Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde vinterstid

Startet av reitsma, lørdag 17. august 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

reitsma

Det er 157 km fra dør til dør Skien-Ahus, noen motbakker over Siljan og Liertoppen. Tipper 60% er 70-80 km/t, er det mulig med Ioniq en kaldt vintersdag med 21 grader i kupeen? Forutsatt den er oppvarmet og 100 % ladet ved avreise.

Counterpointer

Sjekk abetterrouteplanner. Der kan du legge inn alle forbehold og biltype. Da kan du øke eller senke parametere og se hvor mye du har å gå på.

Zimon

Teslabjørn testet Ioniq på motorvei i flere forskjellige hastigheter
90km/h
https://www.youtube.com/watch?v=DoJ8qBMrmJg&t
110km/h
https://www.youtube.com/watch?v=Y7CL5hCSwUI&t
Vanlig vinter range test
https://www.youtube.com/watch?v=Y7CL5hCSwUI&t

Flere videoer hvor han tester Ioniq, blant annet del 1 og 2 lang tur Oslo-Trondheim-Oslo om vinteren.
https://www.youtube.com/user/bjornnyland/search?query=ioniq

Rekkevidden avhenger ikke bare av bakker opp og ned, men også av dekk rullemotstand, derfor også om regn/snø/slaps på veiene, hvor kaldt det er i lufte, lufttrykk i dekkene, hvor mye last har du i bilen. Men på normale vinterdager tror jeg du klarer tur/retur med en Ioniq. Om ikke så tar man en liten ladestopp og lader 5-10 min så får du nok til klare det. Er Cirkle K med ladestasjoner rett ved Ahus også og masse underveis, så lading skal ikke være noe problem. Dessuten så lader Ioniq 28kw/h veldig raskt og effektivt.

Jeg har hatt min Ioniq med teknikkpakke og skinnseter siden starten av Juni i fjor, så litt over ett og har ikke angret ett sekund på det kjøpe! :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

reitsma

Har sett på Bjørn sine tester, det virker om det går, med en nødskrikk.

Poenget er jeg vil ha bil som kjører strekningen noe uanstrengt, har skjønt Leaf muligvis har litt mer å gå på.

Hurtiglading er ikke stort problem, ukependler og har god tid å lade på jobb/hjemme men vil helst komme fram uten stopp, ellers er poenget litt borte for meg.

Hvordan holder batterier seg i Ioniq, ser etter 2017 modell.

Zimon

Alt tyder på at Ioniq sitt batteri (28kw/h) versjonen holder seg veldig bra, ikke sett noe store negative kommentarer om det.

Ioniq vil nok klare det og er en billig + bra bil.

Leaf gamle kan du nok glemme. Nye 40kW har ca samme rekkevidde som 28kW Ioniq! og Leaf40kW lider av Rapidgate, men første lading bør gi ok ladehastighet om man ikke har kjørt veldig hardt og veldig varmt i været etc. 60kW bør nok klare tur/retur (usikker på om den har fått aktiv kjøling/varming av batteri for å få litt bukt på Rapid Gate). Nå Leaf 40kW har samme rekkevidde som 28kW Ioniq så sier det litt om hvor effektiv Ioniq er, sparer kroner på det her og der ved hurtiglading/hjemmelading etc også.

Har du lademulighet på jobb så vil Ioniq være null stress sånn sett selv på kalde vintre.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

reitsma

 :+1:

Beste hadde vært å kunne test kjøre strekningen, men det blir nok vanskelig.

Skal også prøve kalkulatoren, ev stille inn til 19 grader og holder med rund 90 km/t de verste dagene.

Counterpointer

Sitat fra: reitsma på søndag 18. august 2019, klokken 13:20


Beste hadde vært å kunne test kjøre strekningen, men det blir nok vanskelig.
Min erfaring er at det er greit å få til et langlån fra en forhandler for å teste noe slikt.
Skulle det vise seg vanskelig så er det også mulig å leie en bil på nabobil for å teste. Det koster da selvfølgelig noe.

Zimon

En lang prøvekjøring for å simulere det du kommer til å bruke den er nok mulig. Er flere som gir lov til å f.eks låne en bil over helgen også f.eks. Så ta kontakt med forhandlere og spør. :) Ulempen er at nå er det ikke vinter med snø, slapps og mange minusgrader, men du kan jo se på hvor mange % du sitter igjen med på tidlig høst og tørr eller våt aslaft, så tar man en utregning om hvor mange % ekstra man bruker på vinterføre.

Ioniq 28kW rekkevidde sommer og vinter er satt til 240/160 på elbil.no og denne er ganske riktig, noe teslabjørn også bekrefter og jeg kan også bekrefte at det stemmer ganske ok.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Myrknir

Jeg har hatt så lite som 100 km med fullt batteri. Det skal sies at bilen står ute og det var -30°
Hvor mye rekkevidden økte ila kjøringen sjekket jeg ikke.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Zimon

-30 er det heldigvis ikke så ofte her på østlandsområdet mellom Skien og Oslo/Lørenskog. :P

Men i de temperaturer på vinter så vil nok de fleste e-biler slite bortsett fra de med størst batteripakke og da må man nok nesten opp på Tesla'er og evt Kona 64kW som også er ganske effektiv, men da går prisen betraktelig opp også. Samt at Tesla sliter jo med kvalitet på mye + lang service tid etc som står om i media hele tiden.

Hadde jeg vært i TS sine sko så ville jeg nok gått for Ioniq til det bruket hans, selv om jeg hadde sittet på gjerdet som førstegangs elbil kjøper og null erfaring. Og selv med erfaring så vil jeg si Ioniq, evt Tesla Model3 om man har penger + tåler verksted rep tider etc.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Cantona

Har kjørt endel turer på ca 11 mil på vinterføre med noen og 20 minus med nesten full bil. Kjører over 2 fjelloverganger og ellers mye svinger og kupert terreng. Når jeg er fremme har jeg alltid minst 5 til 6 mil igjen.

Mippen

Jeg vurderer en Ioniq selv siden jeg vil klare meg med rekkevidde i 90 % av tiden, og den lader veldig kjapt på langtur. Er det noen her inne som har prøvd å kjøre Ioniq fra Bergen til Hemsedal eller Geilo på vinterstid? Jeg har kjørt en eldre Leaf opp på Hardangervidda en gang fra Eidfjord. Det gikk med et nødskrik sommerstid.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Sitat fra: Mippen på onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:12
Jeg har kjørt en eldre Leaf opp på Hardangervidda en gang fra Eidfjord. Det gikk med et nødskrik sommerstid.
WHAT ?  Jeg har kjørt eUp (med kortere rekkevidde enn Leaf) fra Eidfjord til Ål uten problem.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mippen

#13
Sitat fra: Elmo på onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:16
Sitat fra: Mippen på onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:12
Jeg har kjørt en eldre Leaf opp på Hardangervidda en gang fra Eidfjord. Det gikk med et nødskrik sommerstid.
WHAT ?  Jeg har kjørt eUp (med kortere rekkevidde enn Leaf) fra Eidfjord til Ål uten problem.

Jeg har hatt både Leaf og vi har nå en e-uP og på langtur har faktisk upen bedre rekkevidde enn Leafen jeg hadde. Jeg har kjørt med leaf og e-up under like forhold på sommeren, og på turen til hytten på Nordmøre klarte vi oss med en lading mindre enn med Leafen. Vi måtte lade 5 ganger med Leaf men bare 4 med Upen. Til sammenligning kjørte min bror turen med 3 stopp (i3 94 ah) og jeg måtte ha et stopp med min Model S. Poenget mitt er at eUp faktisk er ganske energi effektiv på langkjøring. Ut i fra Tester jeg har lest er Ioniq mer effektiv i forhold til energibruk og lader kjapt slik UP gjør - bare at den har større batteri kapasitet i forhold til up.
Fremtiden er elektrisk.

EV - Driver

E-Up lader ikke så fort.. Maks 40 kW, men det virker som om det går raskt da batteriet er lite. Ionic derimot topper på ca 69 kW og man får mer rekkevidde for hver krone man benytter på hurtiglader. Ionic er mer energieffektiv enn hva UP'en er. Dette er i alle fall vår erfaring.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA