Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.

Startet av dettvardett, torsdag 15. august 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

JorEl

Flott at Tesla tok regningen :+1: Kunne kanskje vært litt smidigere, og latt det blitt til positiv reklame ???

Kunden holdt det han lovet og la det ut i avisen i stedet :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman


Lassen

Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

Sandvika

Om noe så var siste avsnitt noe mer tillitsvekkende (om sant)

«Vi ønsket å informere organisasjonen om denne konkrete saken først, og oppfordret derfor kunden til å avvente litt. Hensikten var å unngå at andre kunder tok kontakt med oss og fikk utdatert informasjon.»

Muffinman

Høres mest ut som fossroing med tanke på alle sakene som har vært om dette i lange tider nå, og at TOCN har kontaktet Tesla i sakens anledning for en tid tilbake. Det kan heller høres ut som om de ønsket å "prøve" seg i så mange tilfeller som mulig fremover (og sikkert lykkes med å få kunden til å betale i mange), og når herremannen går til pressen serverer man versjonen i artikkelen.

Tesla har hatt  tid på seg til å sette presedens for retting av denne designtabben internt, lenge før denne artikkelen var påtenkt.  De lyver jo også om at det er ikke er en vanlig feil, selv om de i følge TOCN har meldt tilbake om at de har redusert loggingen til eMMC`en for å utsette havariet. I tillegg snudde de i denne saken først etter av avisa tok kontakt med Tesla for kommentar.

1000kwh

Hvorfor inkluderte du ikke svaret fra Tesla Muffinman? Du skjønner at din måte å vise til artikkelen var noe spesiell?

Forbrukerrådet sier ingen av sakene i år har handlet om ødelagt skjerm.

Uansett, ødelagt hovedskjerm vil jo dekkes nå, og de som har betalt har vel en god sak for å få pengene tilbake. Slik som trådstarter :)

Muffinman

Klippet inn det jeg syntes var relevant (og som jeg reagerte kraftig på), og ikke det jeg oppfatter som svada. Andre står fritt til å gjøre hva de vil, og mene hva de vil.

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. august 2019, klokken 21:08
Klippet inn det jeg syntes var relevant (og som jeg reagerte kraftig på), og ikke det jeg oppfatter som svada. Andre står fritt til å gjøre hva de vil, og mene hva de vil.
Flotte greier

JorEl

#38
Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. august 2019, klokken 16:01
Det står ikke noe om at kunden har lovet noe.
Nå har jeg lest artikkelen og du har rett i det. Vi skal være glade når andre tråkker opp reklamasjons-stien for oss andre. Takk til Kevin.
Svaret fra Tesla var jo plausibelt og fornuftig. Er i hvert fall glad han ikke tok strofen, om at det har skjedd en behandlingsfeil og at de skal gå igjennom interne rettningslinjer.. Men det er veldig irriterende at man må jobbe seg oppover i hiarkiet for at saken skal få den avslutningen som Teslaen og Kevin fortjener.
Det er vel formildende at forbrukerrådet sier at de har hatt rundt 90 saker på Tesla til behandling i år, men ingen av dem handler om det samme.



Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

dettvardett

ser det nå er mulig få byttet minne modul til 1/3 av prisen på en ny mcu fra tesla.
bilen min har kjørt bra siden jeg fikk gjennom updaten, men er vel bare snakk om tid før det skjer med min å, selv etter tesla har kuttet ned på loggingen.
SitatTOCN lanserte 28. desember 2019 et tilbud til våre medlemmer om å bytte ut eMMC-brikka. https://www.tocn.no/medlemsfordeler-bilexperten-bosch-car-service

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Yes!

Jeg foreslo også for Bilexperten at de utredet muligheten for å gjøre 4G-oppgradering samtidig som de byttet emmc. Tror faktisk de kommer til å tilby det.

Blir vel å ta gamlingen nedover til sommeren (om MCU ikke havererer tidligere) og få gjort dette preventivt. Kan eventuelt kombinere det med en tur innom Megahjul og fylle opp med litt gummi :)

Undersøkelsen TOCN har gjort viser at det er flest 2015-modeller som har fått havari på MCU så langt, av de som har registrert på nettsiden. Vanskelig å si noe basert på det for det er sikkert flere 2015-modeller enn tidligere på veien (er vel ca 2000 2013/2014?), men på den andre siden har jo de eldre bilene hatt 1-2 år mer tid med logging på denne brikka. Vår 2015 havarerte i høst. Kan hende holdbarheten til emmc på de tidlige bilene var et hakk bedre?


Johnny

Den "slotten" i sommer er min...

Det med at det er flest 2015 modeller som har registrert feil, har med det å gjøre at de har fått ny MCU på garanti. De med eldre biler har betalt for det selv, og prøver å fortrenge det.
TMS og eGolf.

dettvardett

Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. januar 2020, klokken 21:11
Undersøkelsen TOCN har gjort viser at det er flest 2015-modeller som har fått havari på MCU så langt, av de som har registrert på nettsiden. Vanskelig å si noe basert på det for det er sikkert flere 2015-modeller enn tidligere på veien (er vel ca 2000 2013/2014?), men på den andre siden har jo de eldre bilene hatt 1-2 år mer tid med logging på denne brikka. Vår 2015 havarerte i høst. Kan hende holdbarheten til emmc på de tidlige bilene var et hakk bedre?
hvor mange flere 2015 er det snakk om?
kanskje 2015 modellene logger mer pga AP? eller at mange 14' har byttet mcu før spørreskjemaet kom opp.
min 14 lever enda men var mistenksomt treg igjen før siste software update, så blir nok en prevantiv upgrade her å.

Muffinman

Har ikke sett resultatene selv, bare fått de beskrevet. Totalt rundt 100 havarier meldt inn via skjemaet på nettsiden til TOCN.

Det er også spekulert i at D/AP-bilene har et varmere miljø i dashen på grunn av et eller annet, men igjen - spekulasjoner. Og det er ikke så veldig nyttig. Det kan like godt være at grunnlaget er skjevt som noe annet. Vi har ihvertfall 1 havarert og reparert november 2015 på tunet, og 1 fullt fungerende 2013 med like mange kilometer på telleren. Den har hatt over 2 år lenger enn den nyeste på å hamre minnebrikken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA