Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.

Startet av dettvardett, torsdag 15. august 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

Muffinman

15k er er jo samme prisen jeg fikk på den lille skjermen for 2-3 år siden, så her har det definitivt skjedd noe.

Muffinman

Mon tro om det finnes en måte å få ut helsetilstanden for emmc på, og dermed få beslutningsgrunnlag for preventivt bytte? Kunne noe slikt vært mulig om man hadde tilgang til en kommandolinje og root privilegier?

ventle

Det kan være mulig. Det finnes et Linux-verktøy som heter mmc-utils som forsøker å lese ut en status for hvor mange reserveblokker i flashminnet som har blitt tatt i bruk (for å erstatte ødelagte blokker). Når det er tomt for reserveblokker er brikken "utslitt".


Muffinman

Så har vi jo fiksen i Norge til 11k da. Men bør gjøres før ting havarerer helt for best resultat.

SitatDet kan være mulig. Det finnes et Linux-verktøy som heter mmc-utils som forsøker å lese ut en status for hvor mange reserveblokker i flashminnet som har blitt tatt i bruk (for å erstatte ødelagte blokker). Når det er tomt for reserveblokker er brikken "utslitt".
Men vil det fungere når brikken er såpass fylt opp at wear-levelling ikke fungerer som det skal? Hjelper ikke med reserveblokker hvis man ikke får brukt dem, eller ting må flyttes rundt (og generere flere skrivesykluser).

Oreo

Sitat fra: 692 på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:43
Fix i Holland for €550 - https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Fix i Danmark for DKK 7.995 - https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx
Rart det ikke er noen i Norge som tar på seg dette. Jeg skjønner at det er et marked i Nederland da det er nokså mange Tesla der, men i Danmark er det vel ikke så mange? Her på berget er det jo flerfoldige, spesielt veteraner som trenger denne oppdateringen.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Oreo

Sitat fra: 692 på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:43
Fix i Holland for €550 - https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Fix i Danmark for DKK 7.995 - https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx
Ser nederlenderne sier (skriver) de bruker en 16GB brikke, mens danskene bruker en 32GB brikke.
Danskene tar litt mer da (6300kr vs 9900 i følge dagens begredelige valutakurser).
Kommentarer?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Muffinman

Kvaliteten på brikken er vel like viktig som størrelsen. Begge har betydning for levetiden.

Ellers er det noen få som har gjort bytte selv i Norge, og minst en som driver og skaffer seg utstyr. Men usikker på om noen av dem har tenkt å ta på seg bytte for andre.

alda

Sitat fra: Oreo på mandag 16. mars 2020, klokken 21:43
Sitat fra: 692 på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:43
Fix i Holland for €550 - https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Fix i Danmark for DKK 7.995 - https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx
Ser nederlenderne sier (skriver) de bruker en 16GB brikke, mens danskene bruker en 32GB brikke.
Danskene tar litt mer da (6300kr vs 9900 i følge dagens begredelige valutakurser).
Kommentarer?
Danska kroner kursen ligger nu på ca. 1,50 mot NOK, så det blir mycket dyrare där. 7995 DKK = 12000 NOK
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

o.b.lix

Bilexperten Bosch på Ulven tar 10.990,- for 16Gb og 1000 mer for 64Gb inkl arbeid. TOCN-medlemmer får 20% på det meste, men vet ikke om denne prisen er før eller etter rabatt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Kiefer

Sitat fra: 692 på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:43
Fix i Holland for €550 - https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Fix i Danmark for DKK 7.995 - https://www.hinnerupauto.dk/tesla-s-og-x-tilbud/mcu-upgrade.aspx

Prisen ved Hinnerup Auto i DK er rettet til 6.495,- DKK for at få skiftet eMMC kredsen. Men med de kurser der er mellem DK og NO er det vist stadig en relativ høj pris i Norge...

Der benyttes en 32G kreds ved Hinnerup (det er mig der skifter dem for dem :)
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

o.b.lix

Husk også at TeslaFi, Linkmytesla og slike logginger bruker eMMC konstant og brikker dør mye raskere enn uten logging...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW


traktor4ever

Hei,
Min s85 fra 2014 har akkurat bikket 100.000km, og idag tidlig tok infotainment skjermen kvelden. Det skjedde mens den lastet ned 2020.8.11 software. Med 5% nedlasting var alt ok; ved 95% når jeg skulle kjøre på jobb var alt i svart.

Bilen kunne etter en lang oppstart kjøres, men følgende har skjedd:
- Creep er slått av
- Spedometer viser mph selv om det står km per time, så det gjelder å passe på farten
- Blinklys virker ikke(!)
- Klima virker, men det står på hele tiden, også mens bilen er parkert. Skyldes nok at jeg hadde satt på pre-conditioning før det kræsjet
- Lading virker, så det er i alle fall noe

Har avtalt service i morgen tidlig. Tesla krever at jeg godtar 2 timer til diagnostisering for å levere inn bilen (altså over 4000,-). Jeg tenker at jeg står sterkt til å kreve dette utført kostnadsfritt, siden det skjedde under software-oppdatering, som i praksis må regnes som det samme som at Tesla har bilen inne på service??

Siden bilen er kjørbar nå, kommer jeg også til å kreve at Tesla skaffer loaner gratis, dersom bilen på ettermiddagen i morgen ikke er kjørbar, og Tesla venter på deler.

Så får vi se hvordan dette går...

Muffinman

SitatHusk også at TeslaFi, Linkmytesla og slike logginger bruker eMMC konstant og brikker dør mye raskere enn uten logging...

Vet vi egentlig det? Loggingen som var problemet er jo skrudd av nå, og på videoen til Rich kunne vi se hvordan brikken ble hamret kontinuerlig med unødige OS-logger på et system som ikke engang var koblet til bilen. I tillegg er det ikke uvanlig at luftkanalen som skal gi varmluft til beina faller av inni dashen slik at all varmluften varmer opp der inne istedet for på beina. Mange faktorer her. Men jeg er ikke så sikker på at Teslafi og lignende medfører særlig skriving til emmc. Det henter jo stort sett data ut, og tillater bilen å sove når den ikke brukes. Mange API-kall riktignok, men det medfører neppe noe i nærheten av 24/7/365 hamringen som pågikk inntil i fjor høst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA