Skrevet av Emne: Elbil-batteriene kan vare i 22 år  (Lest 1352 ganger)

OlafGTE

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 265
    • Vis profil
Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« på: Fredag 16. August 2019, klokken 13:21 »
Sitat
Nissan har analysert batteriene i 400.000 elektriske Leaf. Konklusjonen er at de i snitt vil ha en levetid på 22 år. Nå gjenbrukes batterier til energilagring på Bislett.

https://www.dinside.no/motor/elbil-batteriene-kan-vare-i-22-ar/71494505

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5830
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #1 på: Fredag 16. August 2019, klokken 14:14 »
Overrasker neppe mange her inne, men god PR.

Dessverre er imbesilene allerede i gang i kommentarfeltet.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Måkemannen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 551
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #2 på: Fredag 16. August 2019, klokken 18:04 »
Overrasker neppe mange her inne, men god PR.

Dessverre er imbesilene allerede i gang i kommentarfeltet.
Blir etterhvert deprimert over å lese kommentarfelt, det er som den mørke middelalder fra mennesker som har null fremtidstro. Virker som om teknologiangst har begynt å spre seg massivt de siste 3-4 år?

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1189
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #3 på: Fredag 16. August 2019, klokken 20:10 »

Blir etterhvert deprimert over å lese kommentarfelt, det er som den mørke middelalder fra mennesker som har null fremtidstro. Virker som om teknologiangst har begynt å spre seg massivt de siste 3-4 år?
For trøste oss med at slike mennesker sjelden klarer å reprodusere seg.
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

OlafGTE

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 265
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #4 på: Fredag 16. August 2019, klokken 20:27 »
Nja, vet ikke helt det. Til og med amøber klarer helt fint å formere seg.

Men husk at de ivrigste "heltene" i slike kommentarfelt gjerne er dem som a) ikke har bedre ting å ta seg til, og b) holder seg utelukkende i Facebook-kommantarfelt under norske nyhetsartikler fordi det å lage brukerkonto på et forum er for vanskelig og slitsomt. Da blir selvfølgelig kvaliteten på kommentarfeltet deretter. :)

Selv syns jeg 22 år var overraskende høyt, jeg hadde gjettet kanskje 18 år maks. Men BMSene på elbiler er sikkert både bedre og mer konservative enn i de fleste forbrukselektronikk-produkter. Og så kan det jo være litt slingringsmonn i hvordan man presist definerer "å vare".
« Siste redigering: Fredag 16. August 2019, klokken 20:29 av OlafGTE »

Jalla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 154
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #5 på: Fredag 16. August 2019, klokken 20:51 »
Ja, med slike innlegg så fremstår jo flere her som mer voksne og oppegående mennesker enn de som de kommenterer.

Nei til klimasvindel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #6 på: Mandag 19. August 2019, klokken 12:39 »
Er det noen som tror et mobilbatteri ville fungere bra etter 20 år?
Hva med batteri for elektroverktøy/drill/sag...?
Batteri i laptop?

Batterier for Elbiler er akkurat samme teknologi.
Hvorfor tror noen på trolldom, og at disse vil fungere bra etter så lang tid?

Hva produsenter sier har ikke høy troverdighet meg bekjent.


Elbilene veier allerede en god del mer enn tilsvarende forbrenningsbiler.
Denne overvekten kommer av batteriene, så alle skjønner at produsenten gjerne skulle vært kvitt denne ekstra-vekten, men reduserer de batteripakka så blir belastningen på batteripakka større (fordi batteriet blir mindre).

Elbil-batterier, som alle andre Lithium-batterier, slites av opplading og utlading.
Slitasjen kan reduseres ved å begrense opplading og utlading, samt ved å kontrollere temperatur. Rett over 30 varmegrader så slites batteriene mer og mer ved høyere temp.

22 år levetid på Elbil-batteri vil jeg først tro på om 15-20 år, ved å se statistikk på gjenværende kapasitet/kvalitet. Det rimer veldig dårlig med det vi i dag vet om akkurat maken batteri-teknologi.
Beklager.

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1189
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #7 på: Mandag 19. August 2019, klokken 12:42 »
Dette har ingen hensikt å kommentere - særlig ikke med tanke på budskapet du fremmer i "navnet" ditt.
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3620
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #8 på: Mandag 19. August 2019, klokken 12:47 »
Er det noen som tror et mobilbatteri ville fungere bra etter 20 år?
Hva med batteri for elektroverktøy/drill/sag...?
Batteri i laptop?

Batterier for Elbiler er akkurat samme teknologi.
Hvorfor tror noen på trolldom, og at disse vil fungere bra etter så lang tid?
To ting du bør lese deg opp på. BMS og kjøling.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10867
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #9 på: Mandag 19. August 2019, klokken 13:07 »
Når laptopen dør etter 5 år med sine 18650 celler forstår jeg hvorfor man kan tro at en elbil med samme celleformat er like dårlige etter 5 år.
Men laptopen har null kontroll på temperatur, cellene stekes rett ved prosessor, gpu og (tidl.)hdd, de lades til maks og står fast på maks spenning og batteriet både tømmes og lades raskt ved lading/batteridrift.
Alt som er skadelig for batteri utsettes laptop, mobiler etc for så det holder. Det går fint fordi folk ikke forventer mer av batteriet.

Senker du maks spenning, kontrollerer temperatur og lading mangedobles levetiden.

Start eksempelvis på batteryuniversity om du vil lære mer. Eller dropp det om det viktigste er skepsis og confirmation bias.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
Audi E-tron reservasjon  - kansellert
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nei til klimasvindel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #10 på: Mandag 19. August 2019, klokken 14:05 »
Er det noen som tror et mobilbatteri ville fungere bra etter 20 år?
Hva med batteri for elektroverktøy/drill/sag...?
Batteri i laptop?

Batterier for Elbiler er akkurat samme teknologi.
Hvorfor tror noen på trolldom, og at disse vil fungere bra etter så lang tid?
To ting du bør lese deg opp på. BMS og kjøling.


BMS betyr enkelt og greit Battery Managment System.
Selv laptop-batterier har BMS.
Lithium-batterier er farlig kjemi/teknologi og av den grunn alene har de beskyttelse pga fare for eksplosjon og brann.

Ja, eilbiler har batterikjøling for å kunne håndtere raskere lading, men batteriene blir garantert varme nok til å få redusert levetida.

Et tilfeldig laptop-batteri, temp.sensor og BMS innebygget.
https://zdnet4.cbsistatic.com/hub/i/r/2014/10/02/0bad8f32-4a0e-11e4-b6a0-d4ae52e95e57/resize/370x370/a4664142b0907513afd0a7c31eae4c17/battery500x450.jpg

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 637
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #11 på: Mandag 19. August 2019, klokken 14:11 »
Når laptopen dør etter 5 år med sine 18650 celler forstår jeg hvorfor man kan tro at en elbil med samme celleformat er like dårlige etter 5 år.
Men laptopen har null kontroll på temperatur, cellene stekes rett ved prosessor, gpu og (tidl.)hdd, de lades til maks og står fast på maks spenning og batteriet både tømmes og lades raskt ved lading/batteridrift.
Alt som er skadelig for batteri utsettes laptop, mobiler etc for så det holder. Det går fint fordi folk ikke forventer mer av batteriet.

Senker du maks spenning, kontrollerer temperatur og lading mangedobles levetiden.

Start eksempelvis på batteryuniversity om du vil lære mer. Eller dropp det om det viktigste er skepsis og confirmation bias.
Det stemmer, og når man setter seg litt inn i problematikken kan man med enkle grep øke levetiden betraktelig.

Tidligere ga jeg blaffen i mobiltelefonbatteriet, det kostet jo bare peanuts å bytte uansett. Men nå etter jeg kjøpte ny mobil med fast batteri har jeg konsekvent sakteladet med USB kabel fra PC og passet på å holde SOC på min 40 til maks 90% noe som har funket veldig bra så langt.

Etter å ha fått nok av oppladbare støvsugere som ble ubrukelige etter kort tid kjøpte jeg en med Lithium batteri for noen år siden. Den har 4 streker for SOC, jeg bruker den dag etter dag til den er nede på et strek så lader jeg opp til 3 strek. Så langt har jeg ikke notert noen som helst nedgang i effekt eller "rekkevidde"  :)
« Siste redigering: Mandag 19. August 2019, klokken 14:13 av Rollep »
2018 Porsche 911 Carrera 4 GTS
2017 BMW i3

Nei til klimasvindel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #12 på: Mandag 19. August 2019, klokken 14:14 »
Når laptopen dør etter 5 år med sine 18650 celler forstår jeg hvorfor man kan tro at en elbil med samme celleformat er like dårlige etter 5 år.
Men laptopen har null kontroll på temperatur, cellene stekes rett ved prosessor, gpu og (tidl.)hdd, de lades til maks og står fast på maks spenning og batteriet både tømmes og lades raskt ved lading/batteridrift.
Alt som er skadelig for batteri utsettes laptop, mobiler etc for så det holder. Det går fint fordi folk ikke forventer mer av batteriet.

Senker du maks spenning, kontrollerer temperatur og lading mangedobles levetiden.

Start eksempelvis på batteryuniversity om du vil lære mer. Eller dropp det om det viktigste er skepsis og confirmation bias.


Laptop null kontroll på temp?
Laptop-batt stekes?
Står på maks spenning?

Bare tull.

Det er er normalt er at batteriet lades helt opp, først til "ca" 90-95%, deretter langsomt til 99.99%.
Når batteriet er fullt stopper ladinga, men slår naturligvis inn, gjerne etter noen prosent reduksjon.
Noen laptoper kan ha avanserte valg for lading.

Men så klart har laptop og konsument-varer billigere ladeløsning, men ikke så veldig simpelt.
Nå er det naturligvis større sjanse for reklamasjon på dyrt elbil-batteri og høy terskel for å klage på et laptopbatteri "man mener er blitt dårlige, litt for fort". Så klart er elbilbatteri mer påkostet, da det er store verdier.

Men sikkerheten mot brann og eksplosjon ligger i alle lithium ladesystemer.
Det betyr ikke at levetiden blir magisk lang bare fordi det heter Elbil.
« Siste redigering: Mandag 19. August 2019, klokken 14:15 av Nei til klimasvindel »

Nei til klimasvindel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #13 på: Mandag 19. August 2019, klokken 14:19 »

Tidligere ga jeg blaffen i mobiltelefonbatteriet, det kostet jo bare peanuts å bytte uansett. Men nå etter jeg kjøpte ny mobil med fast batteri har jeg konsekvent sakteladet med USB kabel fra PC og passet på å holde SOC på min 40 til maks 90% noe som har funket veldig bra så langt.

Etter å ha fått nok av oppladbare støvsugere som ble ubrukelige etter kort tid kjøpte jeg en med Lithium batteri for noen år siden. Den har 4 streker for SOC, jeg bruker den dag etter dag til den er nede på et strek så lader jeg opp til 3 strek. Så langt har jeg ikke notert noen som helst nedgang i effekt eller "rekkevidde"  :)

Dette er smart og noe du kan gjøre som teknisk oppegående, men krever at en passer på.
Støvsugeren må du da lade med timer.
Litt mer å passe på, men man sparer penger pga lenger levetid på batteriene.

Vanlige folk vil ikke orke å holde på med sånt, dvs de fleste.
« Siste redigering: Mandag 19. August 2019, klokken 14:24 av Nei til klimasvindel »

OlafGTE

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 265
    • Vis profil
Sv: Elbil-batteriene kan vare i 22 år
« Svar #14 på: Mandag 19. August 2019, klokken 14:23 »
Skulle ønske det var mulig å konfigurere ladenivåene til disse småelektronikk-BMSene selv. Jeg har bare to enheter hvor det er mulig, en laptop hvor man kan begrense toppladingen til 80%, og en e-sigarett hvor man kan velge maks spenning per celle.

Alle andre enheter bare brenner batterier i begge ender hvis jeg ikke vokter dem med argusøyne. Og det er ikke så veldig forbrukervennlig.

Et alternativ er å gå inn med bravado og loddebolt, og modifisere spenningsdelere og annet selv for å justere ladenivået, men sikrere måte å blåse garantien på finnes vel knapt.
« Siste redigering: Mandag 19. August 2019, klokken 14:25 av OlafGTE »