Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk Performance VS Long Range

Startet av Bibba, tirsdag 20. august 2019, klokken 10:06

« forrige - neste »

Bibba

Hei, vurdere sterkt innkjøp av TM3 Performance. Etter hva jeg har skjønt er batteri og motorer samme på både Performance og LR, men vil det si at det er 20" felger som da utgjør forskjellen på rekkevidde?

Smurfboy

Dimensjonene ellers er vel det samme, så 19 og 20 tommer burde vel ha samme rekkevidde?

Handyman

Sitat fra: Smurfboy på tirsdag 20. august 2019, klokken 11:50
Dimensjonene ellers er vel det samme, så 19 og 20 tommer burde vel ha samme rekkevidde?
Nei større felg gir et tyngre hjul, og gir høyere forbruk. Sammen med mindre aerodynamisk felg.
Gummiblanding og rullemotstand øker også vanligvis med lavere profil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

MildeM3la

Base Performance kommer med all hardware identisk med long range (18' hjul, ingen spoiler, kjipe bremser osv) - vil det si at den faktisk bør ha 560 km rekkevidde også? Oppgitt WLTP er 530

Handyman

Sitat fra: MildeM3la på tirsdag 20. august 2019, klokken 14:18
Base Performance kommer med all hardware identisk med long range (18' hjul, ingen spoiler, kjipe bremser osv) - vil det si at den faktisk bør ha 560 km rekkevidde også? Oppgitt WLTP er 530
Jeg har reagert på det samme, og tenker likt som deg. Noen som vet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: MildeM3la på tirsdag 20. august 2019, klokken 14:18
Base Performance kommer med all hardware identisk med long range (18' hjul, ingen spoiler, kjipe bremser osv) - vil det si at den faktisk bør ha 560 km rekkevidde også? Oppgitt WLTP er 530
Mest sannsynlig ja med 18" hjul, men Tesla er egentlig lite flinke til å fortelle om ulike WLTP verdier med ulike konfigurasjoner.
560km rekkevidde med 19" hjul er sannsynligvis heller ikke korrekt og redusert rekkevidde burde blitt vist når man valgte 19" hjul på non-performance i konfigurator.

Counterpointer

Vi har en av hver P og LR og det er mye lettere å kjøre økonomisk med LR. Det går helt fint med P også, men da må en passe på foten hele tiden.

Siden ny har P et snitt på 180 mens LR har 157. Men det er to forskjellige sjåfører og sommerferie på autobahn med P.

stefse

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. august 2019, klokken 16:12
Vi har en av hver P og LR og det er mye lettere å kjøre økonomisk med LR. Det går helt fint med P også, men da må en passe på foten hele tiden.

Er det forskjell på chill-mode oppsettet på LR og P, eller det sjåførens "attitude" som er skyld i det?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

olekvi

Sitat fra: stefse på tirsdag 20. august 2019, klokken 18:43
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. august 2019, klokken 16:12
Vi har en av hver P og LR og det er mye lettere å kjøre økonomisk med LR. Det går helt fint med P også, men da må en passe på foten hele tiden.

Er det forskjell på chill-mode oppsettet på LR og P, eller det sjåførens "attitude" som er skyld i det?

Kjøper ikke en P for å kjøre i "chill mode" vettu :-)
'19 TM3P

Counterpointer

Sitat fra: stefse på tirsdag 20. august 2019, klokken 18:43
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. august 2019, klokken 16:12
Vi har en av hver P og LR og det er mye lettere å kjøre økonomisk med LR. Det går helt fint med P også, men da må en passe på foten hele tiden.

Er det forskjell på chill-mode oppsettet på LR og P, eller det sjåførens "attitude" som er skyld i det?
Chill ........


Sent from my iPhone using Tapatalk

stefse

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. august 2019, klokken 22:12
Sitat fra: stefse på tirsdag 20. august 2019, klokken 18:43
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. august 2019, klokken 16:12
Vi har en av hver P og LR og det er mye lettere å kjøre økonomisk med LR. Det går helt fint med P også, men da må en passe på foten hele tiden.

Er det forskjell på chill-mode oppsettet på LR og P, eller det sjåførens "attitude" som er skyld i det?
Chill ........


Sent from my iPhone using Tapatalk
Konkluderer med det siste, sammen med en liten formaning:
Det er greit å dra på litt, men ikke skrem andre folk på veien. Mange fossile sjåfører skjønner ikke at forbikjøringer etc. kan skje på en sikker måte med en rask bil. I deres øyne ser slikt fort "hasardiøst" ut, og slikt vil bidra til å gi bilmerket dårlig rykte og høyere forsikring.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: stefse på tirsdag 20. august 2019, klokken 23:15
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. august 2019, klokken 22:12
Sitat fra: stefse på tirsdag 20. august 2019, klokken 18:43
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. august 2019, klokken 16:12
Vi har en av hver P og LR og det er mye lettere å kjøre økonomisk med LR. Det går helt fint med P også, men da må en passe på foten hele tiden.

Er det forskjell på chill-mode oppsettet på LR og P, eller det sjåførens "attitude" som er skyld i det?
Chill ........


Sent from my iPhone using Tapatalk
Konkluderer med det siste, sammen med en liten formaning:
Det er greit å dra på litt, men ikke skrem andre folk på veien. Mange fossile sjåfører skjønner ikke at forbikjøringer etc. kan skje på en sikker måte med en rask bil. I deres øyne ser slikt fort "hasardiøst" ut, og slikt vil bidra til å gi bilmerket dårlig rykte og høyere forsikring.
Skjønner hva du mener.

Generelt vil jeg si at jeg kjører ganske pent. Men det er litt det samme med elbil som med mc, mulighetene er litt flere.

Tror det er andre faktorer som spiller inn i forhold til det å kjøre Tesla enn hurtigheten i forbikjøring, men det er sikkert med.

Nå bruker ikke min kone heller chill på sin LR, og hun er en helt vanlig sjåfør (tror jeg).

magnetic

chill mode har nøyaktig lik effektkurve på P og LRawd, ifølge dyno test bench


https://www.youtube.com/watch?v=Qb5a4T6LXGk

Counterpointer

Sitat fra: magnetic på onsdag 21. august 2019, klokken 17:52
chill mode har nøyaktig lik effektkurve på P og LRawd, ifølge dyno test bench
Det høres naturlig ut. Ingen grunn til at chill skulle være forskjellig. I Sport er det motsatt.

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 21. august 2019, klokken 18:12
Sitat fra: magnetic på onsdag 21. august 2019, klokken 17:52
chill mode har nøyaktig lik effektkurve på P og LRawd, ifølge dyno test bench
Det høres naturlig ut. Ingen grunn til at chill skulle være forskjellig. I Sport er det motsatt.
Finnes det Sport? Trodde bare det var Standard og Chill?
På styringen er det jo valgene Comfort/Standard/Sport.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA