Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gratis superlading for S og X

Startet av Sense, fredag 16. august 2019, klokken 21:55

« forrige - neste »

nie

#15
Kan trøbbelet med typegodkjenning ha noe med dette å gjøre?
https://elbil.no/nye-elbiler-ma-lage-stoy/

Noen som har fått utlevert Tesla som lager lyd < 20 km/t ?
Krav f.o.m. 1.juli 2019.

Edit:
Ser ut for at kravet kun gjelder hvis bilen uansett må typegodkjennes på nytt og Raven-endringene er kanskje ikke SÅ omfattende?

Sense

Jeg vet ikke med sikkerhet at det er typegodkjenningen som er problemet. Men hva annet kan det være når Statens Vegvesen nekter å godkjenne kjøretøyet?

Ang. chim-lydene, så håper jeg Tesla gir mulighet for å kunne skru lyden manuelt av, slik den kan på Leaf.


nie

https://elbilforum.no/index.php?topic=47846.0
Denne tråden her over i X-forumet tyder vel på at det er typegodkjenning som er problemet, iallfall for X.
Dersom du ikke har fått en slik mail, kan jo forsinkelsen skyldes andre forhold i ditt tilfelle.

Sense

Siden det allerede er registrert enkelte Raven-modeller på norske veier, så kan det være disse er registrert før 1. juli da kravet om lyd ikke var innført.
Så det er kanskje noe i dette.
Samtidig har det vært kjent at kravet ville komme, så det er jo litt uforståelig om Tesla ikke har tatt høyde for dette. Men kanskje de forventet å kunne levere bilene før kravet kom, men ble forsinket.

Om det er aldri så galt, så er det godt for noe. I dag fikk jeg mail om at min bil får gratis superlading.

Amoss

Sitat fra: Sense på mandag 19. august 2019, klokken 14:23
Siden det allerede er registrert enkelte Raven-modeller på norske veier, så kan det være disse er registrert før 1. juli da kravet om lyd ikke var innført.

Som han korrigerte seg så gjelder altså dette kun for nye typegodkjenninger etter 1. juli. Bilene skulle begynne å bli levert og derved også vært typegodkjent lenge for dette.

Men, det kan jo være det har vært noe annet som har holdt igjen typegodkjenningen av disse - evnt. at Tesla mente de ikke måtte ha separat typegodkjenning?  Og om dette har drøyd ut så kan det fort være at typegodkjenningen ikke var på plass før etter 1. juli, og at dette derved medfører at de også må få på plass disse lydene. I så fall må de vel tilbakekalle tidligere utleverte biler og få det på plass der også?
Model S 85D

Ellemelle

De har vel uansett gjort klar for denne lyden for lenge siden, så hvis dette er problemet vil jeg jeg tro det eneste som kreves er en aktivering i software.
https://evbite.com/tesla-model-3-spotted-with-speaker-for-upcoming-electric-car-sound-regulation/

TeslaK

Sitat fra: Sense på mandag 19. august 2019, klokken 14:23
Siden det allerede er registrert enkelte Raven-modeller på norske veier, så kan det være disse er registrert før 1. juli da kravet om lyd ikke var innført.
Så det er kanskje noe i dette.
Samtidig har det vært kjent at kravet ville komme, så det er jo litt uforståelig om Tesla ikke har tatt høyde for dette. Men kanskje de forventet å kunne levere bilene før kravet kom, men ble forsinket.

Om det er aldri så galt, så er det godt for noe. I dag fikk jeg mail om at min bil får gratis superlading.

Mail fra selger? Min order agreement ble oppdatert i dag, men ingen synlige endringer..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Joachim@sancon.no

Fikk også oppdatert order agreement i dag. Så da ser det ut til å gå riktig vei. :)

Sense

Fikk mail her også om oppdatering av ordre.
Eneste endring i avtalen jeg merket var "gratis ubegrenset supercharging".
Må være det som er oppdateringen?

TeslaK

Sitat fra: Sense på mandag 19. august 2019, klokken 22:53
Fikk mail her også om oppdatering av ordre.
Eneste endring i avtalen jeg merket var "gratis ubegrenset supercharging".
Må være det som er oppdateringen?

Sto ingenting om gratis superlading i min nye avtale..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

magnusgb

Selger måtte purre to ganger til avdelingen som ordnet med gratis SuC for min del før faktura ble oppdatert i går. Henter bil i morgen og det var visst ingen problemer med typegodkjenning på den
Model X LR august 2019

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Sense

Sitat fra: magnusgb på tirsdag 20. august 2019, klokken 09:01
Selger måtte purre to ganger til avdelingen som ordnet med gratis SuC for min del før faktura ble oppdatert i går. Henter bil i morgen og det var visst ingen problemer med typegodkjenning på den

Høres bra ut. Kanskje registreringsproblemet er løst?
Jeg fikk avlyst min leveringstid forrige uke på ubestemt tid. Håper det ikke skjer med deg i morgen. Hvis du får anledning, kan du jo spørre DS om de vet hvorfor leveringene er blitt utsatt. Keep us posted!

magnusgb

Sitat fra: Sense på tirsdag 20. august 2019, klokken 23:30
Sitat fra: magnusgb på tirsdag 20. august 2019, klokken 09:01
Selger måtte purre to ganger til avdelingen som ordnet med gratis SuC for min del før faktura ble oppdatert i går. Henter bil i morgen og det var visst ingen problemer med typegodkjenning på den

Høres bra ut. Kanskje registreringsproblemet er løst?
Jeg fikk avlyst min leveringstid forrige uke på ubestemt tid. Håper det ikke skjer med deg i morgen. Hvis du får anledning, kan du jo spørre DS om de vet hvorfor leveringene er blitt utsatt. Keep us posted!
Fikk hentet bil i går, ingen problemer. Kun en bitteliten lakkskade de skulle fikse opp i.
Ble ikke noe klokere på typegodkjenningen, bare at de jeg snakket med sa det gjaldt et lite antall biler.

Deilig å være på plass i ny bil :)
Model X LR august 2019

Sense


Ble ikke noe klokere på typegodkjenningen, bare at de jeg snakket med sa det gjaldt et lite antall biler.

Deilig å være på plass i ny bil :)
[/quote]

Gratulerer ! 
Kanskje det være forskjell på 100d og P100d ang. trøbbelet med godkjenningen? Har du fått levert P100d?
At det var få biler som var berørt, høres litt rart ut, siden jeg fikk motsatt beskjed. Nemlig at jeg måtte forvente at det kunne ta tid å få godkjennelse i havn, delvis fordi det var mange som var berørt av samme problem og fordi man visste ikke hvordan det skulle løses. Det kan jo hende din DS ønsket å tone ned alvorlighetsgraden, mens min ønsket å "trygge" meg på at det var mange i samme situasjon, så jeg ikke skulle føle meg alene og tilsidesatt, samt utålmodig;)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA