Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lavere forbruk enn før

Startet av fonberg, fredag 16. august 2019, klokken 23:08

« forrige - neste »

fonberg

Jeg opplever i sommer at bilen er vesentlig gjerrigere enn før. På langkjøring tidligere somre har jeg hatt forbruk rundt typical (170-175Wh/km), mens i sommer var jeg på en langtur med to sykler på taket hvor jeg snittet 180Wh/km. Hadde en ny langtur nå siste døgnet (1200km) hvor jeg snitter ca 150Wh/km. På hjemturen kjørte jeg Elverum-Klett i ett strekk. Planen var å lade på Berkåk, men med det lave forbruket var det bare å fortsette til Klett. Til tross for en del regn på starten, og ca 20 min stopp pga. vegarbeid, ble forbruket på 139Wh/km. Range Mode av, og klima på auto. 19» med Michelin 45psi. Jeg er imponert!
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Sense

Kan det skyldes at temperaturen vi har nå er såpass ideell at klimaanlegget trenger verken å varme lufta eller kjøle den ned?
Jeg har også lurt om bilen også får litt lavere forbruk når dekkene er brukt et par sesonger, slik at gummien blir hardere og får mindre rullemotstand.

Sist jeg kjørte to sykler på taket fikk jeg ville 326 wh/km fra Elverum til nordsiden av Oslo. Men det var med en eldre model S 85kw og hastigheten var nok nærmere 125 km/t.

Vaduz

Bløder ganske friskt fra sør for tiden:)

Sandvika

Sitat fra: Vaduz på lørdag 17. august 2019, klokken 19:45
Bløder ganske friskt fra sør for tiden:)
Ja.

AC og dekktrykk har litt å si alt annet likt, men er pølse i  slaktetida på  motorvei. Her er det luftmotstand som betyr noe.  Ser f.eks at det nå langs Mjøsa er lett bris 5m/s fra syd , dette tilsvarer 18km/t. 
Langs Mjøsa (100km/t) nå så har biler som følger fartsgrensen en relativ hastighet på 118km/t, mens  tilsvarende nordgående 82km/t. Vedlagte graf er riktignok for roadster og i mph, men gir en god indikasjon.
Følger man lilla kurve fra 51mph til 73mph ser man en økning på 70-80Wh/mile, dette utgjør rett i ovekant av 40Wh/km (på en mindre bil).

Min påstand er at det er tilnærmet umulig å skulle sammenligne enkeltturer da vind og trafikk sjelden vil være samme.

Joachim@sancon.no

Var og prøve kjørt en Performance Raven Model S nå. Kjøreturen gikk fra
Tesla på Lade til rundkjøringen i Stjørdal og tilbake.

Det ble foretatt en launch med ludicrous fra 0 til ca 80+ og en fra 60 til 100 med full pedal. Akselerasjonen fra 0-80+ var helt ekstrem, og på grensen til fysisk vondt. Men artig. :)

Mesteparten av turen ble kjørt på AP med hastighet på fartsgrensen. Slik jeg vanligvis kjører. Etter en stund ble Trip A reset og den viste 132wh/km etter 42km.

Sikkert helt ideelle forhold i dag med god temperatur og tørre veier, men jeg må si meg imponert over forbruket, og jeg gleder meg til min LR blir levert snart. :)

fonberg

Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. august 2019, klokken 23:01
Sitat fra: Vaduz på lørdag 17. august 2019, klokken 19:45
Bløder ganske friskt fra sør for tiden:)
Ja.

AC og dekktrykk har litt å si alt annet likt, men er pølse i  slaktetida på  motorvei. Her er det luftmotstand som betyr noe.  Ser f.eks at det nå langs Mjøsa er lett bris 5m/s fra syd , dette tilsvarer 18km/t. 
Langs Mjøsa (100km/t) nå så har biler som følger fartsgrensen en relativ hastighet på 118km/t, mens  tilsvarende nordgående 82km/t. Vedlagte graf er riktignok for roadster og i mph, men gir en god indikasjon.
Følger man lilla kurve fra 51mph til 73mph ser man en økning på 70-80Wh/mile, dette utgjør rett i ovekant av 40Wh/km (på en mindre bil).

Min påstand er at det er tilnærmet umulig å skulle sammenligne enkeltturer da vind og trafikk sjelden vil være samme.


Jojo, det er så klart ikke eksakt vitenskap jeg har holdt på med, men likevel: Ferieturen med to sykler på taket snittet altså ca. 180 Wh/km, og jeg vet tilsvarende kjøring med to sykler på taket tidligere somre har gitt snittforbruk rundt 220 Wh/km.

Tilsvarende så kjørte jeg sist torsdag SØRover med snittforbruk under 160 Wh, nordover igjen fredag med snitt 139Wh/km (antakelig med hjelp av medvind), så tur/retur, ca. 120 mil, ga snitt på under 150. Tilsvarende turer tidligere har gitt snitt i området 170-180.

Alle tall er basert på kjøring med AC på auto og 19" sommerdekk med 45 PSI når de er kalde.

Roadster-tallene du henviser til er naturligvis relevante til en viss grad, men greit å påpeke at den har mye høyere luftmotstand og følgelig straffes vesentlig mer på forbruk når hastigheten økes.

Det er så klart mulig at jeg jevnt over har mer medvind i år enn jeg har hatt før om årene  8)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Teslalita

Det er jo veldig bra tall. Men du skriver ingenting om snitthastighet? I min 100D pleier jeg å bruke snaut 180Kw/h Lillehammer-Drammen over Lygna. Ligger da på ca fartsgrensa men blir noen få forbikjøringer.

fonberg

Sitat fra: Teslalita på tirsdag 20. august 2019, klokken 14:14
Det er jo veldig bra tall. Men du skriver ingenting om snitthastighet? I min 100D pleier jeg å bruke snaut 180Kw/h Lillehammer-Drammen over Lygna. Ligger da på ca fartsgrensa men blir noen få forbikjøringer.

Jeg har AP innstilt på +10 km/t. Følger stort sett trafikken, men kjører forbi flere enn de jeg blir forbikjørt av.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA