt fra alle som har noe alternativ. Her i Møre og Romsdal skal de nå skru opp fergeprisene kraftig. Det snakkes om en øking på titusenvis av kroner for dagpendlere. Kommer folk til å pendle mindre av den grunn? Nei. På jobb må man; det er flere regninger enn pendlerutgiftene som skal betales. Kommer man til å begynne med kompiskjøring? Neppe; det er ikke slik som på tegnefilm at alle marsjerer inn døra som droner til samme tidspunkt, og kommer ut igjen i samme rekkefølge når føyta går kl 16.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vesel

#8
Jo, det er akkurat sånn det er. Avgifter er veldig effektive til å vri atferd i ønsket retning. Og tilsvarende ved mangel på avgifter, som vi ser på elbilens imponerende utbredelse i Norge.
Om det er arbeidstakerne selv eller arbeidsgiverne som betaler er ikke så viktig, noen vil ta denne kostnaden og være interesserte i å redusere dem. Og hvis de bare biter avgiftene i seg, så er det fint det også, for de betaler i det minste da for den forsøplinga og kostnadene de påfører andre.

Mange vil for eksempel ønske å bosette seg nærmere arbeidsplassen, eller finne arbeid nærmere der de bor. Mennesker er tilpasningsdyktige så dette skal gå fint. Samfunnet gikk rundt også før billige flyreiser rundt år 2000.
Endringer er alltid vanskelige i overgangsfasen, men etterhvert vender man seg til dem, tilpasser seg og til slutt tar man dem for gitt.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

geear

#9
Sitat fra: Vesel på tirsdag 10. desember 2019, klokken 16:27
Jo, det er akkurat sånn det er. Avgifter er veldig effektive til å vri atferd i ønsket retning. Og tilsvarende ved mangel på avgifter, som vi ser på elbilens imponerende utbredelse i Norge.
Om det er arbeidstakerne selv eller arbeidsgiverne som betaler er ikke så viktig, noen vil ta denne kostnaden og være interesserte i å redusere dem. Og hvis de bare biter avgiftene i seg, så er det fint det også, for de betaler i det minste da for den forsøplinga og kostnadene de påfører andre.
Jeg jobber i olja, og vi har et stort antall offshoreansatte som flypendler til heliporter langs hele kysten, i ganske stor grad fordi vi ikke har lov til å diskriminere søkere basert på bosted. Derfor må vi ansette beste kandidat enten vedkommende bor fem minutter fra heliporten eller i Finnmark. Sistnevnte er mye dyrere i drift, ettersom hen gir oss dyre flybilletter og hotellovernattinger. I tillegg mye større vanskeligheter de gangene vi trenger å endre på schedule eller benytte personell for å dekke inn sykdom eller lignende. Allikevel må vi altså betale både hotell og fly, enten billettene koster 399,- eller 12 000,-. Det er også utrolig mange som ukependler til Stavanger.

cra

Sitat fra: Vesel på tirsdag 10. desember 2019, klokken 16:27
Jo, det er akkurat sånn det er. Avgifter er veldig effektive til å vri atferd i ønsket retning.

Hvis man har et alternativ: Ja. Hvis ikke: NEI. Det er ikke "bare å flytte" eller "bare å få seg en ny jobb". Når jobbpendlinga blir dyrere vil de fleste bare måtte skjøre ned på noe annet.

(Du kan legge så mye avgifter du vil på å drite; folk kommer ikke til å slutte med det av den grunn.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vesel

Du tenker for kortsiktig. Mange vil nok ikke bytte jobb eller flytte av at en avgift som gjorde pendlinga dyrere ble innført, som du sier, men de fleste vil ta den ekstrakostnaden med i regnestykket når de først bestemmer seg for hvor de vil bo og jobbe, og hvordan de evt. vil pendle. Det er en slik gradvis vridning som er interessant.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA