Bilmerker > Tesla

Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...

(1/12) > >>

Mr.D:
På kjøpstidspunktet informerte og markedsførte Tesla at bilen (AP2-2.5) inneholdte all nødvendig hardware til å kunne levere FSD, og FSD kunne kjøpes ved bestilling av bilen eller på et senere tidspunkt. Uavhenging om man kjøpte softwaren eller ikke, var uansett bilen utstyrt med den nødvendig hardware som måtte til å for kunne levere FSD.
Nå viser det seg derimot at AP2-2.5 ikke er kapabel til å levere FSD, og må derfor oppgraderes til AP3 for å kunne levere FSD. Dette er selvfølgelig gratis for de som har kjøpt eller kjøper FSD, noe som er vel og bra.
Men strengt tatt juridisk, er ikke Tesla forpliktet til å oppgradere alle AP2-2.5 biler, da de har informert og sagt at bilen skal ha hardwaren som er nødvendig. Ved å ikke oppgradere, har ikke disse bilene lenger den nødvendige hardware, og bilen har derfor en mangel i henhold til det som ble markedsført og lovet på kjøpstidspunktet. Og alle feil og mangler er selger forpliktet til å rette/erstatte...?

Man kan spørre seg om hva skal man med AP3 hvis man ikke har FSD osv... og det er ikke det som er issuet.
Issuet er at Tesla sa en ting, som ikke lenger holder mål, og hvis rett skal være rett, kan man rent juridisk sett kreve oppgraderingen uansett.. eller?
Dette er litt det samme som rettssaken Tesla tapte, der de markedsførte bilene med X antall hestekrefter.... men det viste seg at bilen ikke hadde det... til tross for at mindre antall hestekrefter ikke påvirket bilens egenskaper tapte de rettssaken, da bilen IKKE hadde det som ble opplyst.

Mulig det fremstår som at jeg påstår at man har rett på oppgradringen, men gjør jeg ikke, jeg er mer nysgjerrig på hva dere mener om dette? Sånn rent prinsipielt.

Espen Hugaas Andersen:
Jeg vil tror Tesla har sitt på det rene når det ikke koster mer for FSD om man har AP3 eller ikke. Det man betaler for når man kjøper FSD er SW, og så slenger de med litt oppdatert hardware uten kostnad, fordi de har lovet at all nødvendig hardware følger med bilen.

Rosstopher:
Interessant problemstilling. Har du kilde til ordrett hva som ble lovet av Tesla?

Mr.D:
Dette er teksten som sto ved bestilling i 2018:

Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler.
Alle bilene Tesla produserer i fabrikken vår, inkludert Model 3, har hardwaren som trengs for å kunne kjøre helt på egen hånd, med et sikkerhetsnivå vesentlig høyere enn med en menneskelig sjåfør.
http://web.archive.org/web/20180116215116/https://www.tesla.com/no_NO/autopilot
Det er til og med en videosnutt som viser Fullverdig selvkjøring...

Og det er denne som gjør at Tesla kan ha et problem, fordi jeg har kjøpt et hardware som de har sagt skal være kapabel, men som nå viser seg å ikke være det. Derfor har bilen en mangel i henhold til kjøpsloven, og selger er forpliktet til å erstatte/reparere dette.

Det at jeg ikke kan eller vil benytte meg av FSD er irrelevant i forhold til lovnaden de sier om hardwaren på bilen. For å sette det på spissen, bilen min er markedsført med 0-100 på 4,4 sekunder.... om jeg velger å utnytte dette eller ikke er irrelevant, men den skal uansett kunne gjøre det, uten at jeg må gjøre noe ekstra eller kjøpe noe ekstra.

GOS:
Glem tanken din er min anbefaling. De har ikke beskrevet nivå på selvkjøringen og de har så mye forbehold. Om bilen kjører sent nok så klarer den det meste med hardware 2.0 og 2.5

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning