Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem tar risikoen om det innføres mva på elbil?

Startet av SHN, lørdag 17. august 2019, klokken 11:22

« forrige - neste »

SHN

Hvis regjeringen og stortingsflertallet går tilbake på fritak av mva på elbil i inneværende stortingsperiode, hvem tar da risikoen for prisøkning på allerede bestilte biler?
Etter det jeg forstår som vanlig praksis og som jeg har hatt i tidligere avtaler, kan kjøpet heves om prisøkningen overstiger 6% med visse forbehold.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Med den politiske situasjonen vi har i dag, kan det ende med et regjeringsskifte og da er det enkelte partier som vil ha mva på elbil i større eller mindre grad. F.eks. mva på dyrere biler. Bilforhandlerne vil antageligvis ikke ta denne risikoen og ønsker derfor overføre risikoen til kjøperen ved å øke 6%-grensen til f.eks. 25%. Er det OK?

Sett at SV kommer i regjering og får gjennomslag for at biler over 500 000 kr. skal få 25% mva fra 1.1.2020. Da vil f.eks. familiebiler som Tesla Model 3 (long range), Audi eTron og Jaguar iPace bli 25% dyrere.

Er det riktig at kjøper som har bil i bestilling skal ta denne prisøkningen uten å kunne heve kjøpet eller bli erstatningspliktig overfor forhandler?

En slik usikkerhet vil kunne være negativt for elbilsalget, siden det vil være mindre risikofylt å kjøpe fosilbil i stedet.

(Jeg ser forøvrig på elbilstatikk.no at salget hittil i august er mye lavere enn i fjor. Det kan selvfølgelig rette seg i løpet av siste halvdel av august.)
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Truls Antonsen

Får nå i tilfelle håpe om SV sitt forslag skulle gå gjennom at det blir mva på beløpet som overstiger 500'...ellers vil jo prisforskjellen på 499' og 501' være 127'...

I Audi kontrakten står det at avgifter sendes videre til kunde.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rosstopher

Moms på elbiler over 500.000 kan jo være ganske enkelt å omgå for produsentene. Har man en elbil som koster 550.000 kan man jo bare selge en versjon av den med software-begrenset batterikapasitet til 499.999, og så ta seg betalt 51.000 (+mva) for å låse opp rekkevidden. Noe ala det Tesla gjør med Model 3 i Canada. Begrenser man rekkevidden nok på billig-modellen så er man jo (nesten) garantert å få full pris for bilen uansett.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Oddaa

Normalt tar vel kontrakten forbehold om avgiftsendringer mellom kontraktsinngåelse og levering.

(Ved en tidligere handel sparte jeg faktisk 100 kkr på akkurat dette...)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ingeniøren

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 17. august 2019, klokken 22:14
Moms på elbiler over 500.000 kan jo være ganske enkelt å omgå for produsentene. Har man en elbil som koster 550.000 kan man jo bare selge en versjon av den med software-begrenset batterikapasitet til 499.999, og så ta seg betalt 51.000 (+mva) for å låse opp rekkevidden. Noe ala det Tesla gjør med Model 3 i Canada. Begrenser man rekkevidden nok på billig-modellen så er man jo (nesten) garantert å få full pris for bilen uansett.

Men det er jo renspikka juks og fanteri...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 17. august 2019, klokken 22:14
Moms på elbiler over 500.000 kan jo være ganske enkelt å omgå for produsentene. Har man en elbil som koster 550.000 kan man jo bare selge en versjon av den med software-begrenset batterikapasitet til 499.999, og så ta seg betalt 51.000 (+mva) for å låse opp rekkevidden. Noe ala det Tesla gjør med Model 3 i Canada. Begrenser man rekkevidden nok på billig-modellen så er man jo (nesten) garantert å få full pris for bilen uansett.

Denne type manipulering/omgåelse av regelverket vil sikkert ikke bli lagt merke til, neppe omtalt i pressen eller på diverse fora og myndighetene kommer sikkert ikke til å gripe inn, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Sitat fra: arthur på søndag 18. august 2019, klokken 11:37
Denne type manipulering/omgåelse av regelverket vil sikkert ikke bli lagt merke til, neppe omtalt i pressen eller på diverse fora og myndighetene kommer sikkert ikke til å gripe inn, eller?

Selvfølgelig blir det det. Jeg regner med at de som lager lovene våre er smarte nok, og har gode nok rådgivere til at de vet at dette vil skje dersom en slik grense blir innført. Det blir jo noe ala det Tesla gjør i Canada. Jeg har ikke hørt om noen endringer i regelverket der i ettertid.
https://electrek.co/2019/05/01/tesla-cheaper-model-3-canada-incentive/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

SHN

Bilbransjen vil garantert tilpasse seg når de vet hva rammene er. Det jeg er bekymret for er en for rask innførsel av MVA.

Ta f.eks. følgene forenklede scenario:

En bilforhandler som har bestilling på 20 familie-elbiler som det er 9 mnd leveringtid på. (Kommer en del biler neste år som det er venteliste på)
Hver bil en innpris til bilforhandleren på 600 000 kr . som totalt gir 12 mill. kr.
Bilforhandleren tar 50 000 kr. i avanse for hver bil som gir en fortjeneste på totalt 1 mill. kr.
Utpris for hver bil til kjøper blir da 650 000 kr.

Hvis det i mellomtiden blir innført 25% MVA på disse bilene, vil prisen per bil økes til 812 500 kr.
Trolig vil de fleste om ikke alle kjøperne trekke seg uten at det får konsekvenser for dem siden prisøkningen er mer en 6%.
Bilforhandleren har bestilt disse bilene gjennom sin importør som igjen har bestilt bilene fra produsenten.
Hvis både bilforhandleren og importøren har en back-to-back avtale med klausul om at de kan avbestille hvis prisøkningen er mer enn 6% har de ingen risiko knyttet innføring av 25% MVA.
Da er det bilprodusenten som har den risikoen.

Sett at importøren også tar 50 000 kr. i margin per bil, og innprisen til importøren er 550 000 kr. Dette er da utprisen til produsenten som utgjør  11 mill. som produsenten taper på denne ordren. (Dette er en ordre fra kun en forhandler).

Jeg vil anta at bilprodusenten kontinuerlig vurderer markedet og risikoen. Når produsenten ser at det er risko for at Norge i dette tilfellet innfører 25% MVA, gjøres nødvendige tiltak. F.eks. å overføre risikoen til importøren ved å kreve at klausulen på 6% økes til 25%. Da vil importøren og forhandleren oppdatere back-to-back avtalene med tilsvarende, og til slutt er risikoen overført til kjøperen.

Jeg tror at de fleste potensielle kjøpere ikke vil ta den risikoen og heller velge noe mindre risikofylt som f.eks. en fosilbil i stedet.

Forslaget om å senke salgsprisen på bilen til 499 999 kr. for å omgå MVA, vil gi en utpris fra produsent på 399 999 kr. Da kommer det an på hvor store marginer produsenten har ( > 27% ?).

Jeg håper rådgiverne hos lovgiverne er såpass edruelig at de tar hensyn til leveransetiden på elbiler og at innførselen av MVA utsettes til 1.1.2021  i stedet for en rask innførsel.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Rosstopher

Sitat fra: SHN på søndag 18. august 2019, klokken 21:22Forslaget om å senke salgsprisen på bilen til 499 999 kr. for å omgå MVA, vil gi en utpris fra produsent på 399 999 kr. Da kommer det an på hvor store marginer produsenten har ( > 27% ?).

Mange gode tanker fra deg. Om pris ut til kunde reduseres og kunden i ettertid kjøper en "oppgradering" tilbake til normal rekkevidde, kan jo betalingen for denne oppgraderingen også fordeles mellom forhandler, importør og produsent slik at alle får sin del av kaka. Dette klarer nok produsenten fint å finne ut av hvordan de skal gjøre dersom det blir en slik rar momsregel med medfølgende smutthull.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kaiat

Så vidt jeg kjenner til, er det slik at biler som er i bestilling på tidspunktet avgiftsøkningen skjer, vil avgiftsberegnes på gammelt grunnlag.

Espen Hugaas Andersen

#10
Sitat fra: kaiat på mandag 19. august 2019, klokken 08:20Så vidt jeg kjenner til, er det slik at biler som er i bestilling på tidspunktet avgiftsøkningen skjer, vil avgiftsberegnes på gammelt grunnlag.
Innføringstidspunkt er noe som spesifiseres i vedtaket. Noen ganger har ting blitt innført på måten du beskriver, men det er ikke helt klart lovpålagt.

Når det gjelder mva kun for biler over X kroner, så er jeg ganske sikker på at det var en slik løsning som ble skutt ned av EU i Danmark, som konkurransevridende.

Om man skal straffe dyre biler, så er det mer gjennomførbart å ha en ordning ala full mva på alle elbiler, og så ha 75k i tilskudd til elbiler til under 500k kroner.

Da vil en elbil til 490.000 kroner gå opp til 612.500 kroner inklusive mva, og så med tilskuddet havner prisen på 537.500 kroner.
Og en elbil til 350.000 kroner gå opp til 437.500 kroner inklusive mva, og så med tilskuddet havner prisen på 362.500 kroner.
Og en elbil til 250.000 kroner vil da gå opp til 312.500 kroner inklusive mva, og så med tilskuddet havner prisen på 237.500 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Orbit

Det er importdato som har vært praksis så langt. I noen tilfeller kan importør/forhandler ta prisøkningen for å beholde fornøyde kunder.

Slike hopp er som oftest varslet litt på forhånd, og importørene tilpasser seg ved å få inn flest mulig biler før avgiftene stiger. Det skjedde f.eks. da avgiftene på tunge hybrider gikk opp:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/05/Du-kan-fortsatt-sikre-deg-ladbar-hybrid-til-gammel-pris
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 19. august 2019, klokken 09:03
Sitat fra: kaiat på mandag 19. august 2019, klokken 08:20Så vidt jeg kjenner til, er det slik at biler som er i bestilling på tidspunktet avgiftsøkningen skjer, vil avgiftsberegnes på gammelt grunnlag.
Innføringstidspunkt er noe som spesifiseres i vedtaket. Noen ganger har ting blitt innført på måten du beskriver, men det er ikke helt klart lovpålagt.

Når det gjelder mva kun for biler over X kroner, så er jeg ganske sikker på at det var en slik løsning som ble skutt ned av EU i Danmark, som konkurransevridende.

Om man skal straffe dyre biler, så er det mer gjennomførbart å ha en ordning ala full mva på alle elbiler, og så ha 75k i tilskudd til elbiler til under 500k kroner.

Da vil en elbil til 490.000 kroner gå opp til 612.500 kroner inklusive mva, og så med tilskuddet havner prisen på 537.500 kroner.
Og en elbil til 350.000 kroner gå opp til 437.500 kroner inklusive mva, og så med tilskuddet havner prisen på 362.500 kroner.
Og en elbil til 250.000 kroner vil da gå opp til 312.500 kroner inklusive mva, og så med tilskuddet havner prisen på 237.500 kroner.

Tilskudd fungerer ikke. Da er det bare for noen å produsere en svært billig elbil, til 100k ut, og selge for 25k. Markedet ville vært umettelig.

Det man evt. kan gjøre er momsfritak opp til f.eks 500k og så full moms på den delen av summen som overstiger 500k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#13
Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. august 2019, klokken 09:42Tilskudd fungerer ikke. Da er det bare for noen å produsere en svært billig elbil, til 100k ut, og selge for 25k. Markedet ville vært umettelig.
Tja, nå vil ikke en elbil til 80k før mva være en spesielt bra bil. Da snakker vi om ca halv pris av i-MiEV...

Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. august 2019, klokken 09:42Det man evt. kan gjøre er momsfritak opp til f.eks 500k og så full moms på den delen av summen som overstiger 500k.
Det er en mulighet, men er litt usikker på om det er rett frem å lage en slik løsning. Mitt inntrykk er at det er problematisk å variere mva-sats utifra pris.

Variabelt tilskudd på 20% av kjøpspris inklusive mva, oppad begrenset til 100k er derimot en mer gjennomførbar mulighet. Dette ville nulle ut mva opp til 500k.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA