Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt EU direktiv pålegger tilrettelegging av lading fra egen bolig

Startet av elektrolux, søndag 11. august 2019, klokken 21:11

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Interessant. Men sjølv om det i artikkelen er hint om V2G så er nok det i praksis temmelig langt opp og fram til. #gledesdreper.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

cra

Å pålegge et minimum av opplegg i nye boliger som bygges er da helt innafor. Det trenger ikke nødvendigvis innebære ferdig boks på vegg, men at det minst er klartgjort med rør for trekking av kabel og plass til nødvendig utstyr i sikringsboks og på vegg der det er naturlig å ha ladestasjonen, og at inntak mm er dimensjonert med høyde for lading. Da kan de som vil sakke akterut klare seg med minimum, men så er det i alle fall minst mulig ekstraarbeid for neste eier. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. august 2019, klokken 21:11
Nytt EU direktiv pålegger tilrettelegging av lading fra egen bolig

SitatTue 11 Oct 2016 07.00 BST
Last modified on Wed 14 Feb 2018 17.11 GMT

Artikkelen er fra 2016 - vet vi hva som ble vedtatt til slutt?

fredag

Her er selve EU-direktivet:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018L0844&from=EN#d1e803-75-1

Kort oppsummering:

https://ec.europa.eu/info/news/questions-answers-energy-performance-buildings-directive-2018-apr-17_en

Direktivet trer i kraft 1. januar 2025. Direktivet er markert som EØS-relevant, så det kommer nesten helt sikkert til å bli norsk lov eller forskrift.

Alle nye eller renoverte boligparkeringsplasser med mer enn 10 plasser kreves det at det legges rør egnet til å installere ladepunkt på alle plasser.

For andre typer parkeringsplasser som ikke er til bolig med mer enn 10 plasser skal det legges rør til 20% av plassene, og det skal installeres ladepunkt på minst en parkeringsplass. Mulighet for unntak for små og mellomstore bedrifter.

Dette er noe norske kommuner bør minnes om, slik at de allerede nå begynner å legge rør til ladeinfrastruktur når de anlegger parkeringsplasser eller gjør arbeider ved kommunale parkeringsplasser.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

I dette tilfellet https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/VboAj1/-Kommunen-legger-ikke-nok-til-rette-for-lading-av-elbiler
Kunne en tenkt seg en svingbar arm på veggen. Lagres normalt langs veggen, svinges ut 2,5 m over fortauet under lading. Intet hinder på fortauet.
Ulempen er at en må få parkert innen rekkevidde.

elektrolux

Har vært inne på tanken, men da kommer nye paragrafer inn om fasadeendring.

Vår siste ide' for å hjelpe vedkommende er en powerwall på hjul som kan lades inntil huset, og trilles ut til bilen. Da kan den elektriske jerrykannen også lades midt på dagen til noe redusert strømpris.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Sukk.
Her: bygg inn ladekabelen i nedløpsrøret fra takrenna! Ved lading svinges nedløpsrøret ut over fortauet og festes i «flaggstang» på biltaket.

Kan varieres ved å la ladekabelen henge ut av vindu i 2. etasje og svinge den ut over veien. (Men da finner de vel på noe annet)

Er det mulig å sette opp sin egen fortauslader langs veikanten? Må selvfølgelig da være offentlig tilgjengelig for hvem som helst å lade (til blodpris).

Egentlig fører Stavanger en politikk der folk i sentrum enten må kjøre fossilbil eller være uten bil.

jkirkebo

Jeg antar man ikke har reserverte plasser i veibanen? I så fall er nok løsningen å pushe på kommunen for å få de til å installere ladestasjoner på en del plasser. Om behovet er stort i et området burde det være mulig å få til noe?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG


elektrolux

Ja, så lenge det er storslått og gjerne litt fram i tid, slik at politikerne får en positiv omtale er det greit.

Å legge til rette for folk som ønsker å klare seg selv, sitter det lengre inne. Da er det alltid en paragraf å vise til.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA