Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Robometeret piper - tips til feilsøking?

Startet av Nils, tirsdag 31. januar 2012, klokken 19:24

« forrige - neste »

Nils

Har Saxo med blokker fra 2007. Total kjørelengde 35000 km. Tar vannservice hver ca 500 Ahr overlading.
Vanlig vannforbruk omkring 5 liter. Siste vannservice 28.12.2011 gikk det ca 8 liter. Mine to 4-litere ble brukt opp og jeg fikk ikke fylt full på AVinf.

De siste dagene har robometeret begynt å pipe. Det har "alltid" vært høyere spenning på 11-kassen enn på 6+3. Jf denne posten: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2258.msg21655.html#msg21655.
Etter full lading er det normalt 0,02 V høyere spenning på 11-kassen.

I dag ladet jeg fullt på jobb med +19,4 Ahr overlading. Spenning ved -3 A uttrekk var 7,00 V (6+3) og 7,07 V (11).
Ved kjøring hjemover varierer differansen fra 0,03 - 1,1 V.

Hvor skal jeg begynne?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Nils

Har vært i garasjen og undersøkt litt: Vrir om nøkkel og energimeter viser 85%.
Robometer gir følgende:
Uttrekk -3,0 A, 6+3=6,55 V, 11=6,60 V, totalt 131,6 V, forbruk -20,5 AHr.
Slår på nærlys, radio og varme i bakrute:
Uttrekk -6,0 A, 6+3=6,50 til 6,51 V, 11=6,56 til 6,57 V, totalt 130,8 V, forbruk -20,5 AHr.

Målt direkte på hver batterikasse uten belastning:
3-kasse: 19,93 V - snitt 6,64 V
6-kasse: 39,83 V - snitt 6,64 V
11-kasse: 72,7 V - snitt 6,61 V

Kan det være at Robometeret begynner å måle mindre nøyaktig?
Er det en grei måte for å måle direkte kassene med belastning?
Hva bør jeg gjøre nå?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Elmo

Jeg syns ikke helt det rimer at 11er kassen har lavere spenning enn 6+3 ubelastet og høyere snittspenning ved 3A og 6A belastning ???

Sitat fra: Nils på tirsdag 31. januar 2012, klokken 22:16
Er det en grei måte for å måle direkte kassene med belastning?
Det er vanskelig.
Jeg har laget "avtappning" (dvs. lange tynne ledninger med grov isolasjon og sikring) på en shunt og en sikring jeg hadde ekstra, så jeg kan plugge i dem på ønsket kasse(r) og måle spenningen med multimeter i forsetet under kjøring.
Jeg får jo da bare målt en spenning (over 1, 2 eller 3 kasser) av gangen og spenningen flyr jo opp og ned med belastingen så det er ingen eksakt vitenskap, men jeg har vha. dette konstatert at jeg har feil i en PakTrakr remote og ikke i batteriene i 11er kassen. Så jeg tror det kan være brukbart til å finne feks i hvilken kasse du har problem hvis Robometeret peker ut 6+3.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

OneMore


SitatHar vært i garasjen og undersøkt litt: Vrir om nøkkel og energimeter viser 85%.
Robometer gir følgende:
Uttrekk -3,0 A, 6+3=6,55 V, 11=6,60 V, totalt 131,6 V, forbruk -20,5 AHr.
Slår på nærlys, radio og varme i bakrute:
Uttrekk -6,0 A, 6+3=6,50 til 6,51 V, 11=6,56 til 6,57 V, totalt 130,8 V, forbruk -20,5 AHr.

Hei, denne viser at du har et sviktende batteri i 6 eller 3 kasse.

SitatMålt direkte på hver batterikasse uten belastning:
3-kasse: 19,93 V - snitt 6,64 V
6-kasse: 39,83 V - snitt 6,64 V
11-kasse: 72,7 V - snitt 6,61 V

Du børe gjøre samme testen med belastning. Du har litt av den problematikken
som jeg beskriver i en annen tråd. Med å finne blokkene.  Men finner du en eller annen form
for last så går det nok greit. Aner ikke om lokkene kan være av på 6+3 kasse under last ?
På samme måte som du gjør? Da måler du bare rett på batt. Så finner du synderen :-)

Eventuelt så kan du kjøre et par mil (fare for eksplosjon) å håpe på synderen holder seg lavere på spenning etter parkering.

SitatKan det være at Robometeret begynner å måle mindre nøyaktig?

Ser ikke noe grunn for det etter det du har kommet frem til allerede.
Du skal heller si Thank you Robometer !!

La oss høre hvordan det går !!
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

OneMore


SitatJeg syns ikke helt det rimer at 11er kassen har lavere spenning enn 6+3 ubelastet og høyere snittspenning ved 3A og 6A belastning ???

Kan det ikke være fordi han har et dårlig batteri med høy hvilespenning i 6+3 ?

-Onemore-



Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Elmo

Sitat fra: OneMore på tirsdag 31. januar 2012, klokken 23:51

SitatJeg syns ikke helt det rimer at 11er kassen har lavere spenning enn 6+3 ubelastet og høyere snittspenning ved 3A og 6A belastning ???

Kan det ikke være fordi han har et dårlig batteri med høy hvilespenning i 6+3 ?

Jo, men det er vel ikke så vanlig.
Men som du sier så er nok resultatet fra Robometeret under belastning det som "peker ut" riktig.

Sitat fra: OneMore på tirsdag 31. januar 2012, klokken 23:45
Men finner du en eller annen form for last så går det nok greit.

En mulig måte å lage en last for dette på, og for å tømme en kasse eller hele bilen om det trengs, er en ombygget 2000W vifteovn.
La selve vifta gå på 230v som før, og trekk ledninger fra varmeelementet ut på ledninger med dertil egnede kontakter for å plugge i sikringsholderene på kassen som skal måles.

Du får målt med en viss belastning, men her blir det også unøyaktig fordi strømtrekket på de enkelte kassene blir forskjellig siden spenningen er ulik.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

OneMore

#6
Om det er helt vanlig med høy hvilespenning på batterier vet jeg ikke,
men jag har nå slåst mot di alt for for mye i det siste.
Det er derfor jeg har fått laget denne :

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4757.0.html

Ingen vifteovner osv.

Men må jo også få lovt til å si at her har jo Nils i det minste et clue 6+3.
Og takknemlig nok blitt varslet. Genialt !!!!

Så hadde han kunne åpnet lokkene på 6+3 kassa og satt på lys ++ som last.
Men kjenner ikke den bilen godt nok, har bare lyst på en saxo sjøl :-)

;D
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Lad bilen helt opp, og kjør den til Robometeret gir full alarm. Kjør den gjerne 10-20 Ahr videre ned og observer om full alarm holder seg.

I så fall vil en spenningstest av de enkelte kassene vise hvilken av 3er eller 6er kassen som har en dårlig blokk.

Ta kassen ned og mål deg fram til den aktuelle blokken.

Noter ned hva Robometeret viser på Ahr telleren, og lad erstattningsblokk opp til samme nivå før montering. Lad hele pakken helt opp, og kjør videre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nils

#8
Har fulgt oppskriften til elektrolux men ble ikke mye klokere.... Jeg har gjort følgende:
Ladet bilen fra 85 % til lading stoppet. Energimeter 100 %, Robometer sier -6,8 Ah forbruk, 6+3 = 7,00 V, 11 = 7,08 V.
Begynner kjøretur, prøver å aldri trekke mer enn 80 A. Differansen varierer mellom ca 0,04-0,09 V.
Som forventet starter Robometer med korte pip når forbruk passerer -20,0 Ah.
-20,0 Ah: korte pip starter, -28 Ah: første lange pip, ca 3 sekund, frem til ca -38 Ah: korte pip, stadig flere lange pip på ca 3 sekund.
Frem til ca -48 Ah: typisk 10-12 sekund korte pip og så en lang ca 3 sekund, ved ca -50 Ah: Tok en stopp. Ved oppstart slutt på lange pip, bare korte, ca -55 Ah til ca -65 Ah: nesten ingen pip, differanse 0,03-0,06 V, fra ca -65 Ah: stadig flere korte pip, av og til et langt på ca 3 sekund
-79 Ah: ladelys kommer på, energimeter viser 12 %, fortsatt korte pip.
Må resette en gang for å komme hjem. Vel hjemme er totalt forbruk -82,7 Ah, kjørt 68,6 km, energimeter 2 %.
Målt direkte på kassene: 3-er=17,50 V, snitt 5,83 V 6-er=35,10 V, snitt 5,85 V, 11-er= 63,8 V, snitt 5,8 V. Målt totalt (foran under deksel ved Sagemboks) 116,8 V. Robometer sier med -6,0 A uttrekk: Totalt 115,0 V, 6+3= 5,67 V, 11= 5,73 V. Ikke lett å vite hvilken kasse jeg skal demontere først...
Alle målinger er gjort med et vanlig multimeter som aldri har vært til kalibrering.
Bilen står uladet i påvente av nye innspill.
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

OneMore

Jepp, du har den problematikken jeg beskriver og linker til på tidligere svar.
At pipene forsvant etter pausen er også helt typisk i denne situasjonen
og gjør det ikke enklere. (opplever det samme selv)
Mest sannsynlig henter batteriet seg inn igjen,
eller så er det et til som svikter på andre siden eller (11 kassa di) ??

Du må nok teste med west mountain eller annen form for last.

Tenker at det er uvanlig kaldt når dette skjedde ?
Har sett at disse problemene forsvinner når det blir varmt igjen.
Men noe er ikke helt i orden og det kommer igjen :-)

-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Tror vi har litt for lett for å peke på en dårlig blokk. Husker et tilfelle av korrosjon på av koblingsskinnene i en batterikasse på PSA.

Spenningen ser meget bra ut uten belastning, så for stor motstand i kretsen (et annet sted enn batteri) er også sannsynlig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#11
Sitat fra: Nils på onsdag 01. februar 2012, klokken 21:12
Har fulgt oppskriften til elektrolux men ble ikke mye klokere.... Jeg har gjort følgende:
Ladet bilen fra 85 % til lading stoppet. Energimeter 100 %, Robometer sier -6,8 Ah forbruk, 6+3 = 7,00 V, 11 = 7,08 V.

Det virker som bilen din ikke overlader blokkene. Robometeret burde vist +10-+15 Ahr etter en full opplading!

Sjekk vannpumpen, og bytt om den er eldre enn 20000 km.

Grunnen til pipingen etter -20 Ahr er en slakk blokk, og for å finne den må du til med en belastningstester slik One more skisserer. Du er nok et stykke unna eksplosjon, så fiks ladeproblemet ditt først, og prøv ny tomkjøring etter en skikkelig opplading. Kjør gjerne bilen omtrent tom, selv om det piper. Test hver enkelt blokk. f.eks med en 12V Biltema belastningstester. En slkik tester drar over 100A ut av en 6V blokk. Den/de svake blokkene vil umiddelbart miste spenning under last.

Måtte til med denne teknikken på Elbjørg etter tilsvarende problemer med konstant ujevn pakke, og piping etter -20 Ahr. Kjørte den omtrent tom, lot den stå på tomgang til stabil og full alarm, og målte raskt alle kassene. Fant manglende spenning i 6er kassen framme ( 0,2V i snitt på daværende tidspunkt), og fant en blokk som manglet 0,2V i forhold til resten, men som ikke hadde noe som helst strøm å tilby.

Fullskala opplade/temp/spenningslogg/C1 kap test viste at blokken egentlig er OK, med 100,84 Ahr kapasitet, men likevel gir den ikke stort mer enn 60 AHr i bil. Ene endecellen ble også lunken under oppvarming så blokken har skader som bare vil bli verre etterhvert. Dermed går den ikke tilbake i Elbjørg ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nils

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2012, klokken 07:00
Sitat fra: Nils på onsdag 01. februar 2012, klokken 21:12
Har fulgt oppskriften til elektrolux men ble ikke mye klokere.... Jeg har gjort følgende:
Ladet bilen fra 85 % til lading stoppet. Energimeter 100 %, Robometer sier -6,8 Ah forbruk, 6+3 = 7,00 V, 11 = 7,08 V.

Det virker som bilen din ikke overlader blokkene. Robometeret burde vist +10-+15 Ahr etter en full opplading!

Sjekk vannpumpen, og bytt om den er eldre enn 20000 km.
Tirsdag (dagen før testkjøring) viste Robometer +19,4 Ah overlading ved fullading (balanseringslading). Mandag ble balanseringslading avbrutt ved +14 Ah overlading. Vanlig fullading gir +4-5 Ah overlading. Balanseringslading gir vanligvis +19-20 Ah overlading. Jeg tømmer sjeldent batteripakken. Kjører typisk ned til 20-30 % et par ganger i uken.
Vannpumpen er byttet.

Er det rimelig trygt å bruke bilen fra fulladet og ned til ca 60-70 %? Frem til jeg får startet demontering?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

elektrolux

Det går helt fint.

Det er faktisk slik alle med Think classic gjør. Der stopper ikke bilen, før etter at en eller flere celler har reversert uansett, og en må velge å ikke kjøre videre når full alarm går på Robometeret.

Så lenge du er fornøyd med rekkevidden før full alarm kan du kjøre slik. Er du heldig kan til og med den svake blokken bli bedre. ;)

Du kan med fare for full sviktforsøke å rekondisjonere den ved å la tenningen stå på til hele batteripakken er helt tom. En kamerat gjorde dette, og fikk økt rekkevidde etterpå. Kjør bilen tom eller til full alarm, la den stå med tenning på til du måler 12V på 12V batteriet. ( Normalt vil du se 13,8-14,4V her ) Når DC-DC ikke lenger lader 12V er framdriftsbatteriet helt tomt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore


SitatMåtte til med denne teknikken på Elbjørg etter tilsvarende problemer med konstant ujevn pakke, og piping etter -20 Ahr. Kjørte den omtrent tom, lot den stå på tomgang til stabil og full alarm, og målte raskt alle kassene. Fant manglende spenning i 6er kassen framme ( 0,2V i snitt på daværende tidspunkt), og fant en blokk som manglet 0,2V i forhold til resten, men som ikke hadde noe som helst strøm å tilby.

Fullskala opplade/temp/spenningslogg/C1 kap test viste at blokken egentlig er OK, med 100,84 Ahr kapasitet, men likevel gir den ikke stort mer enn 60 AHr i bil. Ene endecellen ble også lunken under oppvarming så blokken har skader som bare vil bli verre etterhvert. Dermed går den ikke tilbake i Elbjørg ;)

Det er akkurat den type problem jeg snakker om, og har opplevd en del.
Blokkene kan være svært lunefulle. Og du vet heller ikke om det er en blokk.
Billigste er nok å kjøpe en slik biltema batt tester som Elektrolux nevner,
er usikker på om den gir godt svar.
Eventuelt West Mountain, men som du ser så er ikke det klart svar der heller.
--------------------------------------------------------------
Eller faktisk leve med den og håpe den kommer seg etter nedtapping som Elektrolux nevner
Eller kræsjer helt. Og da har du den :-)

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA