Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skralle/skrangle/ulyd venstre forhjul

Startet av Derp, mandag 19. august 2019, klokken 14:44

« forrige - neste »

Derp

Hei,
Har ein Nissan Leaf 2014 modell, og har heldigvis aldri hatt noko problem med den.
(Bank i bordet)

No har det derimot komt ein ulyd, som eg synst høyrest ut som når ein snurrer på ei skralla.
Har tatt opptak av lyden, den hørest best i siste del av filmen når eg kjører forbi ein steinmur.
Linken nedanfor laster ned filmen(ca234 MB, tilgjengeleg i 7 dagar):
https://fil.email/m4OHxHEs

Har tatt kontakt med Sandeauto, og dei meiner det kan vera eit laust hjul.
Men eg sysnt det sitter godt fast.
Evt. må eg ha ein time for at dei skal kunna sjekka kva det kan vera.

Tenkte å høyra her først om nokon har liknande erfaringar om kva det kan vera?

Citroel

Synes det sitter godt fast? Det er vel tryggest å forsøke å stramme samtlige bolter med en hjulvinne før du kjører noe mer? Ikke dra til hardt - men ingen bolter skal la seg stramme med moderat kraftbruk.

Har noen av hjulene vært av i den senere tid?
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

naverud

Har også fått ulyd og i dag vibrasjoner som begynte med lignende lyd. Høres ut som drivaksel eller i gear kassen

leafnor

Hei.
Kan tenke meg to ting, og se da denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=39990.msg689976#msg689976

Gå ført på det enkleste, sjekk bremsklossens slitasje.
Ikke den, sjekk sentermutter som da er en større operasjon.

Mest sannsynlig er det varslerfjæren som gjør jobben sin, og forteller kloss er nær ved å være utslitt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Jeg fant ut at drivakselmansjetten på venstre hadde sprukket skikkelig nå i vinter og drivleddet var nærmest tømt for fett. Dette har resultert i lyder slik du beskriver. Mest skrammel kommer ved rygging og rattet maksimalt til høyre, da høres det ut som en skralle på speed :-X

Jeg er dog ikke veldig bekymret! Et slikt drivledd tåler latterlig mye mishandling før det faktisk ryker.
En gammel tommelregel er at den km stand bilen har når lyden oppstår kan man fint kjøre en gang til før det blir kritisk.
Jeg satte på en ny, delbar mansjett, fylte med fett og lever greit med at det er litt funky lyd fra venstre forhjul ;D

Som en liten illustrasjon, hadde bilen på EU kontroll og det ble påpekt muntlig at det var ulyd og de så rester etter gammelt fett. Dog var mansjett ny så ingen feil ble registrert :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA