Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Driftsanlegg for BRL, som støtter OCPP, laststyring og kontroller for ringtrafo

Startet av jhetland, lørdag 17. august 2019, klokken 11:36

« forrige - neste »

jhetland

Hei,

Holder på å utrede ladeløsning for borretslag med ca 180 plasser, fordelt på 6 garasjer.

Mye å holde rede på, og ser at det er noen fallgruver.

Vi har dette som forløbige krav:

  • Må kunne ha dynamisk strømtildeling av overskuddskraft fra leilighetene
  • Må kunne ha lik fordeling i samme garasje
  • Ønsker å unngå å oppgradere trafoer
  • Ønsker å ha kø løsning hvis forbruk overstiger kapasitet
  • Ønsker å ha en betalingsløsning som er enkel for oss, og rettferdig for beboere
  • Ønsker å unngå effekttariffer

Nå, flere har allerede ladere, og ser at det er noe som heter OCPP som noen av disse laderene har. Finnes det en driftsløsning som lar beboere kjøpe OCPP lader selv, og samtidig ivareta behovene over?

Noen har nevnt Meshcrafts, men ser ut som om det ikke ivaretar smartness i løsningen. Er det noen andre som gjør det?

Jo

Erik Ola Ulvestad

OCPP er enda ikkje IEC/ISO/etc ratifisert. Det manglar også ein sertifiseringsinstans som kan detaljsjekke funkjson i ulike fabrikat. Ergo blir det mindre forskjellar mellom produsentane. Slik er det berre. Sjå feks korleis det vart i det nasjonale AMS prosjektet med variasjonar mellom produsentane Kamstrup, Kaifa og Aidon. (Og skal desse 3 vere einerådande på markedet for AMS målerar i Norge for all framtid???)
Ein OCPP backend tilbyder må tilpasse seg desse forskjellige formata. Egenanskaffing av ladestasjon med OCPP av sluttbruker kan lett gi utfordringar i integrasjonen.
Om OCPP standarden kan sertifiserast så er det håp.

Ps! Vi testar i desse dagar OCPP integrasjon mot 5 stk bussladestasjoner (2 x 150 kW, 3 x 40 kW) med laststyring mot trafo (max 200 kW), dag/natt oppsett, etc i Ystad, så eg kan sende deg info for sameige/burettslag lading med OCPP, eller uten.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jhetland

Ok, da hører jeg vel at OCPP som alternativ for "fritt valg" egentlig ikke er praktisk gjennomførbart. Så da er det en totalleverandør av hardware ihvertfall som er aktuelt og mest økonomisk.

Jo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA