Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading Geilo

Startet av HjnA, onsdag 14. august 2019, klokken 12:20

« forrige - neste »

HjnA

Noen som vet om det blir noe utbygging av lademuligheter på Geilo?

Ingeniøren

Sitat fra: HjnA på onsdag 14. august 2019, klokken 12:20
Noen som vet om det blir noe utbygging av lademuligheter på Geilo?

I følge ladestasjoner.no finnes det flere ladere i umiddelbar nærhet av Geilo...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

manifold

Det er behov for flere hurtigladere på Geilo.

Geilo har bare en hurtiglader (tre uttak, men bare ett kan brukes om gangen). Den har vært opptatt alle de fire gangene jeg har kjørt forbi i sommer. Nærmeste hurtiglader ligger på Hagafoss, 10 kilometer og en god del høydemeter før Geilo om man kommer opp Hallingdalen. I tillegg er det tre AC-uttak like ved Circle K-stasjonen.

Hurtigladeren på Geilo er den siste før Hardangervidda for bilister som skal vestover, og det er 90 kilometer før neste lademulighet i Eidfjord. For biler som kjører Hardangervidda østover er utfordringen enda større - det høyeste punktet er på 1250 moh, og Geilo ligger 800 moh. Flere elbiler med lang rekkevidde betyr nok også at flere vil bruke elbil over Hardangervidda, også når dårlig vær og glatte veier fører til økt strømforbruk.

Eidfjord hadde ofte ladekø fram til i sommer, da det bare var en 50kW-hurtiglader der i tilegg til Teslas superlader. Nå har BKK bygd fem nye, tre på 50kW og to som kan gi 150kW. Jeg har på det meste sett 10 biler, inkl. Tesla, som lader samtidig i Eidfjord, uten kø.

Geilo sentrum har et ok utvalg av forretninger og spisesteder, så det er nok et attraktivt sted for en ladepause. Hytter og alpinanlegg bidrar nok også til å øke etterspørselen etter hurtiglading på Geilo.

Jeg mener behovet for flere hurtig-/lynladere er stort på Geilo - og bedre kapasitet der vil gjøre det betydelig enklere å bruke elbil over Hardangervidda.

pudderjagar

Vil bare bemerke at ladaren på Geilo klarer 2 biler samtidig. Ein Chademo/CCS og ein Type2. Er Chademo/CCS opptatt så kan ein spare ein del tid på å bruke Type2 til den vært ledig. Dei fleste nye bilar i dag kan lade med 7 kw og opp til 22kw.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA