Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.

Startet av dettvardett, torsdag 15. august 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. januar 2020, klokken 19:20
Vi har ihvertfall 1 havarert og reparert november 2015 på tunet, og 1 fullt fungerende 2013 med like mange kilometer på telleren. Den har hatt over 2 år lenger enn den nyeste på å hamre minnebrikken.

Én med og én uten AP-logging...
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

#46
Nå skrives logger av typen du beskriver til det utskiftbare minnekortet da. Og MCU fungerer selv om det skulle havarere. Emmc blir hamret med logger fra selve operativsystemet og ingen ting som har med selve bilen å gjøre og er interessant for feilsøking eller hva som har skjedd med bilen. Når det hentes ut logger fra bilen hentes de fra det utskiftbare minnekortet.

For øvrig ikke mye AP-logging her, med mindre det logges når den ikke er i bruk :)

JorEl

Kan det være mer logging, når Tesla kommer med to motorer og drift på alle hjul?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman


JorgenM

30k er overkommelig på en bil med såpass lave vedlikeholdsutgifter.
Har selv kun påkostet den 2x USD150 for egenrep av to dørhåndtak på 4 år.

Men jeg skal lufte det tilbudet fra Bilexperten til kona... dog er det 9-10 timer kjøring for oss...

Husker godt de 18k jeg måtte ut med for veivhusventilasjonsproblemene på vår (import) BMW X5 V8... Det skjedde 2 år på rad... (ene gangen når jeg skulle hente vår 2.fødte hjem fra sykehuset... måtte låne kompisens 3.0 X5...).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Muffinman

Lave vedlikeholdsutgifter? Ikke enig i det.

Vår P85 er kostet på mellom 350-400k. Vi har betalt 80-90 av dem selv. I går sparte jeg 5-6k ved å skifte en parkbremsekaliper kjøpt brukt selv. Og jeg sparer ofte tusenlapper ved å reparere dørhåndtak. De har sviktet 7 ganger på denne bilen.

Andre svakheter: Vi vet at MCU kan ryke (30k). Den kan fikses preventivt, til halve prisen (15k inkludert Osloreise). Kondensere vil sannsynligvis ryke, en allerede skiftet men det er noen år siden (20k). Sikringer til en del komponenter som AC-kompressor ligger inne i DCDC-konverteren og de er ikke utskiftbare. Ryker en av disse komponentene og tar med seg sikringen må du plusse på 30k for ny DCDC i tillegg til feilen som er oppstått. Ny kompressor vil dermed fort passere 50k.

INGEN må fantasere om at Model S vil være en bil med lave vedlikeholdskostnader gjennom livsløpet, til det er løsninger og deler alt for dyre. Det går fint an å eie en slik uten at noe særlig går galt en periode, men husk at korrektivt vedlikehold øker jo eldre bilen blir. Bare en runde med noen understellsdeler river fort i vei 50k. Det samme om du må bytte drivakslingene.

Sjekket priser mot en "mainstream" elbil. Selv om Leaf`en har enkelte dyre deler (som skjerm, faktisk - men de holder jo), koster slitedelene fra halvparten til ned mot en fjerdedel på denne. Det er en bil som sannsynligvis vil ha lave levetidskostnader. Model S må man regne med blir omtrent som en S-klasse eller tilsvarende - selv om den er elektrisk. Drivstoffkostnadene kompenserer naturligvis noe, men marginalt om man kjører gjennomsnittlig mye.


fonberg

Har vanskelig for å tro at en TMS kan bli like dyr på vedlikeholdskostnader som en MB S... Har du virkelig tatt med alle sannsynlige fossilrelaterte utgifter i betraktningen? Tenker på slikt som turboer, toppakninger, eksosanlegg, katalysator, girkasse, oljeskift til motor og kasse, osv...
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Sandvika

Sitat fra: Muffinman på søndag 05. januar 2020, klokken 10:43
Lave vedlikeholdsutgifter? Ikke enig i det.

Vår P85 er kostet på mellom 350-400k. Vi har betalt 80-90 av dem selv. I går sparte jeg 5-6k ved å skifte en parkbremsekaliper kjøpt brukt selv. Og jeg sparer ofte tusenlapper ved å reparere dørhåndtak. De har sviktet 7 ganger på denne bilen.

Andre svakheter: Vi vet at MCU kan ryke (30k). Den kan fikses preventivt, til halve prisen (15k inkludert Osloreise). Kondensere vil sannsynligvis ryke, en allerede skiftet men det er noen år siden (20k). Sikringer til en del komponenter som AC-kompressor ligger inne i DCDC-konverteren og de er ikke utskiftbare. Ryker en av disse komponentene og tar med seg sikringen må du plusse på 30k for ny DCDC i tillegg til feilen som er oppstått. Ny kompressor vil dermed fort passere 50k.

INGEN må fantasere om at Model S vil være en bil med lave vedlikeholdskostnader gjennom livsløpet, til det er løsninger og deler alt for dyre. Det går fint an å eie en slik uten at noe særlig går galt en periode, men husk at korrektivt vedlikehold øker jo eldre bilen blir. Bare en runde med noen understellsdeler river fort i vei 50k. Det samme om du må bytte drivakslingene.

Sjekket priser mot en "mainstream" elbil. Selv om Leaf`en har enkelte dyre deler (som skjerm, faktisk - men de holder jo), koster slitedelene fra halvparten til ned mot en fjerdedel på denne. Det er en bil som sannsynligvis vil ha lave levetidskostnader. Model S må man regne med blir omtrent som en S-klasse eller tilsvarende - selv om den er elektrisk. Drivstoffkostnadene kompenserer naturligvis noe, men marginalt om man kjører gjennomsnittlig mye.
Du har nok mye rett, men jeg velger å være litt mer optimistisk. Det er solgt noen ti-talls tusen Teslaer i Norge, vi ser allerede at noen har funnet en nisje i å reparere MCU, andre i å sveise aluminium. Tror nok vi snart finne 3.part verksteder som har spesialiserer seg på Tesla og som presser prisene nedover.




Muffinman

#53
Sitat fra: fonberg på søndag 05. januar 2020, klokken 11:50
Har vanskelig for å tro at en TMS kan bli like dyr på vedlikeholdskostnader som en MB S... Har du virkelig tatt med alle sannsynlige fossilrelaterte utgifter i betraktningen? Tenker på slikt som turboer, toppakninger, eksosanlegg, katalysator, girkasse, oljeskift til motor og kasse, osv...
Sannsynligvis kan en MBS bli dyrere om man får påkost på motor/gir mens bilen fremdeles er verd nok til å reparere. Men TMS har også relativt dyr timerate på verksted, og dyre deler. I tillegg har den en del dårlige og mindre holdbare løsninger som koster veldig mye å sette i stand (spesielt tidlige biler, som dette gjelder). De fleste vil gjøre seg gjeldende etterhvert. Da ender man fort opp i spørsmål om man skal vrake en bil med begrenset restverdi eller reparere. Ser for meg at det kan skje når batteri/driveunitgarantien går ut pga et dropp i restverdi da. Ihvertfall at dillemmaet dukker opp på biler som er 10-12 år gamle.

Vi trodde også at vi hadde verdens billigste evighetsmaskin mens Tesla reparerte for store summer på garanti. Så måtte vi bytte noen understellsdeler etter 130.000km. Det kostet 40k. Siden har det gått 10k her og 10k der. Regner med å måtte bytte understellsdeler for like mye innen bilen runder 200k. Så har vi jo MCU-saken, forventer også at den ene kondenseren som fremdeles er original ryker (ser ikke fin ut) og krysser fingrene for at ingen komponenter skal ta sikringen inne i likestrømskonverteren hvis de havarerer.

Poenget var altså ikke å gjøre en nøyaktig sammenligning med fossilen, men vise til hvilken bilklasse man kanskje bør sammenligne med når man skal sette av penger til å holde TMS i stand når den drar på årene. Rimelig eller billig er ikke adjektiver som passer særlig bra i den sammenhengen - etter min mening :)


fonberg

Sitat fra: Muffinman på søndag 05. januar 2020, klokken 13:54
Poenget var altså ikke å gjøre en nøyaktig sammenligning med fossilen, men vise til hvilken bilklasse man kanskje bør sammenligne med når man skal sette av penger til å holde TMS i stand når den drar på årene. Rimelig eller billig er ikke adjektiver som passer særlig bra i den sammenhengen - etter min mening :)

Med på den, ja👍
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

hebbe101

Jeg hadde nylig vår Model S 2014 inne for å fikse dørhåndtak og "Control Arm" fremme. Skulle også få oppgradert til 4G gratis selv om garanti er utløpt. (august 2019)

Når bilen var inne fikk jeg en tlf om at MCU holdt på å ryke. Vi har ikke merket noe selv, men Tesla sa de hadde problemer med å få kontakt med MCU for å kjøre oppdatering for nytt dørhåntak og anbefalte sterkt at vi byttet MCU. Fikk også beskjed om at det var "feilregistrering" som gjorde at jeg hadde fått beskjed om å få oppgradert til 4G gratis. Etter mye frem og tilbake gikk vi med på det og det kostet ca. 20600. Vet ikke om det har skjedd en prisendring på MCU. Av det jeg har lest har pris vært ca. 30k?

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

I USA startet prisen på rundt $4500 før den ble redusert til ca $3000. Da kostet det 29.000 i Norge. Hvis de nå har redusert ytterligere til rundt 20k begynner det å bli overkommelig med tanke på at det inkluderer 4G-oppgraderingen. Hvis dette er den nye offisielle prisen kan det tyde på at Tesla ikke tenker å tjene penger på fadesen, eller at de tar noe av kostnaden selv.

Contango

Er "ny" MCU1 fortsatt er slik at det er like komplisert å bytte minnebrikken separat ved neste korsvei? Eller har de mod'et MCU'en så det i hvert fall er mulig å bytte brikken enklere? Eller at brikken er mer robust enn den originale? Hvis den er identisk som før, så antar jeg at levetiden uansett er forlenget en del siden Tesla har strupet bruken av brikken? Noen som vil våge et levetidsestimat for "ny" MCU1, evt MCU1ere i 2017/tidlig 18 biler?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hebbe101

Det var inkl. mva og arbeid ja:

Deler: ca. 15500 eks mva
Arbeid: 1815 eks mva

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA