Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De rikeste får mest glede av elbilfordelene

Startet av NegativeElectrode, torsdag 15. august 2019, klokken 17:39

« forrige - neste »

NegativeElectrode

SSB har visst funnet ut at folk med god økonomi kjøper nye biler, men måten det blir presentert på er jo ikke akkurat nyansert og objektiv
https://www.tu.no/artikler/ssb-de-rikeste-far-mest-glede-av-elbilfordelene/471634

Nettavisen går helt av skaftet, og mener de rikeste håver inn på elbiler
https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-ssb-rapport---de-rikeste-haver-inn-pa-elbiler/3423828965.html

Hva skal man si?
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Leif1

Ja, ser ut som det er viktig å nøre opp under bålet, så en er helt sikker på at det er kommet moms på elbiler som passer de fleste lommebøker når de blir tilgjengelige. Idioter. Fy f..n.
Konvertitt fra S til X

ladov

På ungdomsskolen omtalte vi dette som 'å ha bingohjerne', altså når noen fortalte hvor mye de vant uten å fortelle hvor mye de spilte for.

Hvis jeg i stedet for å kjøpe en Model 3 (til 540k) hadde kjøpt en 2 år gammel Passat*, så hadde jeg hatt 210k til overs. Hvis du unngår bommer holder det til 18 års forbruk av bensin. Også kommer verdifall på Teslaen på toppen av det..




*for eksempel denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=154997765
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Carl Anton Stenling

I samfunnsøkonomiske kretser er det stor motstand mot elbilpolitikken. De tenker at man bør gjøre karbonprising og så fikser markedet resten. Ser ut til at mange samfunnsøkonomer også er mer opptatt av å prise utslippene korrekt enn å fjerne utslippene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Wibla

Med de riktige triksene så fikser markedet resten, alltid! ...
2018 Tesla Model S 75D

1317142119

Hva man skal si? At det er helt riktig, selvsagt.

De med ikke fullt så god råd kjøper åpenbart ikke en premiumbil og de verner mer om pengene til å ville bruke de på ny og litt (for dem) ukjent teknologi.

For de med gjennomsnittlig eller bedre økonomi kan man bare ta opp et lån på en premiumbil og late som man sparer så himla mye på å kjøpe en bil til 2-300k mer enn man normalt ville gjort. Liker man ikke bilen er det tross alt bare å selge den og ta tapet.

Det lånet og det eventuelle tapet er derimot sjeldent aktuelt for de med mindre penger.

Det jeg derimot ikke forstår er det hatet mot at vi har avgiftsfritak. Det hatet burde i stedet rettes mot at avgiftsfritaket snart forsvinner og at dermed ikke alle får ta del i kjøpefesten. Jeg tror avgiftsubsidiene forsvinner før elbilene er like billige som vanlige biler. Da er det grunn til å bli sur for de som har lite penger.

Dampmaskin

Sitat fra: 1317142119 på fredag 16. august 2019, klokken 09:37Det jeg derimot ikke forstår er det hatet mot at vi har avgiftsfritak. Det hatet burde i stedet rettes mot at avgiftsfritaket snart forsvinner og at dermed ikke alle får ta del i kjøpefesten. Jeg tror avgiftsubsidiene forsvinner før elbilene er like billige som vanlige biler. Da er det grunn til å bli sur for de som har lite penger.
^^^ Dette.

Når man leser kommentarfelt og lignende, får man inntrykk av at det er mange i samfunnet som rett og slett mangler enhver evne til å tenke abstrakt. Ikke bare blir de flådd, de hjelper til med å slipe knivene med stor iver.

geear

Sitat fra: OlafGTE på fredag 16. august 2019, klokken 10:15
Sitat fra: 1317142119 på fredag 16. august 2019, klokken 09:37Det jeg derimot ikke forstår er det hatet mot at vi har avgiftsfritak. Det hatet burde i stedet rettes mot at avgiftsfritaket snart forsvinner og at dermed ikke alle får ta del i kjøpefesten. Jeg tror avgiftsubsidiene forsvinner før elbilene er like billige som vanlige biler. Da er det grunn til å bli sur for de som har lite penger.
^^^ Dette.

Når man leser kommentarfelt og lignende, får man inntrykk av at det er mange i samfunnet som rett og slett mangler enhver evne til å tenke abstrakt. Ikke bare blir de flådd, de hjelper til med å slipe knivene med stor iver.
Helt siden starten på elbilbølgen har det forundret meg hvordan bilinteresserte mennesker kan sitte "i andre enden" og gjøre alt de kan for å få avgiftsbelagt elbiler, i misunnelsens navn, i stedet for å innse at det også kommer de selv til gode på et tidspunkt. Tvinges over på nullutslipp skal vi uansett, så dersom elbiler får fulle avgifter så blir det enda mer avgifter på fossilbiler, og på et tidspunkt så må de uansett over på nullutslipp selv, og bør da heller glede seg over at prisene er fornuftige.

cra

Sitat fra: gr på fredag 16. august 2019, klokken 10:38
Helt siden starten på elbilbølgen har det forundret meg hvordan bilinteresserte mennesker kan sitte "i andre enden" og gjøre alt de kan for å få avgiftsbelagt elbiler, i misunnelsens navn, i stedet for å innse at det også kommer de selv til gode på et tidspunkt.

Dette har jeg rista på hodet over mange ganger også. De evner ikke å se på fritaket for elbiler som første steg i riktig retning, men hyler opp "MER BOMPENGER! MERE! MERE!". Den det virker som de fleste synes det er helt greit å bli flådd, så lenge naboen også blir det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

NegativeElectrode

Sitat fra: cra på fredag 16. august 2019, klokken 11:02
Sitat fra: gr på fredag 16. august 2019, klokken 10:38
Helt siden starten på elbilbølgen har det forundret meg hvordan bilinteresserte mennesker kan sitte "i andre enden" og gjøre alt de kan for å få avgiftsbelagt elbiler, i misunnelsens navn, i stedet for å innse at det også kommer de selv til gode på et tidspunkt.

Dette har jeg rista på hodet over mange ganger også. De evner ikke å se på fritaket for elbiler som første steg i riktig retning, men hyler opp "MER BOMPENGER! MERE! MERE!". Den det virker som de fleste synes det er helt greit å bli flådd, så lenge naboen også blir det.

Så lenge det er rettferdig (altså alle har det like ille) og ingen får noen fordeler, selv om det fortsatt hefter noen ulemper med å velge det som er ønsket fra samfunnet. Det er forventet noe trangt om ladeplassene en tid fremover, det er fortsatt begrensede muligheter for å trekke tilhenger i lavere prissjikt osv men det hører ikke med i "rettferdighetsregnskapet".
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rollep

Sitat fra: gr på fredag 16. august 2019, klokken 10:38
Sitat fra: OlafGTE på fredag 16. august 2019, klokken 10:15
Sitat fra: 1317142119 på fredag 16. august 2019, klokken 09:37Det jeg derimot ikke forstår er det hatet mot at vi har avgiftsfritak. Det hatet burde i stedet rettes mot at avgiftsfritaket snart forsvinner og at dermed ikke alle får ta del i kjøpefesten. Jeg tror avgiftsubsidiene forsvinner før elbilene er like billige som vanlige biler. Da er det grunn til å bli sur for de som har lite penger.
^^^ Dette.

Når man leser kommentarfelt og lignende, får man inntrykk av at det er mange i samfunnet som rett og slett mangler enhver evne til å tenke abstrakt. Ikke bare blir de flådd, de hjelper til med å slipe knivene med stor iver.
Helt siden starten på elbilbølgen har det forundret meg hvordan bilinteresserte mennesker kan sitte "i andre enden" og gjøre alt de kan for å få avgiftsbelagt elbiler, i misunnelsens navn, i stedet for å innse at det også kommer de selv til gode på et tidspunkt. Tvinges over på nullutslipp skal vi uansett, så dersom elbiler får fulle avgifter så blir det enda mer avgifter på fossilbiler, og på et tidspunkt så må de uansett over på nullutslipp selv, og bør da heller glede seg over at prisene er fornuftige.
Ja det finnes mange merkelige folk der ute. Hver gang det f.eks. publiseres en artikkel om innføring av bompenger for elbiler fylles kommentarfeltet med innlegg fra bompengemotstandere som jubler hemningsløst over innføring av enda mer bompenger. Det går gjerne i "Statsautoriserte snyltebiler", "Elbiler sliter mer på veiene", "Euro 6 dieselbiler puster ut renere luft enn dem suger inn" osv.

Hvis jeg gidder pleier jeg å svare dem: Slapp av, du kan være rimelig sikker på at du får gleden av å betale både moms, avgifter og bompenger den dagen du selv må over på elbil :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

geear

Stemmer det, dette kunne vi kollektivt brukt som en brekkstang for å få redusert avgiftsnivå totalt for bil, til glede for alle oss som er bilinteresserte, med drømmepriser ala Sverige, som de fleste av oss bilinteresserte har siklet på siden vi fikk lappen, i stedet så velger de fleste å sabotere hele greiene så godt de kan.

cra

Sitat fra: gr på fredag 16. august 2019, klokken 14:08
Stemmer det, dette kunne vi kollektivt brukt som en brekkstang for å få redusert avgiftsnivå totalt for bil, til glede for alle oss som er bilinteresserte, med drømmepriser ala Sverige, som de fleste av oss bilinteresserte har siklet på siden vi fikk lappen, i stedet så velger de fleste å sabotere hele greiene så godt de kan.

Da er det dem vel unt at de får betale full pris og fulle avgifter for bilen og ikke får noen fordeler med å kjøre elektrisk. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

lars667

Elbilfordelene gjør det også mulig for oss med middels inntekter å kjøpe nyere biler. Skulle jeg kjøpt fossilbil, måtte jeg regnet med mye høyere driftskostnader og dermed kjøpt en mye eldre bil, kanskje 9-10 år gammel i stedet for 1 år gammel. Det gjør også at bruktbilparken blir noe billigere, som igjen gjør at de med lavere inntekt igjen kan kjøpe seg nyere og renere biler. Men jeg velger å ikke fokusere på Tesla X-eierne, som de fleste som er bitre på elbilfordelene ser ut til å gjøre.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Tellus

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 15. august 2019, klokken 17:39
SSB har visst funnet ut at folk med god økonomi kjøper nye biler, men måten det blir presentert på er jo ikke akkurat nyansert og objektiv
https://www.tu.no/artikler/ssb-de-rikeste-far-mest-glede-av-elbilfordelene/471634

Nettavisen går helt av skaftet, og mener de rikeste håver inn på elbiler
https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-ssb-rapport---de-rikeste-haver-inn-pa-elbiler/3423828965.html

Hva skal man si?

Imponerende at SSB har funnet ut at de med dårlig økonomi i mindre grad kjøper kostbare nye biler enn de med god økonomi. Tipper de ble veldig overrasket over funnet. Håper ikke det var vi skattebetalere som betalte for denne undersøkelsen.

Det neste SSB kan undersøke er om det er tilfelle at de med god økonomi bor i mer kostbare boliger enn de med dårlig økonomi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA