Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kona og service, priser og annet.  (Lest 2520 ganger)

TorT

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 360
    • Vis profil
Kona og service, priser og annet.
« på: Mandag 19. August 2019, klokken 13:44 »
Vært litt på YouTube. Sett at 15000 km service ligger i området €75-85 i Tyskland?
Han har litt kronglete dialekt for meg, så han er vel fra langt nede i syd. Kanskje Østerrike eller Sveits?

Han med den dyreste servicen fikk også med seg en betydelig papirbunke med nyttig info.

Gikk greit å ta screenshot underveis i filmen, men jeg får ikke lastet ned bilder med iPad. Trykker på pluss, legger inn bildefiler, men når jeg sjekker så er de «ikke lastet ned enda»

Blant annet ser jeg han hadde
SOH=100%
SOC=88,5%, og det medførte at alle battericeller hadde 4,02 V

Ja, alle battericeller var målt, og skrevet ut. Side etter side.

Burde ikke vi også kunne kreve slike utskrifter?
Nå har jeg ikke presset min forhandler på dette enda, men erfaringsmessig er ingen norske forhandlere villige til sånt. Vil ta det opp på 30000 km servicen selv. Blir vel nå senhøstes.

https://m.youtube.com/watch?v=8ynaaYGx4gM

stvjfp1

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 24
    • Vis profil
Sv: Kona og service, priser og annet.
« Svar #1 på: Mandag 19. August 2019, klokken 17:38 »
Du kan også sjekke det selv med:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy

Lager for Soul, men funker for Kona også.

TorT

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 360
    • Vis profil
Sv: Kona og service, priser og annet.
« Svar #2 på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 09:46 »
Da må jeg investere i Android produkt?

Men poenget mitt, er at vi eier jo bilene våre, men forhandlere og importører i Norge vil ikke dele opplysninger om bilene.

Etter 40 år som bilist, med forskjellige bilmerker og motorsykler har jeg opplevd gang på gang at opplysninger holdes tilbake.

Jeg leser om tilbakekallingskampanjer i utlandet, snakker med forhandler, og får beskjed om at det ikke er aktuelt i Norge.

Har feks kollega med stadig nye BMW motorsykler. Han følte han ikke ble tatt alvorlig av sin forhandler, og heller ikke norsk importør ang dårlige/farlige felger. Han hadde lest om problemet på forum, sjekket sine felger og mente å se at han hadde begynnende problemer. Han tok en service i Tyskland, ba verkstedet der sjekke om det var noen utestående servicekampanjer/tilbakekallinger.

Det viste seg å være en del. Det meste ble fikset der og da, og når han kom til Norge fikk han en veldig unnskyldende telefon fra importør.

Verksted i Tyskland hadde kontaktet fabrikken, som hadde ringt importør og spurt hva som skjedde. Så han fikk nye felger, fra en for et øyeblikk ihvertfall, veldig ydmyk importør og forhandler.

Men så er det tilbake i det vante sporet.

For all del, dette er ikke et BMW problem. Bare et eksempel. Som jeg har opplevd det, gjelder det alle.

For å ta meg selv. Hyundai startet lovende. Myhyundai.no la ut opplysninger om servicekampanjer, men der har de sluttet å legge ut noe.
Det ble vel for plagsomt at kunder var mer oppdatert enn servicemedarbeiderne.
Jeg hadde min 15000km service i våres, men servicehistorikk på siden er ikke oppdatert ennå. Tvert i mot ligger det inne en påminnelse om å bestille 1. års service i slutten av august.
Det er jo helt feil. Neste service er et år etter servicen jeg hadde i våres, eller 30000 km.
Så det viser jo at ingenting gjøres med den siden.

Poenget her er; JEG VIL HA MAPPA MI.

HelEl

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Kona og service, priser og annet.
« Svar #3 på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 11:48 »
Jeg vil også se mappa mi.

Kan du ikke sende en henvendelse til Hyundai angående dette. Gå direkte på de. Alternativ få en bil journalist med på laget.

Har en Soul også. Der får jeg status rapport på batteri som er opplagt feil. (Fått en på ca 97 SOH, senere har den alltid vært 100%!!!)

Har ennå ikke hatt Kona på service så ingen erfaring herfra ennå.
Bestilt ID4
Hyundai Kona 2019

TorT

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 360
    • Vis profil
Sv: Kona og service, priser og annet.
« Svar #4 på: Tirsdag 20. August 2019, klokken 13:50 »
Skal på bilferie nå, og etter det er det kun kort tid til 30000 km service.

Tenker å ta det opp da.

MikkeBoomBoom

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 325
    • Vis profil
Sv: Kona og service, priser og annet.
« Svar #5 på: Torsdag 29. August 2019, klokken 13:09 »
Ikke direkte Hyundairelatert, men jeg kontaktet VW i forbindelse med service og salg av E-UP! for en liten tid tilbake. Jeg ønsket å få vite status på batteripakka før salg for å sjekke opp mot garantien. Hvis de skulle sjekke om lovnaden deres holdt vann var jeg som forbruker ansvarlig for å dekke kost om det ikke dukket opp noe feil, og det var ikke småtterier de skulle ha heller. Det synes jeg er for dårlig.

Som teknisk leder skrev: "En batterikapasitetstest vil koste flere tusen kroner og fabrikken må innvolveres, denne kostnaden går til deg som kunde hvis ikke det avdekkes noe feil som kan avregnes på garantien."

Det bør være en måte for oss som forbrukere å vite status på bilens dyreste komponent, eller?

tuono

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 710
    • Vis profil
Sv: Kona og service, priser og annet.
« Svar #6 på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 09:46 »
I utgangspunktet følger jeg deg. Fabrikantene burde ta hensyn til behov for å enkelt kunne ta ut status på batteripakkene. Samtidig skjønner jeg også at om dette er en omfattende og tidkrevende prosess, så kan man ikke forvente at den enkelte forhandler/verksted skal bære kostnadene for at en kunde finner ut at dette skal sjekkes.

Men nå er ikke jeg så inne i batteridiagnostikk at jeg skjønner hvorfor dette skal være en sånn voldsom jobb. Ser Leafeiere slenger om seg med masse info om batteristatus....

MikkeBoomBoom

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 325
    • Vis profil
Sv: Kona og service, priser og annet.
« Svar #7 på: Mandag 02. ſeptember 2019, klokken 09:48 »
I utgangspunktet følger jeg deg. Fabrikantene burde ta hensyn til behov for å enkelt kunne ta ut status på batteripakkene. Samtidig skjønner jeg også at om dette er en omfattende og tidkrevende prosess, så kan man ikke forvente at den enkelte forhandler/verksted skal bære kostnadene for at en kunde finner ut at dette skal sjekkes.

Men nå er ikke jeg så inne i batteridiagnostikk at jeg skjønner hvorfor dette skal være en sånn voldsom jobb. Ser Leafeiere slenger om seg med masse info om batteristatus....

Kjenner til Leafspy ganske godt og på Tesla kan man jo få vite info automagisk via tredjeparts app eller internett. Hvorfor må det da timesvis med testing til hos andre merker.. skjønner ikke greia.

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2772
    • Vis profil
Sv: Kona og service, priser og annet.
« Svar #8 på: Tirsdag 03. ſeptember 2019, klokken 23:05 »
Ikke direkte Hyundairelatert, men jeg kontaktet VW i forbindelse med service og salg av E-UP! for en liten tid tilbake. Jeg ønsket å få vite status på batteripakka før salg for å sjekke opp mot garantien. Hvis de skulle sjekke om lovnaden deres holdt vann var jeg som forbruker ansvarlig for å dekke kost om det ikke dukket opp noe feil, og det var ikke småtterier de skulle ha heller. Det synes jeg er for dårlig.

Som teknisk leder skrev: "En batterikapasitetstest vil koste flere tusen kroner og fabrikken må innvolveres, denne kostnaden går til deg som kunde hvis ikke det avdekkes noe feil som kan avregnes på garantien."

Det bør være en måte for oss som forbrukere å vite status på bilens dyreste komponent, eller?
Dette er tåkelegging av verkstedet. Bilen styringsystemer inneholder informasjon om kapasiteten til batteriet. Det er helt nødvendig for å kunne gi informasjon om estimert mengde strøm igjen.

Når en batteritest blir gjort tappes batteri ned til ett vist nivå, for å lades opp igjen - gjerne tilkoblet diagnoseutstyr når prosessen skjer. Da vil mengden strøm som tas ut og inn telles og bilen vil kunne bedre angi korrekt kapasitet. Det er neppe nødvendig at det sitter en person og ser på hele prosessen skjer, så at dette skal være en omfattende prosess er nok mer mer at VW ikke ønsker det blir gjort.

På VW er det også lite / ingen 3. apper tilgjengelig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019