Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk ved kjøring med campingvogn

Startet av Heaven on Wheels, mandag 19. august 2019, klokken 23:04

« forrige - neste »

knegg

Sitat fra: jlan på torsdag 06. august 2020, klokken 10:14
Ja, enig i at det er veldig kjekt å lade slik, men det er vel endel forskrifter og anbefalinger å forholde seg til. Det blir jo sjeldnere og sjeldnere å se schuko kontakter for lading rundt om. Jeg har forresten satt opp en DC/DC lader som lader campingvognbatteriet fra bilen, så for meg hadde det vært greit om jeg bare kunne koble meg på med type 2 kabel.

Henter du strøm ut av Model 3 til campingvognen?  :o Er det da snakk om 12V-batteriet?
2020 Model 3

jlan

#16
Ja, det var litt enklere på Model X, for der var det fast 12V i tilhengerpluggen. Men det var likevel nødvendig med en DC/DC lader for å få nok spenning til å lade. På Model 3 er det ikke koblet 12V på pin 9 eller 10. Hvis en ikke vil koble i bilen, så kan en for eksempel plugge DC/DC laderen til 12V uttaket inne i bilen med egen kabel, eller en kan koble seg til parkeringslyskursen i campingvognen og låne litt strøm der under kjøring, hvis en har LED pærer. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

skysurfer

Jeg koblet en ekte sinus inverter (12-230v) direkte på batteriet for å hente strøm til vogna  over natten. Det resulterte i en lang liste med feilmeldinger på skjermen dagen etter. Tok en reboot, men det hjalp ikke. Feilmeldingene forsvant da jeg satte bilen i drive.  ;D
Regner med den sparket i gang DC-DC konverteren da.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

jlan

#18
Vi er vel litt OT nå, men bare en siste for å klargjøre. Jeg bruker en Victron 12/12-9 for å sikre galvanisk skille, og ofte en Mascot 3044 LA etter denne, for å ikke overlade campingvognbatteriet.  Jeg har ikke fått noen feilmeldinger med den koblingen, men det er jo ganske lav strøm.

Sitat fra: skysurfer på torsdag 06. august 2020, klokken 22:04
Jeg koblet en ekte sinus inverter direkte på batteriet (12-230v)
Det er mulig bilen oppfatter det som om batteriet selvutlader, hvis spenningen faller uten at det registeres forbruk i 12V systemet. Det er muligens bedre å koble minus til et godt jordingspunkt i bilen, heller enn til batteriets minuspol. Dette fordi det sitter en strømsensor mellom minuspolen og bilens chassis jord.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kartelaven

Da har jeg endelig fått prøvd å trekke båten på tilhenger. Fantastisk greit å trekke henger med så stort overskudd av krefter og dreiemoment!

Båten på henger med utstyr veide anslagsvis 8-900kg. Forbruket tur/retur Oslo-Holmestrand på tørr vei endte på ~250 Wh/km, som gir meg 25-30mil rekkevidde.  :+1:
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Handyman

Sitat fra: Kartelaven på mandag 10. august 2020, klokken 09:49
Da har jeg endelig fått prøvd å trekke båten på tilhenger. Fantastisk greit å trekke henger med så stort overskudd av krefter og dreiemoment!

Båten på henger med utstyr veide anslagsvis 8-900kg. Forbruket tur/retur Oslo-Holmestrand på tørr vei endte på ~250 Wh/km, som gir meg 25-30mil rekkevidde.  :+1:
Det var høy vekt synes jeg.
En Wesling med den motoren har en tørrvekt rundt 460kg og hengeren veier vel under 200kg.
Så hvis ikke båten er fyllt opp med masse rart, ville jeg tippet at totalvekten ligger under 700kg.

Var kjøringen med eller uten kalesje?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kartelaven

#21
Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. august 2020, klokken 09:42
Sitat fra: Kartelaven på mandag 10. august 2020, klokken 09:49
Da har jeg endelig fått prøvd å trekke båten på tilhenger. Fantastisk greit å trekke henger med så stort overskudd av krefter og dreiemoment!

Båten på henger med utstyr veide anslagsvis 8-900kg. Forbruket tur/retur Oslo-Holmestrand på tørr vei endte på ~250 Wh/km, som gir meg 25-30mil rekkevidde.  :+1:
Det var høy vekt synes jeg.
En Wesling med den motoren har en tørrvekt rundt 460kg og hengeren veier vel under 200kg.
Så hvis ikke båten er fyllt opp med masse rart, ville jeg tippet at totalvekten ligger under 700kg.

Var kjøringen med eller uten kalesje?

Har god oversikt du! Båten var full av alt mulig. Tilhengeren er en Tysse 6260 (gammel model), den har brems og veier 220kg

Kjørte uten kalesje og hardtop - men med; 50L bensin , div båtutstyr (ink. stor dreg m/kjetting), campingutstyr (lavo, feltsenger etc.) mat og drikke til en stor familie. Da baller det fort på seg. Tipper 8-hundre-og-noe uten å ha veid alt sammen.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Handyman

Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 11. august 2020, klokken 13:41
Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. august 2020, klokken 09:42
Sitat fra: Kartelaven på mandag 10. august 2020, klokken 09:49
Da har jeg endelig fått prøvd å trekke båten på tilhenger. Fantastisk greit å trekke henger med så stort overskudd av krefter og dreiemoment!

Båten på henger med utstyr veide anslagsvis 8-900kg. Forbruket tur/retur Oslo-Holmestrand på tørr vei endte på ~250 Wh/km, som gir meg 25-30mil rekkevidde.  :+1:
Det var høy vekt synes jeg.
En Wesling med den motoren har en tørrvekt rundt 460kg og hengeren veier vel under 200kg.
Så hvis ikke båten er fyllt opp med masse rart, ville jeg tippet at totalvekten ligger under 700kg.

Var kjøringen med eller uten kalesje?

Har god oversikt du! Båten var full av alt mulig. Tilhengeren er en Tysse 6260 (gammel model), den har brems og veier 220kg

Kjørte uten kalesje og hardtop - men med; 50L bensin , div båtutstyr (ink. stor dreg m/kjetting), campingutstyr (lavo, feltsenger etc.) mat og drikke til en stor familie. Da baller det fort på seg. Tipper 8-hundre-og-noe uten å ha veid alt sammen.
Da skjønner jeg ;-) Ikke så verst forbruk forholdene tatt i betraktning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kartelaven

Ikke så galt forbruk nei! Burde klare å kjøre til Sørlandet fra Oslo uten lading. :+1: Så fremt det er fint vær og man kjører iht. fartsgrensen med tilhenger.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

tornaldo

Trekker frem denne her igjen, siden sommeren er over, og kanskje noen flere har erfaring med å trekke campingvogn med TM3? Det er jo ikke rare vogna man kan trekke med denne men.

Håper (ja det er et long shot) på en TMY til sommeren 2021, så hadde vært interessant å høre flere erfaringene fra TM3.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

jlan

Abetterrouteplanner har en løsning hvor man kan legge inn forskjellige konfigurasjoner og få beregnet et snittforbruk (Det forutsetter da at man husker å bytte til riktig konfigurasjon). Jeg har da en egen konfigurasjon for campingvogn, og med vår Poletta vogn har den lagt seg på 295 Wh/km ved 110 km/t (vi kjører altså ikke i 110, men det er den hastigheten ABRP har valgt som referanse).

For sommerforhold Trondheim-Oslo (500km) beregnes da 14 minutter lading i Alvdal og 19 minutter på Elverum. Forbruk ca. 250 Wh/km. I vinterforhold med -10 og snø beregner ABRP et forbruk på 340 Wh/km. Da må det altså lades 45 kWh ekstra, og ladetiden øker til i overkant av 1 time. Dette med 100% batteri ved avreise og 10% ved ankomst
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tornaldo

Har du da lagt inn ekstra vekt på konfigurasjonen for campingvogn? Og er opplevd forbruk omtrent det samme som ABRP har beregnet?

250 wh/km for Trondheim-Oslo en sommerdag, er ikke det fort ca 80-90 % høyere enn uten vogn. Kjører Model S selv, så vet ikke hva TM3 ligger på.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

RJK

Sitat fra: jlan på søndag 01. november 2020, klokken 09:41
Abetterrouteplanner har en løsning hvor man kan legge inn forskjellige konfigurasjoner og få beregnet et snittforbruk (Det forutsetter da at man husker å bytte til riktig konfigurasjon). Jeg har da en egen konfigurasjon for campingvogn, og med vår Poletta vogn har den lagt seg på 295 Wh/km ved 110 km/t (vi kjører altså ikke i 110, men det er den hastigheten ABRP har valgt som referanse).

For sommerforhold Trondheim-Oslo (500km) beregnes da 14 minutter lading i Alvdal og 19 minutter på Elverum. Forbruk ca. 250 Wh/km. I vinterforhold med -10 og snø beregner ABRP et forbruk på 340 Wh/km. Da må det altså lades 45 kWh ekstra, og ladetiden øker til i overkant av 1 time. Dette med 100% batteri ved avreise og 10% ved ankomst


Går ut fra at du har stilt inn makshastiget også, slik at den kan kalkulere basert på at du holder 80-grensa sånn nogenlunde. Men hadde vært flott om appen/websiden hadde gitt valg for campingvogn i settings. Men det tipper jeg kommer når det blir mer vanlig med kapasitet på kroken, siden det ikke har vært en problemstilling for så mange biler hittil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på søndag 01. november 2020, klokken 16:18
Går ut fra at du har stilt inn makshastiget også, slik at den kan kalkulere basert på at du holder 80-grensa sånn nogenlunde. Men hadde vært flott om appen/websiden hadde gitt valg for campingvogn i settings. Men det tipper jeg kommer når det blir mer vanlig med kapasitet på kroken, siden det ikke har vært en problemstilling for så mange biler hittil.
Ja, eksempelet var med maks 80 og ellers 100% av fartsgrense.  Og det er altså mulig å ha flere konfigurasjoner for samme bil, hvor en kan også legge inn ekstra vekt. Det er  litt plundrete å finne frem i settings, og det er ikke alltid at parameterene oppdateres med en gang når  en skifter konfigurasjon (må begynne kjøring ?). Men etterhvert får man opp et separat referanseforbruk med og uten campingvogn f. eks.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA