Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få start på Nissan Leaf 2012 med dødt 12v-batteri?

Startet av Kapteinen, torsdag 15. august 2019, klokken 17:53

« forrige - neste »

Kapteinen

Leafen har stått i garasjen noen dager uten å være i bruk, og da jeg skulle starte i dag var bilen helt død. Etter å ha googlet rundt og lest på dette forumet antar jeg at det er 12v som har gått flatt. Jeg prøvde å sette i den vanlige laderen, men bilen ville ikke lade.

Så hvordan får man i gang bilen når 12v batteriet er dødt?

Jeg har ikke sånn veldig med tekniske kunnskaper eller verktøy.

Er det f.eks mulig å bruke en Startboks fra Biltema for å så lade via sigarettuttaket?
: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/starthjelp-12-v-400-a-2000035160

Jeg har og en Hyundai Kona elbil, er det da mulig å bruke startkabler mellom 2 elbiler?

Thomas Parsli

Du kan lade 12V med en vanlig batterilader, eller bruke starthjelp/booster.
Startkabler bør du unngå, siden det er fort gjort å gjøre feil.

Både batterilader og starthjelp/booster skal koblet slik:

1) Rød på batteriets pluss
2) Svart til bilens jord eller på batteriets minus

Følg bruksanvisningen som følger med utstyret du bruker, eller les bilens bruksanvising.

Jeg anbefaler en slik: https://www.clasohlson.com/no/CTEK-MXS-3.8-batterilader/41-1330

Fordelen med starthjelp/booster er at du kan starte bilen etter noen få minutter, men en lader bør stå på over natten.
Fordelen med en (smart)lader er at den lader batteriet på en skånsom måte -og sier ifra hvis det må byttes.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

offpist

Prøv å koble fra minuspolen fra batteriet og lad batteriet uten at bilen er tilkoblet.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Trekkoppbil

Har du dødt batteri, så vil intelligente ladere gjerne kjøre reparasjonsprogrammer for å få batteriet opp igjen.
Jeg har erfaring med at ulike ladere av og til ikke klarer å lade opp døde batterier, dersom de står kopla til i bilen. Jeg veit ikke hvorfor, men det er vel ganske naturlig at laderen ikke klarer å forstå karakteristikken til batteriet, dersom det er karakteristikken til bilen man i stedet tolker.

tomrh

Hvis det er skikkelig flatt så hjelper ikke dét engang, da må det en gammeldags uintelligent 12V lader til som lader brutalt opp uansett. Har en slik fra 80-tallet som får stå på 10-20 minutter slik at batteriet får en «slump» deretter fortsetter jeg med intelligent lader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på lørdag 17. august 2019, klokken 10:54
Hvis det er skikkelig flatt så hjelper ikke dét engang, da må det en gammeldags uintelligent 12V lader til som lader brutalt opp uansett. Har en slik fra 80-tallet som får stå på 10-20 minutter slik at batteriet får en «slump» deretter fortsetter jeg med intelligent lader.
Stemmer, jeg har også en slik. Min veteran-Corolla fra -72 ble stående med batteri tilkoblet i vinter. Nytt batteri var det i fjor. 0V. Plent umulig å få smartlader i gang. Men noen timer med god gml lader så batteriet fikk spennig over 8-9V, da forstod den smarte laderene at det var et 12V batteri den var satt til å lade.
Har man ikke en slik, men tilgang på et frisk 12V batteri, så lade fra det med startkabler en periode.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

offpist

Sitat fra: Powerflux på fredag 16. august 2019, klokken 21:31
Sitat fra: offpist på torsdag 15. august 2019, klokken 20:06
Prøv å koble fra minuspolen fra batteriet og lad batteriet uten at bilen er tilkoblet.
Hvorfor det?

På vår "smartlader" fra biltema nekter den å starte ladingen hvis bilen er tilkoblet og batteriet er helt tomt (les 4-5 V bare). Den prøver i kanskje 2 sekunder å gi strøm til batteriet, og i samme øyeblikk våkner bilen til live og man kan høre noen rele`r klikke og dermed stuper spenningen igjen. Laderen gir feilmelding og ladningen er avbrutt. Sånn kan du holde på i en evig rundans. Men i det jeg kobler bort bilen, stiger spenningen i batteriet nok til at laderen blir fornøyd, og den kan fortsette uten problem.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Rosstopher

Vi må vel gå utifra at trådstarter nå har fått fikset problemet sitt, men jeg kommenterer for fremtidige søkere med samme problem.

Deres erfaringer med smarte ladere stemmer med mine. Disse vil ikke lade batterier helt uten strøm. De færreste har nok en gammeldags "dum" lader i dag, så løsningen er enten å koble til en starthjelp-boks eller startkabler en stund, enten til man har nok strøm til å starte bilen eller bare til det er nok spenning til at laderen kan ta over. Ta deg en kopp kaffe og kom tilbake så er det kanskje klart.

Startboksen trådstarter linker til bør funke. Jeg har hatt hell med lignende boks fra Biltema (eldre modell). Startkabler er vel fortsatt allemannseie og er den enkleste og sikreste (mest sikkert at det fungerer altså) metoden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

TorT

Biltema starthjelp kompakt har jeg liggende i bilen for sånne tilfeller. Den er i hvertfall kraftig nok til å starte en gammel 3 serie BMW med fullstendig flatt batteri. Såvidt jeg fikk et lite klikk når jeg vred om nøkkelen.

Art.nr 37910. Dessverre 999kr

Har også ctek lader. Den har en setting der laderen leverer 12 V, og det er strømlevering, og ikke ladeprogram, hvis du forstår hva jeg mener. Det burde virke.

Det er en gammel 7 A lader.

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

kaiat

Har kjøpt den fra Europris, men den måtte gi tapt da jeg skulle få liv i den gamle nr.2-bilen her om dagen (den har stått siden jeg kjøpte Leaf før sommeren og skal til hoggeren). Fikk litt liv i batteriet og har en Ctek-lader påkoblet nå, så det ordner seg nok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA