Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.

Startet av dettvardett, torsdag 15. august 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

dettvardett

2014 model S85P: Regner med at dette er minne/disk feilen som oppstår etter x antall writes, de sier det vill koste 29.000.
bilen kjører men oppfører seg litt snålt, bluetooth og wifi nekter å starte, og hver morgen må jeg ta en restart eller vente 5min før bilen vill kjøre.( please wait while the car is powering on)
rimlig surt spesielt med tanke på at jeg for ikke så lenge siden betalte 5000 for LTE upgraden. og jeg regner med at man ikke får MCU upgrade til nyere hardware som musk har twitret skal bli mulig.

Er det noen sjanse for å kverulerer med tesla  eller evt få forsikring til å dekke dette? med tanke på at det er en slags produksjons feil som burde vært rettet av tesla tidligere, selvom jeg nå er utenfor garanti perioden.

:'(

JorEl

Men om du får den MCUen som kom i mars2018(?) så er reparasjonen plutselig blitt en oppgradering  ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Ikke sjans i havet for at Tesla tar dette frivillig etter 5 år, hører enkelte som må krangle på utbedring på nyere biler om de er rundet 100.000km også. I det minste kunne de tilbudt en helt annen pris når det kort og godt er en idiotisk designfeil som er årsaken. TOCN er på saken etter tips fra "et" medlem:

https://www.tocn.no/2019/08/har-bilens-hovedskjerm-mcu-tatt-kvelden/

Sandvika

Den absolutte reklamasjonsfristen er 5år så er nok vanskelig å kreve noe etter dette.

Er en liten tanke som likevel slår meg. Kan/bør man reklamere før garantiutløp selv om den ikke har feilet enda? Litt søkt, men om det er slik at dette skjer "alle" før eller siden kan det lett argumenteres for at det foreligger en mangel da elektronikken har betydelig kortere levetid enn man hadde grunn til å forvente da man gjorde kjøpet.

Muffinman


Tuxedo

Sitat fra: dettvardett på torsdag 15. august 2019, klokken 19:28
2014 model S85P: Regner med at dette er minne/disk feilen som oppstår etter x antall writes, de sier det vill koste 29.000.
bilen kjører men oppfører seg litt snålt, bluetooth og wifi nekter å starte, og hver morgen må jeg ta en restart eller vente 5min før bilen vill kjøre.( please wait while the car is powering on)

Litt merkelig, for det der er ikke de vanlige (eller naturlige) symptomene på det velkjente minnekortproblemet.  Har du forsøkt en factory reset?

Sandvika

Sitat fra: Muffinman på torsdag 15. august 2019, klokken 22:21
Vanskelig siden bevisbyrden da vil ligge på kjøper?
Ja, fordrer at det blir allment kjent og bekreftet at bilen har dette problemet.

dettvardett

#7
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 15. august 2019, klokken 22:29
Sitat fra: dettvardett på torsdag 15. august 2019, klokken 19:28
2014 model S85P: Regner med at dette er minne/disk feilen som oppstår etter x antall writes, de sier det vill koste 29.000.
bilen kjører men oppfører seg litt snålt, bluetooth og wifi nekter å starte, og hver morgen må jeg ta en restart eller vente 5min før bilen vill kjøre.( please wait while the car is powering on)

Litt merkelig, for det der er ikke de vanlige (eller naturlige) symptomene på det velkjente minnekortproblemet.  Har du forsøkt en factory reset?

ja jeg kunne heller ikke finne noen med eksakt samme symptomer som meg derfor jeg stusset veldig og håpet det ikke var MCU når jeg tok den inn til tesla, men ifølge dem så må MCU skiftes, selvom alt annet ser ut til å fungere fint, GPS radio dab LTE AC osv.

og jo jeg prøvde faktisk en factory reset, men jeg tror den failet, for etter en lang omstart kom den bare tilbake til min bruker uten at noe ble nulla ut. når jeg ringte tesla support så mente de at feilene startet etter en firmware update som failet. ikke helt å bli klok på. skal prøve få det spesifisert av tesla imorgen hva som faktisk har feilet.

Lurer faktisk på om firmware update forsøket semi-bricket MCU eller at den da bare gikk over emmc write grensa.

Hodetelefoner

Software.. Min var også sånn. Plagsomt når den ikke lagrer noe.
Absolutt ikke emmc :)

Paul


   På min sen 2017 model X var veldig like simptomer: tok 5-10 minutt for å starte bilen.
Er fortsatt på garanti, så bestilte time via App.  neste morgen fikk jeg tlf fra en hyggelig tesla tekniker som sa at han har koblet til bilen min: - minne var fult, og derfor bilen restartet seg hele veien. han sa at han slettet store mengder med filer fra bilen, samt anbefalte å resette Trip meter(min var ikke re-settet fra bilen var ny) og formatere på nytt USD drive som var tilkoblet for "Sentry/dashcam".

Bilen var fint samme dag, selv før jeg resettet tripmeter og formaterte USB minnepinne.

Haralda

Kanskje det beste er å ha bil uten selvkjøring/autopilot også? Lagrer og herjer nok med disken den softwaren der, tenker jeg.... Kanskje MCU får noen år ekstra da på en 2014 model :) Kan bli dyrt med selvkjøring om dette er med på å ødelegge MCUen...

geear

2019.12 eller .16 eller noe hadde en bug som gjorde at systemminnet kunne bli fullt uten at den klarte å overskrive, og selv om feilen ble fikset i senere sw, så klarte ikke senere sw heller å rydde opp på de bilene som allerede hadde gått fulle. Det skjedde mye rart med min, men ikke helt samme symptomer som hos deg. Uansett kan det sikkert være verdt å stille et kontrollspørsmål eller to før du hiver 29 lapper på de.

dettvardett

Sitat fra: gr på fredag 16. august 2019, klokken 13:12
2019.12 eller .16 eller noe hadde en bug som gjorde at systemminnet kunne bli fullt uten at den klarte å overskrive, og selv om feilen ble fikset i senere sw, så klarte ikke senere sw heller å rydde opp på de bilene som allerede hadde gått fulle. Det skjedde mye rart med min, men ikke helt samme symptomer som hos deg. Uansett kan det sikkert være verdt å stille et kontrollspørsmål eller to før du hiver 29 lapper på de.

Interessant har du en Source på firmware problemet? For jeg er akkurat på 2019. 1.16.1.1
Fikk ikke så mye ut av tesla teknikkeren han kunne ikke fastslå helt hva som forårsaket feilen men at de ikke griede update firmware eller fikse det så de kunne bare bytte mcu. Da de ikke driver diagnostic av enkelt chips ellerno i den dur.
Jævlig surt om firmware updaten dems Bricker enkelte biler, garanti eller ei.

geear

Er vel software vi snakker om her, firmware oppdateres ikke OTA? Det var Tesla-tekniker i Sandnes, har dessverre ikke fått servicerapporten, så kan ikke si om det står der. De slettet minnet på min så var den i orden igjen. Men som sagt ikke helt samme symptomer, men det var forklaringen jeg fikk på at det hadde skjedd. Tipper en slik feil kan gi store problemer for eksempel i forbindelse med oppdateringer. Min drev og prøvde å laste ned ny sw i flere runder, og jeg fikk faktisk også oppdatert én gang underveis MED denne feilen til stede, men var mye greier. Odometeret virket ikke engang... nullet seg ved hver restart, og noen ganger i løpet av natta da den var parkert. Under supercharging en gang i Sverige var den helt på tur på alt.

Muffinman

Sitat fra: Haralda på fredag 16. august 2019, klokken 12:59
Kanskje det beste er å ha bil uten selvkjøring/autopilot også? Lagrer og herjer nok med disken den softwaren der, tenker jeg.... Kanskje MCU får noen år ekstra da på en 2014 model :) Kan bli dyrt med selvkjøring om dette er med på å ødelegge MCUen...
Nei, alle "bil-loggene" lagres på et utskiftbart minnekort. MCU vil fungere om det streiker. Det er loggene til selve operativsystemet som pepres på eMMCD`en. Kan godt sammenligne det med at OS`et logger at det snakker med seg selv. Det ligger ingen info om bilen i disse loggene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA