Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I-Miev lader ikke helt fullt

Startet av ABA, mandag 30. mai 2022, klokken 16:02

« forrige - neste »

ABA

Hei dere
Har merket de siste par ukene at min I-Miev 2012-modell, gått i overkant av 100.000 km, ikke alltid lader helt fullt.
Når jeg står opp dagen etter og forventer full tank, er den kanskje bare ladet 3/4 av fullt.
Vet noen hvorfor dette kan skje og hva jeg bør gjøre?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

engolf

Det beror nog på dålig batterihälsa (obalans i cellerna). Om jag inte tar fel balanserar BMS cellerna på 75%, och är det för stort avvik i spänningen stoppar laddningen. Det är i alla fall min teori, men för at vara helt säker måste man läsa ut data och se vad spänningen i cellerna ligger på när laddningen avbryts.
Hur ofta laddar du bilen, och kör du batteriet helt tomt innan du pluggar in kontakten?

ABA

Huff, vet du om jeg må oppsøke verksted og hva dette kan koste?
Lader bilen ca daglig / annenhver dag. Når jeg lader bilen gjenstår ofte ca 1/4 strøm igjen, ikke alltid batteriet er heelt tomt.
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

engolf

Antingen besöka en verkstad, eller be om hjälp av nån som kan läsa ut information från bilen.
En avläsning på verkstad kostar nog 1000-1500kr.
Presterar batteriet bra, ingen reduktion i räckvidden?

ABA

Ok.
Rekkevidden er helt fin ellers, ja :-)
Hvis den lader til halvfullt, kan jeg plugge lader inn og ut, så lader den videre til fullt. Dette kan dog variere litt.
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

ACCEPTUS

Kjør bilen ned til to streker eller mindre. Da skal den ballansere cellene grundigere. Gjør dette ofte.
Hjelper det ikke, er det nok noen celler som er dårlige og må byttes.

ABA

Sitat fra: ACCEPTUS på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:30
Kjør bilen ned til to streker eller mindre. Da skal den ballansere cellene grundigere. Gjør dette ofte.
Hjelper det ikke, er det nok noen celler som er dårlige og må byttes.

Takk
Hva kan bytting av battericeller koste?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

TB

#7
Om du spør merkeforhandler er løsningen bytte av hele batteripakken. Det er en høy pris, som neppe er aktuelt.

Å bytte enkelt celler er teknisk mulig. Det krever at enkelte celler er mer slitt enn resten av cellene. Er alle like slitt må du bytte alle cellene, det blir ofte kostbart.

Diagnose stilles ved å lese av spenning på celler, både ved bruk og ved lading. En odb til blåtann dongel og egnet app kan gi deg informasjon om celler.

Bytte av enkelte celler krever et verksted som ønsker å gjøre dette, til en akseptabel pris.

Eksempel på verksted er https://www.elbilmek.no

Legg inn hvor du er i landet, det er sikkert flere verksteder med tilsvarende tjenester.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ACCEPTUS

 5-6000kr privat, 15-20.000kr verksted vil jeg anta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA