Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulyd ved pumping av bremsepedal.

Startet av Janikola, mandag 15. april 2019, klokken 22:01

« forrige - neste »

Janikola

Noen som vet hva denne ulyden kommer av? Har fått time på Kokstad 10. juli (!). Vurderer å besøke "ordinært" verksted.


https://youtu.be/xooXilQeVYY
Tesla Model S 85P - 2014 "Veteran"

Motorwatt

Har Tesla sett/hørt på dette? I motsatt fall hadde jeg bedt dem gjøre det. Kritiske feil har prioritet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Dette er hverken kritisk eller en ulyd. Du har en pre ap-bil, og dette er vakumpumpa til bremsekraftforsterkeren. Det er ikke noe galt med bilen din.

Motorwatt

Muffinmans diagnose kan du stole på. Han vet hva han snakker om!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Janikola

Sitat fra: Muffinman på mandag 15. april 2019, klokken 22:19
Dette er hverken kritisk eller en ulyd. Du har en pre ap-bil, og dette er vakumpumpa til bremsekraftforsterkeren. Det er ikke noe galt med bilen din.

Takk for beroligende svar, men mener nå at dette er en "ny" lyd. Du mener dette er slik det skal være? Servicetekniker på Tesla Kokstad mente også at dette burde ses på.
Tesla Model S 85P - 2014 "Veteran"

Muffinman

Det er sånn på vår 2013 P85, og har vært slik i 5,5 år og 160.000km. Det har også være likedan på en god del pre-ap loanere jeg har hatt. Disse har ikke motor som kan drive vakumpumpe, så den er elektrisk og starter ved behov. Trykker du på pedalen "bruker" du av vakumet, og pumpa slår inn for å kompensere til riktig trykk er oppnådd.

Det er IKKE slik på nyere biler med Bosch iBooster.

Janikola

Tesla Model S 85P - 2014 "Veteran"

BMW850

Faktisk så stemmer det. Merkelig, aldri lagt merke til det men forsøkte nå - hver gang man trykker bremsepedalen går pumpa. 2014 P85.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Da har jeg møkket ut bilen og tatt på meg finskoa for å lage en video av hvordan det lyder i vår P85. Alt for å bidra til sjelefred for herremannen med ulyd :)

https://www.youtube.com/watch?v=zihOIwgKeeI&feature=youtu.be

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Janikola

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. april 2019, klokken 17:16
Da har jeg møkket ut bilen og tatt på meg finskoa for å lage en video av hvordan det lyder i vår P85. Alt for å bidra til sjelefred for herremannen med ulyd :)

https://www.youtube.com/watch?v=zihOIwgKeeI&feature=youtu.be

Akkurat samme lyden ja. Takk.
Som sagt slår jeg meg til ro med dette, men synes da fremdeles at det er en "ulyd"  ;D
Tesla Model S 85P - 2014 "Veteran"

OlaM

De fleste biler lager mange rare smålyder fra bremser, AC, støtdemping osv, man man ignorerer dem lettere hvis det samtidig er en brummende fossilmotor der.  :)
'21 3LR

Janikola

Liten oppdatering her. Hadde servicetime 10.juli der jeg hadde en 8 punktliste med ting jeg ville ha sjekket.

Hadde nevnt denne lyden for Tesla ved en drop in på et tidligere tidspunkt, men dette var ikke blant punktene jeg skriftlig hadde ført opp på forhånd siden de svarene jeg fikk her var tilfredsstillende.

Når faktura kommer viser deg seg at Tesla likevel har funnet det for godt å finne feil i kompressor/luftfjæring på grunnlag av denne bremsepedallyden. Jeg avslo selvsagt faktura og der står saken. Det er jo pukk umulig å kommunisere nå når "alt" skal foregå over bestillinger i app. Blir vel ny drop in.

Som en del av denne servicen skulle også dørhåndtak venstre bak skiftes på goodwill. Det ble selvsagt glemt... Ny time i Desember på dette. Da har jeg ventet fra mars for å få det utbedret. *sukk*
Tesla Model S 85P - 2014 "Veteran"

Muffinman

Sånn går nu dagen, som de sier. Men jeg kan garantere at de ikke har funnet feil med luftfjæringen på grunnlag av lyden som gjengis i denne tråden, for det er kun bremsekraftforsterkeren. Men man kan godt høre om kompressoren til luftfjæringen går for mye, eller jobber tungt. Det gjorde den på vår bil, og det viste seg at et luftrør hadde gnisset mot noe kabling slik at det ble lekkasje. Byttet rør og rele til kompressoren siden det hadde slått så mye inn og ut at det var blitt skadet, og alt var i orden igjen. Kostet ikke så mye heller.

Lippert

Har sammen lyden selvsagt, og fikk også samme luftlekkasjen som muffinman på min P85, 2014. Har identifisert problemet til at luftslangen fra kompressor til lufttanken, ikke var blitt rutet/festet korrekt etter reperasjon/recall for bytte av servo-bolter tidligere i våres. Det var gnisset ett lite hull i slangen, og kompressoren gikk dermed ofte.

Ikke lett å bevise slikt. Bestillte time for rep. i april, og fikk svar i mai. Timen var i September. Ikke aktuellt å vente så lenge. Demonterte dermed slangen selv, og fant delenummeret. Oppdaget at Tesla da ikke ville sette meg over til delelageret, men jeg kunne sende en epost med bestilling. De hadde den faktisk på lager, men ville ikke sende den i posten heller. Deler måtte hentes. Men faktura, jo den måtte sendes.
Merkelig policy. Får nok høre mer om slikt i tiden som kommer
〶esla sin tilnærming til funksjonell el-bil, overkjører det meste !
Noen skjønte det tidlig, nå de aller fleste !
Venter nå spent på min neste....

2014 P90 RWD
2022 TCT AWD

Handlekraft gir heller ikke bærekraft.
Derfor gir Tesla minst 8 år med saft.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA