Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk ved kjøring med campingvogn

Startet av Heaven on Wheels, mandag 19. august 2019, klokken 23:04

« forrige - neste »

Heaven on Wheels

Jeg kjørte en 6 mil prøvetur med vår 2018 modell Nieviadow (Poletta/750kg) i sommer. Landevei med kupert terreng og svinger, pen kjøring for å teste. Endte med snittforbruk på 2,4kWh per mil. Ingen bagasje og kun meg.
Er det andre som har tall på energiforbruk med campingvogn påkoblet?   
VW E-up
TM3 LR/AWD

jlan

#1
Det var bedre enn hva jeg forventet, men som du antyder går det vel opp litt med full ferielast og kanskje noe høyere snittfart.

Jeg har kjørt en god del med Model X og samme type campingvogn, og ligger på ca. 360 Wh/km. Jeg har brukt et parametersett i abetterrouteplanner på  +150 Wh/km v. 110 km/t og +1000 kg. Det stemmer ganske bra. Jeg trodde kanskje at den større Model X ga noe mindre luftmotstand for campingvognen, men det er jo ikke sikkert det utgjør så mye.  Dessuten er Model 3 motoren mer effektiv. Så kanskje en kan bruke samme tillegg. Det vil for LR gi ca. 280 Wh/km på typiske norske veier. Og en rekkevidde på ca. 250 km.

Eksempelvis kan en da kjøre  Bergen-Bodø med kjøretid ca. 20 timer og ladetid ca 3.5 timer fordelt på 7 ladinger. Mot ca 1t lading på 4 ladinger uten vogn (edit: og ca 19.5 t kjøretid uten vogn, da man kan kjøre litt fortere noen steder, og slipper å svinge innom endel ladere).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

skysurfer

Husk at maksfart i norge er 80km/t med campingvogn...
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

jlan

#3
Ja, det ligger inne i eksempelet. På denne strekningen (med lite motorveier) utgjør det ca. + 15 minutter på kjøretiden og - 3 minutter på ladetiden i forhold til å holde de vanlige fartsgrensene.

110 km/t er bare en parameter som abetterouteplanner bruker for å angi forventet forbruk. Hastigheten man ønsker å bruke angis som % av fartsgrense og en øvre hastighet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

skysurfer

Tar opp igjen denne tråden. Noen som har høstet noen erfaringer med campingvogn på slep? Jeg har leid en vogn i sommer og er spent  :D
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Daniel80

Jeg har kjørt Bergen - Bøda Sand med X100D og Hobby 650KFU på slep. (ca 1900Kg inkl bagasje). I norge var det ingen problem å kjøre 2-3 timer mellom ladingene, men i Sverige gikk hastigheten opp en god del, og avstanden mellom ladestasjonene var større. Det var ca 13mil mellom hver ladestasjon i Sverige, og estimert faktisk rekkevidde lå rundt 26mil, så vi tok ikke sjangsen på å rekke fram til ladestasjon nr 2.  Resultatet ble stopp på hver ladestasjon, altså hver 13nde mil, og hver 1-1,5 times kjøring. Det ble litt for mange stopp for min smak, men det gikk jo greit siden det kun var en transport etappe.  Brukte 2 dager (en overnatting) fra Bergen til øst-sverige. :)
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

gsm2k

#6
Kom akkurat hjem fra en tur til Stadt fra Bergen. Snittforbruk varierer veldig med topografi og hastighet, men totalt for hele turen ble snittet rett i overkant av 300wh/km med 850kg vogn. Og da har jeg forsøkt å kjøre mest mulig økonomisk.
Kjørte forøvrig delvis samme rute i fjor sommer med en mindre og lettere vogn men med omtrent samme vindfang i front og det er nesten ingen forskjell i forbruk mellom disse, så det virker som om luftmotstand har mer å si enn vekt.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

trykkertor

Det kan nok stemme bra med vekt vs vindfang.
Vi har jo noen undersjøiske tuneller her i vest. Og jeg er imponert over hvor høy energiandel Model 3 klarer å regenerere i forhold til forbruk.
Ofte når jeg "stuper" med i en tunnel og regenererer, for så å bruke energien på vei opp igjen, så er regnestykket som om jeg skulle ha kjørt strekningen på nesten flat vei.


gsm2k

Samme vogn jeg testet med i fjor. Klarte endel bedre forbruk enn testen til tross for full ferieoppakning + hund og samboer i bilen. Påløpsbremsen var defekt så ble heftig regenerering ned Trollstigen  :D
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

skysurfer

Ankom Eidfjord i dag etter å ha kjørt Kr.sand - Hønefoss - Hardangervidda.
Vanskelig å si noe om forbruket da det varierer fra 230 - 380 wh/km. Vogna har stort vindfang. Bilen ladet 3% i bakken ned mot Eidfjord. Ikke noe problem å gjennomføre 200km etapper i hvertfall.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Heaven on Wheels

Kjørte poletta 750 kg fra Asker til Sandefjord på motorvei i 88 km/h for 14 dager siden. Forbruk 276 Wh/km. Tror 15-20 mil er å regne mellom ladestopp.
VW E-up
TM3 LR/AWD

jlan

Vi kjørte nylig ca. 1200 km med tilsvarende Poletta campingvogn, bl.a over Hardangervidda og Imingfjell. Forbruk 250 Wh/km i snitt. ABRP referanse (som er beregnet forbruk i 110 km/t) stabiliserte seg i underkant av 300 Wh/km.  Så 200 km går helt fint. En ganske grei distanse, som gjør at man ofte kan hoppe over en SuC  i Sør-Norge, og man klarer seg greit i Nord-Norge også (Finnmark neste år).

Vi observerte forresten det første skiltet med "lading av elbil forbudt" på en campingplass. Men det er vel uansett noe som hørte til i pionertiden, hvor man gjerne dro rundt med adaptere for komfyrkontakter osv. Det kommer vel ladebokser etterhvert.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jejl

Sitat fra: jlan på onsdag 05. august 2020, klokken 15:16

Vi observerte forresten det første skiltet med "lading av elbil forbudt" på en campingplass. Men det er vel uansett noe som hørte til i pionertiden, hvor man gjerne dro rundt med adaptere for komfyrkontakter osv. Det kommer vel ladebokser etterhvert.
Slike campingplasser blir ikke besøkt av oss.
Synes det er veldig kjekt å ankomme en plass med lite strøm og dra med full tank. Har betalt 100 kr for lading på en campingplass, og på to andre var lading inkludert i prisen. Hvis de er redde for høyt forbruk er det bare til å skru ned hastigheten til 7-8A. På sommeren er det neppe høyt strømforbruk på en campingplass uansett, så det bør ikke være noe problem noen plass.

jlan

Ja, enig i at det er veldig kjekt å lade slik, men det er vel endel forskrifter og anbefalinger å forholde seg til. Det blir jo sjeldnere og sjeldnere å se schuko kontakter for lading rundt om. Jeg har forresten satt opp en DC/DC lader som lader campingvognbatteriet fra bilen, så for meg hadde det vært greit om jeg bare kunne koble meg på med type 2 kabel.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA