Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du opplevd at opsjoner er dyrere på elbil enn på fosilvarianter?

Startet av SHN, lørdag 17. august 2019, klokken 05:07

« forrige - neste »

SHN

Er det noen som har sammenlignet priser på opsjoner på elbiler og fosilbiler og sjekket at bilforhandlerne ikke priser de samme opsjonene høyere på elbiler?
Har du funnet noen avvik?
Når du skal kjøpe ny elbil, vil du da sammenligne prisene på opsjoner eller bryr du deg ikke?
Hvordan vil du forholde deg til en bilforhandler som utnytter momsfritaket og putter besparelsen i egen lomme i stedet for at det skal komme deg som kjøper til gode som er intensjonen med mva-fritaket?

Eksempel:
Opsjonen adaptive cruise control prises på fosilbil til 20 000 kr. inkl. 25% mva. Den samme opsjonen skal da koste 16 000 kr. inkl. 0% mva. på elbil. Hvis forhandleren tar høyere pris, putter han besparelsen i sin egen lomme.

Jeg tror dette er en aktuell problemstilling nå som flere og flere merker kommer som elbil-varianter, og det kan være fristende for norske forhandlerne og bundle flere opsjoner for å gjøre det vanskelig å sammenligne. Det bør fortsatt være mulig å sammenligne opsjonene. Vi bør som kjøpere være på vakt og da kan vi hjelpe hverandre å dele våre erfaringer her på forumet.

@forumadmin, kanskje dette innlegget passer å være "sticky"?
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke helt sånn det fungerer. Opsjoner er gjerne dyrere på dyrere biler. Og før avgifter er elbilene dyrere enn fossilbilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SHN

Nå tenker jeg på sammenlignbare opsjoner. Ta f.eks. eGolf vs. Golf. Der bør du kunne sammenligne. Hvis du mener at det ikke er slik det fungerer i dag, så har elbileiere til nå ikke brydd seg om å sammenligne og latt forhandlerne putte besparelsen i sin egen lomme. Er det OK?
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA