Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...

Startet av Mr.D, torsdag 15. august 2019, klokken 20:04

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Mr.D på søndag 18. august 2019, klokken 17:57
Ved kjøp av bilen for de som har AP2 og AP2.5 var bilene markedsført og opplyst om at de skulle ha følgende:
Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler (Hardware)
(De sier forøvrig det samme nå så vidt jeg vet)

... og alle biler produsert fra og med da har all hardware som Tesla mener den trenger for fullverdig selvkjøring, dersom den trenger det. Og for å trenge det så må du altså kjøpe den SW pakken som åpner for dette. At de i så fall velger å oppgradere noe av hardware for å få ett enda bedre system mener jeg at er helt greit. Ved å ettermontere ny eller oppgradert HW "gratis" når man kjøper SW for å få en enda bedre opplevelse er helt innafor.

Ut i fra hva vi idag vet så KAN det godt være at AP2/2.5 HW er godt nok for "full selvkjøring" (hva det nå enn ligger i det begrepet), men i enda lavere hastighet enn med denne nye databehandleren.
Sitat fra: GOS på søndag 18. august 2019, klokken 18:26
Men det kan godt vær at den kjører på en slik måte at det er halvparten så stor risiko for skade som ett gjennomsnittmenneske, men du skal ha god tålmodig (og tid) når du sitter på med den bilen.
Model S 85D

o.b.lix

I den markedsføringen tok Tesla en haug med forbehold med liten skrift, og dette kan de trygt gjemme seg bak. De kan påstå at AP2 kan kjøre selv men det får det ikke godkjent, som var et av forbeholdene om jeg husker riktig.

Jeg har AP2.0 og FSD og tror ikke før jeg får se det, at min bil får HW3, til tross for hva som er tvitret i øst og vest.

Jeg kan kanskje føle meg lurt, men dere som ikke betalte for FSD har fått det dere betalte for.



«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Noen som har screenshot eller lignende av spesifikasjonene på AP/FSD i 2017?

Motorwatt

Nå har Tesla akkurat sendt inn en ny patentsøknad som de mener kan bli, eller er, nødvendig for FSD. Krever ny kabling, og jeg undrer meg på om de har løst hvordan dette kan løses OTA.

https://electrek.co/2019/08/19/tesla-wiring-redundancy-self-driving/


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Djisus. Slik har automasjonen innen boring vært bygget opp i årtier (og sikkert innen annen maskinkontroll også), alle PLSene er koblet inn i en loop, slik at dersom en PLS/dings eller fiber faller ut, så detekteres bruddet, gir alarm på devicet som er ute, og snur trafikken andre veien i loopen. Burde være barnelærdom innen automatisering. Er det i det hele tatt patenterbart?

Sjøhyene

Sitat fra: gr på mandag 19. august 2019, klokken 19:54
Djisus. Slik har automasjonen innen boring vært bygget opp i årtier (og sikkert innen annen maskinkontroll også), alle PLSene er koblet inn i en loop, slik at dersom en PLS/dings eller fiber faller ut, så detekteres bruddet, gir alarm på devicet som er ute, og snur trafikken andre veien i loopen. Burde være barnelærdom innen automatisering. Er det i det hele tatt patenterbart?

Har ofte blitt overrasket over hva som faktisk er patenterbart. Og det er sikkert viktige detaljer her som ikke nevnes i artikkelen.

Når det er sagt så tipper jeg at dagens HW3 heller ikke er nok for 100% FSD. Rimelig sikker på at det kommer en HW4 / AP4 ila 1-2 år, med da flere kameraer og sensorer for redundans, i tillegg til endring av kablingen. Kan ikke forstå annet enn at man trenger full redundans på mer eller mindre alt av kameraer og tolkningen av disse (hjernen i HW3 sørger vel for dette mener jeg å huske).
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JorEl

FSDcomputeren har vel to "kjerner" og er "redundantisk"? Kanskje man kan ha FSD, men kun så lenge alt virker, og ingen signalveier er blokert/ødelagt. Får FSDcomperen beskjed om at det er brudd, så får vi melding om at AP "is unavailable". Helt ok.
Men jeg ser jo fordelen med et "failsafe" nervesystem..

Bilen/FSD vil alltid kunne bli bedre, men jeg har jo allerede AP nå, og ser frem til en FSDcomputer som vil gjøre et kvantesprang :) Hvor stor er en kvante egentlig ::) :)

Om jeg sier at AP duger 50% av perfekt selvkjøring, så er EAP 55% og FSD 80%, kanskje..

Så lenge Tesla prøver og gjøre bilen min bedre, dag for dag, så er jeg fornøyd. Vi som har betalt for AP, sponser veien til målet. Målet er jo egentlig veldig kjedelig, siden jeg ikke kjører verdens beste bil lenger.

Tror dere vi lander på Mars før vi får full, tipp topp FSD?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: JorEl på tirsdag 20. august 2019, klokken 23:24
Hvor stor er en kvante egentlig ::) :)

Veldig liten ;)
https://no.wikipedia.org/wiki/Kvant
SitatI fysikken er et kvant (fra latin av quantus) den minste enheten av energi som finnes. Et kvant blir sett på som en udelelig enhet. For eksempel er et foton (partikkel i elektromagnetisk stråling) et lyskvant, da det er den minste enheten av lysenergi (og andre deler av elektromagnetisk stråling) med en bestemt frekvens, som finnes.

Men det du kanskje lurte på er hvor stort ett kvantesprang er?
https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_2002/Spraaknytt_2002_2/Du_spoer_vi_svarer/
Sitat
Svar: Ein kunne tru at når kvantesprang er noko som går føre seg inne i atoma, må dei vere ørsmå. Ut frå den tankegangen blir det bakvendt å oppfatte kvantesprang som 'stort framsteg'. Men det sentrale i omgrepet er ikkje storleiken, men at det går føre seg ei endring i sprang, ikkje som ei jamn, kontinuerleg endring. Tydinga ordet kvantesprang har fått i allmennspråket, er såleis ikkje tvert motsett den faglege tydinga.

Så ett kvantesprang er tvert i mot hva Tesla prøver å oppnå med FSD utviklingen der de stadig prøver å gjøre den litt og litt bedre. Men den er korrekt brukt når man sammenligner HW3 computeren i forhold til hva som er i HW2 - dersom Elon's/Tesla's påstander er korrekte.
Model S 85D

Handyman

Sitat fra: JorEl på onsdag 21. august 2019, klokken 17:30
......FSD koker kanskje ned til definisjon, og den har vel også Tesla forandret.. ::) .......
FSD er jo et uttrykk Tesla har funnet opp, og noe som ikke er eller har vært klart definert noe sted.
Det er en god grunn til at de ikke bruker definisjonene "Autonomi Level ..."
Tesla ligger nå på Level 2, og på en god dag, om ikke alt for lenge, kan de kanskje klare Level 3 i USA.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Musk og Tesla er smarte. Lager en "løs" definisjon, men snakker om det som ligger "milevis forran i veibanen". Selvfølgelig er programvaren beta all the way..
Men det er kun en produsent som lager S3XY biler slik Tesla klarer 8)


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: Handyman på onsdag 21. august 2019, klokken 21:41
Sitat fra: JorEl på onsdag 21. august 2019, klokken 17:30
......FSD koker kanskje ned til definisjon, og den har vel også Tesla forandret.. ::) .......
FSD er jo et uttrykk Tesla har funnet opp, og noe som ikke er eller har vært klart definert noe sted.
Det er en god grunn til at de ikke bruker definisjonene "Autonomi Level ..."
Tesla ligger nå på Level 2, og på en god dag, om ikke alt for lenge, kan de kanskje klare Level 3 i USA.
Direkte kopiert fra Tesla.com:

"Alle de nye Teslaene har fastvaren som kreves for evnen til å kjøre helt på egen hånd under bortimot alle forhold."

Tolkning av denne linja kan fort bli noe for en rettssal, men jeg tviler på at Tesla kommer unna med en ullen bortforklaring av denne...

Henke

Dere kan ta det helt rolig, de bilene kommer aldri til å kjøre rundt av seg selv.

Men jeg håper at jeg tar feil.  :-[

Motorwatt

Sitat fra: gr på torsdag 22. august 2019, klokken 14:48
Direkte kopiert fra Tesla.com:

"Alle de nye Teslaene har fastvaren som kreves for evnen til å kjøre helt på egen hånd under bortimot alle forhold."

Tolkning av denne linja kan fort bli noe for en rettssal, men jeg tviler på at Tesla kommer unna med en ullen bortforklaring av denne...
Så var det det med software da. Det står det ikke noe om.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

erikf

Sitat fra: gr på torsdag 22. august 2019, klokken 14:48Direkte kopiert fra Tesla.com:

"Alle de nye Teslaene har fastvaren som kreves for evnen til å kjøre helt på egen hånd under bortimot alle forhold."

Tolkning av denne linja kan fort bli noe for en rettssal, men jeg tviler på at Tesla kommer unna med en ullen bortforklaring av denne...
Fastvare betyr jo firmware. Den blir jo oppdatert hele tiden så det høres litt merkelig ut å skrive noe slikt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

geear

Med Tesla sine oversettelser er det som med kjerringa, du må "høre" det de/hun mener, ikke det de/hun sier.  ;D

Har ikke sjekket den amerikanske siden, men er ganske sikker på at i dette tilfellet så er det en dårlig oversettelse av ordet hardware. I dataverden ellers kalles vel det maskinvare, men høres ikke helt riktig ut det heller, i denne sammenhengen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA