Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rar lyd når AC brukes/Hurtiglading

Startet av leksen, torsdag 15. august 2019, klokken 12:43

« forrige - neste »

leksen

Hei, jeg har en 2012 iOn som er gått 71914km, og for en måned siden begynte den å lage lyder som høres ut som en vifte som tar borti noe når AC brukes. Når jeg ikke tempererer luften og bare bruker viften er det ingen lyd. Varmen eller kjølingen virker som det skal, men lyden gjør meg varsom på å bruke det. Ønsker å finne utav hva det er og om jeg kan fikse det enkelt selv. Har hørt at det er ofte problemer på AC kompressor på bilene, men har hatt bilen i snart tre år uten problemer. Noen som har peiling på hva problemet er? 😊

engolf

Det kan vara allt från fästena till AC-kompressorn, eller internt fel på motor/komressordel.
Det är tydligen ganska vanligt på äldre modeller att fästena till pumpen blir dåliga, med vibrationer/oljud som följd. Bör i så fall åtgärdas snarast.

TB

Bytte av fester til AC kompressor er en kjent feil. På min ble disse byttet når bilen var 4 år og 364 dager, så det var garanti sak. Flaks.

Mener å huske en tråd om at det kan brukes alternative fester, de originale er kostbare. Har ikke byttet selv, så kjenner ikke til om det er utfordrande å bytte dem. Tror de byttes fra undersiden?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

leksen

Takk for svar! Noen peiling på hva en slik reprasjon ville kostet utenfor garanti? Min bil er 7 år gammel og importbil, så dekkes vel dessverre ikke av garanti. Skal sjekke ut ift uoriginale fester.

TB

Du har ikke bosted i signaturen, men Elbilmek AS i Asker er kjent for å gjøre rimelige reparasjoner.

I utgangspunktet kan sikkert alle verksted gjøre bytte av gummi fôring for AC, men merkeverksted bruker normalt original deler, som da blir mer kostbare deler, men mulig korte arbeidstid.

Om de nye har lengre levetid enn de opprinnelige er usikkert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Pepeminus

Hadde bilen min på service nå, en peugeot ion 2012 modell med ulyder i AC-pumpa. Spurte om hjelp av BOS-Larvik. Braketten som holder pumpa var knekt og delen kostet 1.700,- ikke sikker på om det var med moms da jeg var mer interessert i totalkostnad. Den ble på 4.250,-
Synes det er synd om det er ett problem og at ikke peugeot iallfall finansierer delen.

alda

Sitat fra: Pepeminus på torsdag 29. august 2019, klokken 13:54
Hadde bilen min på service nå, en peugeot ion 2012 modell med ulyder i AC-pumpa. Spurte om hjelp av BOS-Larvik. Braketten som holder pumpa var knekt og delen kostet 1.700,- ikke sikker på om det var med moms da jeg var mer interessert i totalkostnad. Den ble på 4.250,-
Synes det er synd om det er ett problem og at ikke peugeot iallfall finansierer delen.
Den braketten är en svaghet tydligen, min måste bytas på garanti för ett par veckor sen. Bilen har bara gått 35000 km.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Pepeminus

Nå har jeg snakket med BOS og sett delene som er byttet. 3500,- for brakettene. Det er ikke blekket det er noe galt med, men noen gummi dempere som løsner fra feste. Altså noe alle disse bilene vil få problem med iallfall etter 7-8 år... prisen henger ikke på greip. De gummiknotteme som løsner koster under 10'ern og kan byttes ut lett... 🙄

Pepeminus

Det er slike som løsner fra stålet. Og dette tar de 5.500 for bytte med arbeid. Du trenger 8stk og her er prisen for 10stk.
Følte meg lurt av hele greia. 
NOK 99.31 | M3X7 D8*H8,M3 thread Male / rubber shock pad VE Type anti Vibration damper rubber damper Rubber Shock absorbing Screw cushion
https://s.click.aliexpress.com/e/px5LM7I0


engolf


Pepeminus

Nei de har M3 bolt på en side og bare gummi på andre. Jeg ba om delene og har dem her. De slipper mot stålet. At de skal være så dyre henger ikke på greip. Kan jeg få lagt ut bilde her, eller må jeg linke opp til photobucket eller lignende?

engolf

Det kan hända jag har sett fel under bilen, men menar dem 4 vibrationsdämparna som fäster kompressron till braketten har bult på bägge sidor. Men det finns kanske andra som jag inte har sett.
Hittade en bild på finndel.no, den är inte väldigt skarp, men man ser vibrationsdämparna med bult och mutter i båda ändarna.Du kan ikke vise dette vedlegget.

Pepeminus

Du har nok helt rett, gummien er tydeligvis slitt butt på ene side. Etter separasjon. 🤔 

emagic

Da har jeg også byttet pakninger på AC braketten selv.   Motorforum skulle ha 2300 bare i deler, så da ble det to gummiforinger kjøpt via elfa distrelec til den nette sum av 60,- totalt.  Det vanskeligste var faktisk prosessen med å jekke opp bilen høyt nok til å sette den på to små "huggestabber" som jeg hadde liggende.  Dekselet var lett å ta av, ut med fire bolter - ta ut braketten, bytt foringer og sett tilbake.  Tok kanskje 30 min tilsammen.  De to innerste gummiforingene var helt fine så byttet bare de to nærmest passasjersidens hjul.  De to ytterste var begge røket tvers av.

emagic

elbilkjører

Hei, jeg hadde samme ulyd, det viste seg å komme fra vannpumpa ikke fra kompresoren. Den er og under bilen. Greit å være klar over for ikke å fo unødig kostnad.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA