Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig årsak til død MCU

Startet av OlaM, tirsdag 07. mai 2019, klokken 19:17

« forrige - neste »

Motorwatt

#30
Det er ikke småtterier som lastes opp til Tesla. Hittil i mai er det 2.89 GB.... Begge veier er til sammen 7.55 GB



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

#31
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 19. mai 2019, klokken 12:07
Hvis det var unyttig, ville de bare skrudd helt av logging.
Ikke sikkert. Historien viser at Tesla slettes ikke gjør alt som er rasjonelt, men at de må prøve å feile flere ganger på ting som kan virke opplagte før de lykkes. Spesielt de første årene etter produksjonsstart for TMS.

SitatTesla gjør denne loggingen fordi det er en forutsetning for å feilsøke krasj!

Dette er jo ikke snakk om logger som sier noe om data fra bruk av bilen, men OS`et som "snakker" med seg selv. Kun av interesse for "developers" som herremannen sier i videoen. Logger som går på selve bilen og data/parametre fra den havner ikke på emmc`en, men på et utskiftbart minnekort. Det er ikke denne loggingen som diskuteres her.

SitatDet eneste verd å diskutere er hvor mye (log level) man skal logge.
Nettopp.

Se fra 9:20 her.

https://www.youtube.com/watch?v=o-7b1waoj9Q&t=9m20s

thomasso

Heisann...

Min mcu er død,så kjører nå rundt med en ubrukelig bil...! Tesla skal ha 28600 for å sette på plass en "ny"..
men fant denne linken fra et Tesla verksted i USA som påstår at det bare er å bytte ut en liten chip??
Er dette noe som fint kan forlanges istedet for 30k ut av vinduet?

https://www.youtube.com/watch?v=AmES8EVoExM&fbclid=IwAR1lM6Ty71YygZKivzHtHuIA7IFIsvXl8VSILpu05e3Bk7HZ8YqXs2BMO2c


fredag

Dette er ikke en del som er ment å byttes ut separat. eMMC må loddes av kretskortet til MCU, uten å ødelegge kretskortet eller eMMC chip, så må innholdet av leses av kopieres over på en ny chip som må loddes på igjen. Det bør gjøres før eMMC-chipen dør.

Det krever elektronikkompetanse.

Det er ikke vanlig at elektronikkprodusenter reparerer kretskort ved å lodde av enkeltbrikke og bytte de. Enklere å bytte hele kretskortet i et nytt.

Tesla kunne teoretisk sett laget et verktøy for å formattere en ny eMMC brikke riktig for deg, slik at man ikke trenger å lese av den gamle brikken, "bare" lodde av den gamle og sette på en ny. Men det er lettere for dem å bare bytte ut disse kretskortene etter hvert som de ryker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

Men hvorfor skal det koste 28600,- å få den i gang igjen? Ser ut som et rimelig ordinært kretskort med en billig CPU på, og en forholdsvis enkel jobb å demontere? Dette lukter en feil vi alle vil få?

Det finnes helt sikkert elektronikkingeniører eller firmaer som kan ta på seg dette, men du må nok ta skrujobben selv om det skal lønne seg. Vi bruker for eksempel TECO Electronics for rep av gammel og utgått elektronikk på rigger i Nordsjøen, men spørs om det lønner seg for din del. Koster fort noen titalls tusen, men alle skriver med gaffel når olja banker på døra...

Muffinman

Virker som det drar på seg med døde MCU`er nå. Til og med sett en del 2015-modeller som har fått det, så vi lever vel farlig for tiden :(

Tror kanskje jeg ville skaffet en brukt skjerm og smekket inn, og sendt den gamle til Phil over dammen for fiks.

Problemet er bare at Grønvold ikke har fått med seg at disse er relativt verdiløse når de kan havarere når som helst av denne årsaken, og priser dem til 15k. Med mindre det var mulig å få prisen MYE ned kan det hende det ville lønt seg å få byttet hos Tesla og sendt gamleskjermen til USA for overhaling siden vi har to biler.

Men det må da gå an å få disse skjermene billigere brukt.


dragmore

Det er naturlig at Linux kjernen /distro skriver ned endel logger og det bekreftes på videoen, men det er jo helt hårreisende at de har implementert lagringssubsystemet for linux delen ved bruk av så små eMMC brikker.
1. Brikka burde ligget på et eget sub-kretskort slik at det kunne byttes ut uten å røre CPUen.
2. I nyere biler burde de ha bytta til m2 flash med en holder, selv om kosten er noen hundrelapper høyere.. (m2 fantest ikke til "normale priser" da MCU1 ble designet,
3. Håreisende at kunder må betale 28.000++ pga et dårlig HW design...
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Texans

Burde det vært oppretter en tråd eller poll for å loggføre alder og km stand på de som ryker for å se om de ryker innenfor ca samme alder elle km?

Fastlane83

Tror dere den utvidede garantien fra Allianze dekker ødelagt eMMC (og gule striper rundt skjerm forøvrig)?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA