Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fast 10A lading mellom 60 og 70%

Startet av thbo, fredag 16. august 2019, klokken 12:18

« forrige - neste »

thbo

Hei, vi har en ny Model 3 (første elbil) og jeg lurer på om jeg er idiot om jeg lader hver natt (scheduled fra midnatt) med kun 10A og at bilen stort sett er på mellom 60 og 70% ladenivå.

Det er en AWD Long Range og det er kjekt på langtur en gang i blant men til daglig kjører den kun ca 70km så har derfor ikke oppgradert lader hjemme ennå.

Altså er det greit med fast daglig lading på så lav ampere? Og er det et greit batterinivå å ligge på?
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

DagfinnN

Sitat fra: thbo på fredag 16. august 2019, klokken 12:18
Hei, vi har en ny Model 3 (første elbil) og jeg lurer på om jeg er idiot om jeg lader hver natt (scheduled fra midnatt) med kun 10A og at bilen stort sett er på mellom 60 og 70% ladenivå.
Bra for batteriet det. Men du kan sikkert nøye deg med å lade annen hver natt nå om sommeren.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

#2
Veldig bra praksis. Lading på lav effekt er bedre enn høy effekt.
Tesla har for TM3 sågar anbefalt daglig lading helt opp til 90%, og helt til 100% hver tredje mnd.
https://insideevs.com/news/341423/teslas-new-stance-on-charging-habits-elon-responds-video/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Så lenge du har B vern på ladekursen høres det helt fint ut.

Som andre har nevnt er det ikke dumt å la den gå ned mot 20/30 % SOC innimellom.


Sent from my iPhone using Tapatalk

thbo

#4
Har hverken bever eller pinnsvin ved kursen Seriøst: Hva menes med «B vern»?

EDIT: Aha, jordfeilbryter type B iflg Google. Vet jeg har fått det montert men tror kanskje det bare er på nyere kurser i huset (om ikke de kan dekke hele?) og ikke nødvendigvis på garasjekurs.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

jkirkebo

Sitat fra: thbo på søndag 18. august 2019, klokken 12:17
Har hverken bever eller pinnsvin ved kursen Seriøst: Hva menes med «B vern»?

EDIT: Aha, jordfeilbryter type B iflg Google. Vet jeg har fått det montert men tror kanskje det bare er på nyere kurser i huset (om ikke de kan dekke hele?) og ikke nødvendigvis på garasjekurs.

Du har garantert ikke jordfeilbryter type B på andre kurser enn til lading eller solcelleanlegg. Det du har er nok jordfeilautomater med B-karakteristikk på sikringsdelen (og integrert jordfeilbryter type A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA