Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil-batteriene kan vare i 22 år

Startet av Dampmaskin, fredag 16. august 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

LCO er på vei ut i forbrukerelektronikk, men det går veldig veldig sakte. Har man vært borti ett produkt med noe annet enn LCO, så er man unntaket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#31
Sjekket litt nærmere, og LCO har ikke heelt den fullstendige dominansen jeg trodde. Dominansen er ganske total innenfor mobiler, nettbrett, o.l. Men på laptoper, batteridriller o.l. er det faktisk et betydelig innslag av spesielt NMC. Sånn grovt sett kan man si at flate celler er nesten alltid LCO mens sylindriske celler kan være NMC.

Men hovedpoenget mitt går egentlig på at folk generelt har ikke nevneverdig med erfaringer fra andre kjemier enn LCO. Batterierfaringene er gjerne noe man har ansamlet over 5-10-15 år, og da ville nesten alle erfaringene være fra produkter med LCO.

Og selv om man skulle ha et produkt med annet enn LCO, så er det fortsatt slik at batteriene i forbrukerelektronikk "misbrukes" til mye større grad. Som regel lades de opp til 100%, og enheten de sitter i blir ofte ganske varme ved bruk, noe som er svært ugunstig for batteriene. Det er også som regel slik at de alltid hurtiglades.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 19. august 2019, klokken 22:25
Sammenligner du likt mot likt utsettes stor pakke for mye mindre bruksslitasje enn en liten.

Nettopp. Sammenlign det gjerne med å ha ett par sko eller to par.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trekkoppbil

#33
Det er oppmuntrende lesning at batteri kan vare 22 år.

Det som er interressant, er hva som er forutsetningen for at et batteri kan vare 22 år.
Uten den forklaringen, er det ganske merkelig utsagn at ett batteri kan vare i 22 år. Det høres like dumt ut som å si at vinterdekk kan vare i 22 år, uten at man forklarer hvordan det skal konserveres.
Jeg vil tru det er mer vanlig at batterier byttes etter 3 år, enn at de varer i 22 år.

Batterikjemi kan bety mye, og det har vist seg at software på batteri også har stor betydning. Det meste avhenger nok av hvor hensynsfull bilisten er. Små hensyn i bruken kan doble eller halvere levetida.
Innen forbrukerelektronikk er det vanlig å lade til 4,2V. Eldre Leafer lada til 4.1V, og da burde levetida dobbles, og på de eldste Leafene kunne man begrense til 4V for å få en ytterligere dobling.

Enkelte regner at levetida på batterier varer til man er nede på 70% SOH: http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/#battery-aging-model
Så lenge det er kapasitetsgaranti på batteriene, er det vanlig å bytte ut når man er nede på 60-70%. Batterier kan gjenbrukes etter at de er for dårlige til bilbruk, og det kan jo tenkes at de kan brukes til andre formål inntil de er 22 år.


https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/


Nei til klimasvindel

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 20. august 2019, klokken 15:50
Det er oppmuntrende lesning at batteri kan vare 22 år.

Det som er interressant, er hva som er forutsetningen for at et batteri kan vare 22 år.
Uten den forklaringen, er det ganske merkelig utsagn at ett batteri kan vare i 22 år. Det høres like dumt ut som å si at vinterdekk kan vare i 22 år, uten at man forklarer hvordan det skal konserveres.


https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/


Kanskje man kan få det til å "vare" i 40 år, hvis man de siste 25 årene godtar at batteriet er gåent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA