Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...

Startet av Mr.D, torsdag 15. august 2019, klokken 20:04

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Mr.D på fredag 16. august 2019, klokken 08:56
Det er ikke lovnaden om FSD som er saken, saken er, lovnaden om at bilen SKAL være utstyrt med all nødvendig hardware FOR FSD. Lovnaden om hardwaren var ikke knyttet til kjøp om FSD.

Også i CNC industrien vil jeg tro at de ville få issues hvis de reklamerte med at HW kunne levere en gitt prosesseringskraft den i realiteten ikke kan, uavhengig om kjøpte funksjonene eller ikke.

Tesla reklamert for noe de ikke leverer, det er sakens kjerne. Bilene skal være kapabel for FSD, dette uavhengig om man har kjøpt software eller ikke. Det er det juridiske prinsippet rundt hva som ble markedsført av egenskaper, og hva man faktisk har fått. Og med AP2-2.5 har man ikke fått hardware med de speks/egenskaper som ble markedsført.
Så hvis du hadde fått gjennom denne saken, ville du altså brukt tid på å installere hardware som du uansett ikke kan bruke?

Mr.D

Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. august 2019, klokken 09:02
Sitat fra: Mr.D på fredag 16. august 2019, klokken 08:56
Det er ikke lovnaden om FSD som er saken, saken er, lovnaden om at bilen SKAL være utstyrt med all nødvendig hardware FOR FSD. Lovnaden om hardwaren var ikke knyttet til kjøp om FSD.

Også i CNC industrien vil jeg tro at de ville få issues hvis de reklamerte med at HW kunne levere en gitt prosesseringskraft den i realiteten ikke kan, uavhengig om kjøpte funksjonene eller ikke.

Tesla reklamert for noe de ikke leverer, det er sakens kjerne. Bilene skal være kapabel for FSD, dette uavhengig om man har kjøpt software eller ikke. Det er det juridiske prinsippet rundt hva som ble markedsført av egenskaper, og hva man faktisk har fått. Og med AP2-2.5 har man ikke fått hardware med de speks/egenskaper som ble markedsført.
Så hvis du hadde fått gjennom denne saken, ville du altså brukt tid på å installere hardware som du uansett ikke kan bruke?

For alt vi vet så kan dette forbedre EAP.... men det er irrelevant.
Sakens kjerne er at man skal ha det man har betalt for. Og de med AP2 2.5 har ikke fått det.

1000kwh

Sitat fra: Mr.D på fredag 16. august 2019, klokken 09:05
Sitat fra: 1000kwh på fredag 16. august 2019, klokken 09:02
Sitat fra: Mr.D på fredag 16. august 2019, klokken 08:56
Det er ikke lovnaden om FSD som er saken, saken er, lovnaden om at bilen SKAL være utstyrt med all nødvendig hardware FOR FSD. Lovnaden om hardwaren var ikke knyttet til kjøp om FSD.

Også i CNC industrien vil jeg tro at de ville få issues hvis de reklamerte med at HW kunne levere en gitt prosesseringskraft den i realiteten ikke kan, uavhengig om kjøpte funksjonene eller ikke.

Tesla reklamert for noe de ikke leverer, det er sakens kjerne. Bilene skal være kapabel for FSD, dette uavhengig om man har kjøpt software eller ikke. Det er det juridiske prinsippet rundt hva som ble markedsført av egenskaper, og hva man faktisk har fått. Og med AP2-2.5 har man ikke fått hardware med de speks/egenskaper som ble markedsført.
Så hvis du hadde fått gjennom denne saken, ville du altså brukt tid på å installere hardware som du uansett ikke kan bruke?

For alt vi vet så kan dette forbedre EAP.... men det er irrelevant.
Sakens kjerne er at man skal ha det man har betalt for. Og de med AP2 2.5 har ikke fått det.
Jeg føler kanskje ikke saken har noen kjerne.. :/

Rosstopher

Sitat fra: Mr.D på fredag 16. august 2019, klokken 09:05
Sakens kjerne er at man skal ha det man har betalt for. Og de med AP2 2.5 har ikke fått det.

Hva er det de med AP2 har betalt for og ikke fått? Mener du at biler med AP2 og AP2.5 ikke under noen omstendigheter kan kjøre helt på egenhånd? For hvis de kan det så har Tesla levert nøyaktig det de lovte.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

GOS

Mr.D

Du blir mer og mer påståelig. Først åpner du med ett veldig åpent spørsmål om Tesla har levert det de lovet/markedsførte, etter at alle svarene du har fått indikerer at de har nok sitt på det tørre, så blir du mer og mer tydelig på at de ikke har levert.

Det skinner mer og mer igjennom at du er skuffet fordi du IKKE får noe som du IKKE har betalt for.

Min Tesla er selvkjørende selv uten HW3, noen ganger klarer den faktisk å kjøre gjennom rundkjøringer også. En natt på vei mellom Haugalandet  og Oslo så testet jeg den skikkelig ut, sørget for litt lav fart i de verste vestlandssvingene, og den var faktisk selvkjørende hele veien til Oslo med unntak av noen rundkjøringer så slo den seg aldri av. Men, det skal sies at den var ikke behagelig å sitte på med i de verste svingene, styringen gikk i litt rykk og napp og det gjorde også bremsingen.

Mitt råd til deg, som alt sagt, er at du parkerer tanken din, du kommer ingen vei med det.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

Trådstarter har et poeng, men greia er at per i dag har verken de med FSD eller de med EAP fått det som var spesifisert. Og uansett så har han ingen sak hvis Tesla kan vise at biler med HW3 og AP heller ikke utnytter mer ressurser fra hardwaren enn AP2/2.5. Dersom det senere viser seg at AP-biler med HW3 kjører bedre, og faktisk oppfyller salgsspesifikasjonene, så kan det bli en interessant sak.

k1

Klarer ikke å se relevansen før man evt har kjøpt bilen og tenker å selge den som delebil, og du da skal selge nettopp den dingsen (les AP3-hardware) separat. Da har du sånn sett ikke fått noe du kan selge som FSD, men derigjen vil jo ikke den dingsen alene gi FSD, det krever Sw også.
Tror ikke du kommer langt med denne saken...

Kim-

Mener jeg har lest at hw2,5 ligger på 80% load på cpuen, så på et tidspunkt vil det vel være nødvendig med hw3
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Torpedo Ted

Jeg har lenge lurt på hvorfor det ikke har vært mer diskusjon rundt dette.

Helt fra Autopilot v1 har Tesla lovet langt mer enn det som noen gang ble levert. Dvs, de har hele tiden antydet at om du kjøper bilen nå får du den nødvendige hardwaren, du må bare vente på softwaren.

Om du kjøper en bil fra Tesla mens det annonseres "Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler." vil jeg påstå at du helt utvilsomt har krav på å få AP3 uten kostnad - uavhengig av om du har betalt for autopilot funksjonen.

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på søndag 18. august 2019, klokken 11:43
Tesla kjører slalom mellom juridiske og etiske stolper.
Men de lager den beste bilen. Og står du på månen så er det lett å se at de er "the good guys".
Kanskje en idé å bli litt mere "jordnær" for å få det rette perspektivet?  ;D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øggen

Altså sorry mac, her blir det koka spiker på suppe. Skjønna du???
Ingenting e rett. Blir heilt feil heile tankegangen din.
Om du skal ha FSD, ja da får du HW3 montert om alt e betalt.
Om ikkje, da har du heller ikkje bruk for det. Finito........


M2C
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Rosstopher

Sitat fra: Øggen på søndag 18. august 2019, klokken 13:04
Altså sorry mac, her blir det koka spiker på suppe. Skjønna du???
Ingenting e rett. Blir heilt feil heile tankegangen din.
Om du skal ha FSD, ja da får du HW3 montert om alt e betalt.
Om ikkje, da har du heller ikkje bruk for det. Finito........

Alle her skjønner jo at man ikke har bruk for FSD-hardware om man ikke har FSD-software. Det er jo heller ikke det som er diskusjonen. Det som diskuteres her er om Tesla har lovt kundene hardware som kundene ikke får. Hvis man er lovt en spesifikk type hardware og man ikke får den, har Tesla brutt sitt løfte. Dette er selvfølgelig uavhengig av om man har bruk for hardwaren eller ikke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amoss

Sitat fra: Rosstopher på søndag 18. august 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Øggen på søndag 18. august 2019, klokken 13:04
Altså sorry mac, her blir det koka spiker på suppe. Skjønna du???
Ingenting e rett. Blir heilt feil heile tankegangen din.
Om du skal ha FSD, ja da får du HW3 montert om alt e betalt.
Om ikkje, da har du heller ikkje bruk for det. Finito........

Alle her skjønner jo at man ikke har bruk for FSD-hardware om man ikke har FSD-software. Det er jo heller ikke det som er diskusjonen. Det som diskuteres her er om Tesla har lovt kundene hardware som kundene ikke får. Hvis man er lovt en spesifikk type hardware og man ikke får den, har Tesla brutt sitt løfte. Dette er selvfølgelig uavhengig av om man har bruk for hardwaren eller ikke.

Er ikke det han egentlig har lovet at bilen skal kunne "kjøre helt på egenhånd" uten å måtte kjøpe noe mer hardware?
Model S 85D

Mr.D

Ved kjøp av bilen for de som har AP2 og AP2.5 var bilene markedsført og opplyst om at de skulle ha følgende:
Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler (Hardware)
(De sier forøvrig det samme nå så vidt jeg vet)

Hva egenskaper angår kunne man både da og nå kjøpe softwaren:
Fullverdige selvkjørende egenskaper (Software)

Disse to er selvfølgelig knyttet til hverandre (tror jeg da), som mange her sier... hva skal man med FSD hardware hvis man ikke har FSD software. Enig! Videre er jeg enig i at man ikke skal få FSD Software, siden man ikke har kjøpt og betalt for det!

Tesla sier på sin side at, for de som kjøper softwaren FSD, vil de få oppgradert hardware til AP3. Er dette fordi at Ap2 og AP2.5 IKKE er kapable til å levere det som FSD softwaren krever?
Hvis AP2 og AP2.5 kan levere det som FSD softwaren krever, end of story.
Derimot hvis AP2 og AP2.5 ikke kan levere det som softwaren FSD krever, da er spørsmålet:
Har alle som kjøpte AP2 og AP2.5 biler fått den hardwaren som Tesla markedsførte?
Bilen ble markedsført med fullverdig selvkjørende hardware på alle biler.

I så fall må man tolke markedsføringen "Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler" som om at det ikke har noen tilknytning til softwaren FSD i det hele tatt.

Hvor mange her mener at AP2 og AP2.5 er hardware som kan levere fullverdig selvkjørende egenskaper?

Jeg er tilhenger av at kunder skal få den varen selger markedsfører. Det jeg stiller spørsmålstegn til her er, får kunden det? Har de fått biler som har hardware som kan levere fullverdig selvkjørende egenskaper?

K1:
Hvis man skulle selge bilen i deler, kan man jo evt. selge hardwaren HWAP3 til en som har FSD softwaren, men der hardwaren har blitt defekt. Men siden vi har hardware AP2 og AP2.5 vil ingen med FSD software kjøpe den, siden den er "ubrukelig" til FSD. Og, man selger jo ikke softwaren, den er gitt at de har fra før.... men man selger HW.

GOS:
Jeg kan forstå at du opplever meg som mer "påståelig", men det er litt vanskelig å motargumentere flere uten at man blir litt ensidig... Jeg er fremdeles usikker på om Tesla har sitt på det tørre i henhold til markedsføringsloven, og det jeg gjerne ønsker er en diskusjon rundt det. Men jeg opplever veldig mange argumenter som går mer på det praktiske rundt, hva skal man med hardware uten software osv... noe som er irrelevant i forhold markedsføringsloven.


GOS

@Mr.D.

Diskusjonen bør, eller vil ved en eventuell juridisk betraktning, dreie seg om definisjonen,eller hva som menes med, 'fullverdig selvkjørende egenskaper'. Det står ingenting om det, men Tesla (dvs egentlig Musk) har vel sagt at den skal kjøre slik at den kjører dobbelt så sikkert som ett menneske, men dette kommer ikke frem i noen offisielle salgspapirer/ markedsføringsdata/ salgskontrakt så det er ikke verd noe.

I og med at Tesla ikke har knyttet dette til hverken til Level 1, 2, 3, 4 eller 5, så kommer de seg unna med det som bilene alt klarer å prestere.

Så kan en alltids diskutere hva de som har kjøpt Tesla forventet av ett slikt uttrykk og hva en med rimelighet burde forvente.

Jeg kjøpte EAP og oppgraderte til FSD og jeg tror ikke min bil, selv etter at HW3 er installert og med noen års senere software-oppdateringer, klarer å lese trafikkbildet/kjøre like bra som meg i alle situasjoner. Men det kan godt vær at den kjører på en slik måte at det er halvparten så stor risiko for skade som ett gjennomsnittmenneske, men du skal ha god tålmodig (og tid) når du sitter på med den bilen.

Jeg synes det er artig det den kan idag og det den etterhvert antagelig får til. Det er artig å være med på utviklingen samt det å bidra til /støtte utviklingen.

Det vil alltid komme noe nytt og bedre, så kanskje om 10 år så er gjerne teknologien (sikkert HW6 eller noe) god nok og det lever jeg fint med, vel vitende om at dagens bil ikke vil ha slik hardware/ software.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA