Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til brukt elbil som passer 5 personer

Startet av SolOle, søndag 18. august 2019, klokken 09:05

« forrige - neste »

SolOle

Hei,

Vi ønsker gjerne å bytte ut planetbrenneren vi har i dag med en elbil. Vi har i dag en 7 seter. Enten i hybrid eller ren elbil. Jeg ønsker ikke å kjøpe nytt og jeg har et begrenset budsjett på rundt 250 000,-. Skjønner at dette er et smått budsjett. Kjører under 12000 km i året.

Eneste utfordringen er at den må komme seg opp og ned til en hytte som ligger rundt en times tid unna. Her er det ikke strøm.

Ser frem til å få noen tips :)


Vollis47

Jeg synes du skal sjekke ut Nissan nV200 Evalia. Den kan nok gi dere det dere trenger.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

RunarBT

du får Tesla Model S til rundt dette. ligger under 300k på finn, vente på rett bil og prute bittelitt.

ellers er env209 ein god bruksbil, om enn litt kort rekkevidde. eg kjører ein slik ein. enkel og grei.

Rosstopher

Hytte en time unna kan være en utfordring med eNV200. Spørs hvor langt oppover vi snakker om, og om det er en time på motorvei eller en time i 60 km/t. Fins det hurtiglader på vei til/fra hytta? Kan hende du må stoppe og ta en dopause på veien for å komme fram og tilbake med Nissanen.

Skal du ha bil med god plass kan du velge mellom Tesla Model S med høy alder og høy km.stand eller "nesten ny" eNV200 med nybilgaranti.

Fordeler med eNV200 er mye bedre plass enn Model S, og selvfølgelig at den har garanti og vil gi et forutsigbart bilhold. Ulemper er lavere opplevd kvalitet enn i Model S og kort rekkevidde. Med ditt budsjett hadde jeg nok valgt eNV200 over Model S. Regner med at dersom bilbudsjettet er på 250.000 så har du ikke masse penger i bakhånd til potensielt dyre reparasjoner.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

SolOle

Takk for så mange svar.

Bør nok vurdere budsjettet mitt her kanskje litt. Finnes det egentlig noen gode elbiler med 4x4, som ikke koster en formue?

Mvh

geear

Spørs hva som er en formue for deg. Ingen til 250k iallfall. Må opp på en brukt Tesla Model 3 dual motor eller en D-modell av Tesla Model S. Har ikke fulgt med så mye på de, men vil anta 400k+. Ellers er det i-Pace, e-tron og Model X som har AWD. Da er du på 600k+. Kommer ikke på andre elbiler, som er for salg, med AWD. Trenger du litt hengervekt i tillegg så er det kun Model X og e-tron som kan levere. Utvalget er ikke allverdens enda!

RunarBT

#6
jepp, er model 3 LR AWD til 450k eller en brukt model S f.eks. på finn.no 2015 molde S P85D til ca. 360k

Rosstopher

#7
Jeg vet ikke hvor spikret budsjettet ditt er. Er det maks av hva du får i billån, eller bare hva du selv tenker du vil klare å betjene? Hvis sistnevnte, har du regnet på hva du sparer på å kjøre elbil? Da jeg bestemte meg for å kjøpe elbil satt jeg opp et detaljert budsjett i Excel med lån, drivstoff, bompenger, årsavgift, forsikring, forventet verditap, etc. og kom fram til at elbil til 500k blir betydelig billigere for meg enn diesel-SUV til 300k. Jeg kjører en del mer enn deg, så ditt budsjett vil se annerledes ut, men det kan i hvert fall være lurt å regne på det. Kanskje du ser at du har mulighet til å øke budsjettet.

Model S med firehjulsdrift får du fra oppunder 400k på Finn. Med et par år igjen på nybilgarantien starter de på oppunder 500k på Finn. Kjøper du direkte fra Tesla får du bruktbilgaranti og får Model S med 4x4 fra 420k.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

SolOle

Jeg er litt sær på finansene, kommer ikke til å låne pengene til bil.
Så budsjettet er bestemt litt av hva vi får for bilen vi har i dag og evt hva vi legger på ekstra. Takk for tips, må vel surfe litt mer på Finn.no ;)

Trekkoppbil

#9
Hvis du ikke er avhengig av kollektivfelt, billige bommer eller billige ferjer, så ville jeg vurdere Outlander PHEV for å få Awd, passasjerplass og hengerfeste.
Da vil du nok bruke noe bensin på hytteturen, om det ikke er Chademo-lader langs veien, eller andre lademuligeheter ved butikker og steder du stopper. Antakelig er hurtiglading dyrere enn bensin på en sånn bil, og hurtiglading er ikke så hurtig på gamle og små batterier, så det er nok for spesielt interresserte å hurtiglade. Det er mulig du vil kjøre stort sett elektrisk til daglig, men jeg kjenner ikke til hvor lang rekkevidde man får på ett 5 år gammelt batteri.

Utgaver som er gått 200 000km er annonsert fra 10-11 000€: https://www.autoscout24.com/lst/mitsubishi/outlander?sort=price&desc=0&eq=11&fuel=2&ustate=N%2CU&size=20&page=1&atype=C&
Pass på å finne en med momsrefusjon, og husk at momsen kan være litt dyrere i Norge enn i Europa. Om det er annen engangsvavgift enn vrakpant, kjenner jeg ikke til.

Hybrider har nok mye dyrere vedlikehold enn reine batteribiler, og jeg er redd reparasjoner kan bli kompliserte på tettpakka biler.  Det er mulig det er mer hensiktsmessig å ha 2 biler, en helektrisk og en ikke-elektrisk, i stedet for å ha en hybrid.
Man bør også sjekke opp forsikringspriser på ulike biler, da det kan variere en del.

SolOle

Wow, takk. Det er noen ladere på veien opp men litt greia med en time til hytta er å ikke stoppe opp. Skal sjekke opp dette. Er det noen som tilbyr assistanse på import av slike biler? Forhandlere legger vel opp en saftig fortjeneste.

Vaduz

Sitat fra: SolOle på søndag 18. august 2019, klokken 21:55
Jeg er litt sær på finansene, kommer ikke til å låne pengene til bil.
Så budsjettet er bestemt litt av hva vi får for bilen vi har i dag og evt hva vi legger på ekstra. Takk for tips, må vel surfe litt mer på Finn.no ;)

Selv om du har oppsparte midler lønner det seg ofte å ta lån. Om du får et lån på 3-4% kan det lønne seg med tanke på tapte renteinntekter vs kapitalkostnad. Spørs litt hvor pengene er plassert, men et lavkostnad indeksfond feks gir generelt 4-6% avkastning årlig. Dessuten er oppsparte midler veldig mye verdt ved at du kan bruke det som egenkapital til lån, investering, kredittvurdering eller bare nød-reserver. Betal evt. ned på lånet tilsvarende forventet verditap første årene så er du litt mindre eksponert:)

SolOle

Helt korrekt dette med lån. Jeg driver for meg selv og ønsker dermed å ha minst mulig faste utgifter. Akkurat nå er det uansett alt for mye i risiko i markedene:)

Trekkoppbil

Sitat fra: SolOle på søndag 18. august 2019, klokken 23:08
Er det noen som tilbyr assistanse på import av slike biler? Forhandlere legger vel opp en saftig fortjeneste.
Hvis du har et foretak, så kan du vel være forhandler sjølv, og få tilgang til auksjoner som BCA.

Vaduz

Sitat fra: SolOle på tirsdag 20. august 2019, klokken 06:57
Helt korrekt dette med lån. Jeg driver for meg selv og ønsker dermed å ha minst mulig faste utgifter. Akkurat nå er det uansett alt for mye i risiko i markedene:)

Ja ville nok ikke satt større beløp i fond nå, men om de allerede var der tenkte jeg:) Blir egentlig selvoppfyllende når slike tanker sprer seg, er vel uunngåelig. Om bare man visste akkurat når! /avsporing

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA