Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Modell 3, nøkkelkort.

Startet av Slarre40, torsdag 15. august 2019, klokken 10:58

« forrige - neste »

Torair

#15
Sitat fra: RuneW på mandag 19. august 2019, klokken 14:48
Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2019, klokken 14:02
Sitat fra: Slarre40 på mandag 19. august 2019, klokken 13:36
Mens man fortsatt venter på bilen.

Hvorfor har Tesla valgt å ha RFID-leseren på akkurat DEN plassen på midtkonsollen?
Det hadde vel vært mer fornuftig å ha den i veggen på koppholderen eller et lignende sted der kortet bare kan "slenges"?

I 9 av 10 tilfeller er jo koppholdere brukt til nøkler, dropspapir og annet?
Tror ikke det er mange som bruker kortet. Kortet er vel først og fremst til når du skal levere bil en fra deg.
Jeg bruker kun mobil, og det funker alltid!
Bruker kun kortet når jeg skal legge til eller fjerne telefoner, så det er altså ikke ofte i bruk.

Jeg vet om en. Kjærringa får ikke sin mobil til å virke som nøkkel og det begynner å tære på meg, merker jeg. Hun har en helt standard tlf (Samsung Galaxy S9) og jeg har prøvd:

- Tømme BT cache på tlf
- Fjerne og re-parre tlf mot bil
- Av og på med flymodus osv.
- Bilen har hatt en FW-oppdatering (med påfølgende reset) mens problemene har vart

Det merkelig er at jeg har samme tlf og har hatt litt småproblemer, men nå i det siste har det fungert 100% for meg - samtidig med at hun har begynt å få problemer med sin... Skal prøve en reset på telefonen i kveld, men jeg kommer ikke på flere triks.

For henne er det å dra kortet eller å låse opp med appen.

---

Men trenger man egentlig å ha kortet liggende på midtkonsollen for å kjøre? Trenger den ikke bare å være der for å "starte" bilen?

Riktig at kortet kun må ligge der for å starte bilen.

Men lurte på en ting Rune, når din kone skal kjøre bilen, ligger da appen åpen i bakgrunnen? Og er bakgrunnsoppdatering (eller hva det heter på android) aktivert? Hvis jeg tvangslukker min Tesla app så funker ikke mobilen som nøkkel ser du  :)

Lynkjapp

Sitat fra: RuneW på mandag 19. august 2019, klokken 14:48
Men trenger man egentlig å ha kortet liggende på midtkonsollen for å kjøre? Trenger den ikke bare å være der for å "starte" bilen?

Helt riktig, man kan holde kortet mot midtkonsollen, trykke på bremsen og så legge kortet i lomma igjen. Dette måtte jeg teste en dag jeg hadde glemt mobilen på jobben. Så de som selger "holdere" til kortet på midtkonsollen har virkelig funnet opp snake oil.

GL1

Sitat fra: RuneW på mandag 19. august 2019, klokken 14:48
Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2019, klokken 14:02
Sitat fra: Slarre40 på mandag 19. august 2019, klokken 13:36
Mens man fortsatt venter på bilen.

Hvorfor har Tesla valgt å ha RFID-leseren på akkurat DEN plassen på midtkonsollen?
Det hadde vel vært mer fornuftig å ha den i veggen på koppholderen eller et lignende sted der kortet bare kan "slenges"?

I 9 av 10 tilfeller er jo koppholdere brukt til nøkler, dropspapir og annet?
Tror ikke det er mange som bruker kortet. Kortet er vel først og fremst til når du skal levere bil en fra deg.
Jeg bruker kun mobil, og det funker alltid!
Bruker kun kortet når jeg skal legge til eller fjerne telefoner, så det er altså ikke ofte i bruk.

Jeg vet om en. Kjærringa får ikke sin mobil til å virke som nøkkel og det begynner å tære på meg, merker jeg. Hun har en helt standard tlf (Samsung Galaxy S9) og jeg har prøvd:

- Tømme BT cache på tlf
- Fjerne og re-parre tlf mot bil
- Av og på med flymodus osv.
- Bilen har hatt en FW-oppdatering (med påfølgende reset) mens problemene har vart

Det merkelig er at jeg har samme tlf og har hatt litt småproblemer, men nå i det siste har det fungert 100% for meg - samtidig med at hun har begynt å få problemer med sin... Skal prøve en reset på telefonen i kveld, men jeg kommer ikke på flere triks.

For henne er det å dra kortet eller å låse opp med appen.

---

Men trenger man egentlig å ha kortet liggende på midtkonsollen for å kjøre? Trenger den ikke bare å være der for å "starte" bilen?
Riktig. Må bare presentere kortet ved leseren, behøver ikke ligge der under kjøring.

Jeg bruker også telefonen som nøkkel (iPhone7), og det fungerer fint. Av og til blir jeg bedt om å bruke kortet, har da tenkt at det er sikkerhet, på samme måte som at man må taste kode av og til selv om man bruker fingeravtrykk på telefonen.

Men noen av dere har altså aldri brukt kort etter at telefon er lagt til som nøkkel?
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

TøddiVedder


Bzzlink

Aldri brukt kort. Aldri opplevd at bilen ikke har åpnet seg når jeg tar i dørhåndtaket. 18.05 3000km.

Til deg med Samsung, her er hvordan du får det til å fungere

Steg 1: Kjøp deg en iPhone. :)

Hvis du sverger til Samsung, så må du sette deg inn i hvordan strømsparingsinnstillinger fungerer, det settes visstnok Bluetooth strømsparingsinnstilling pr app. Så sett den til alltid på for tesla app eller noe. (Har bare overhørt noen på jobben som diskuterte det)

RuneW

Sitat fra: RogerT på mandag 19. august 2019, klokken 15:00
Men lurte på en ting Rune, når din kone skal kjøre bilen, ligger da appen åpen i bakgrunnen? Og er bakgrunnsoppdatering (eller hva det heter på android) aktivert? Hvis jeg tvangslukker min Tesla app så funker ikke mobilen som nøkkel ser du  :)

Jeg skal gjøre noen undersøkelser. Tror ikke hun vet nok til a tvangslukke apper. Er rimelig sikker på at appen er "oppegående" fordi hun bruker den jo til å låse opp bilen (manuelt) (og da går det jo over WiFi/4G). Det er nok noe BT-greier skal du se.

Sitat fra: mwillanger på mandag 19. august 2019, klokken 22:44
Til deg med Samsung, her er hvordan du får det til å fungere

Steg 1: Kjøp deg en iPhone. :)

Uff, nei da bytter jeg heller bil...  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Elmo

#21
Sitat fra: mwillanger på mandag 19. august 2019, klokken 22:44
Steg 1: Kjøp deg en iPhone. :)
WHAT ? 
Er det en telefon som er kjent for å trøbble med bluetooth (mot non-Apple gadgets), så er det da virkelig iPhone >:(

Jeg har Samsung S8.  Har brukt kortet én gang (før jeg hadde "godkjent" telefonen).
Opplevd én gang at bilen ikke har åpnet seg når jeg tar i dørhåndtaket (da hadde jeg mobilen i baklomma).
Hentet 6.mars - nå 8000km.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Magnus Hansen

#22
iPhone er kjent for å være mest pålitelig med Tesla. Hvorfor er ikke gått å si. Ikke nødvendigvis noe teknisk grunn, men at tesla har testet grundigere mot iPhone. Jeg vil med stor sikkerhet tro at iPhone er dominerende blant de ansatte ingeniørene. iPhone er klart størst i IT miljøet på vestkysten

olekvi

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 20. august 2019, klokken 20:17
iPhone er kjent for å være mest pålitelig med Tesla. Hvorfor er ikke gått å si. Ikke nødvendigvis noe teknisk grunn, men at tesla har testet grundigere mot iPhone. Jeg vil med stor sikkerhet tro at iPhone er dominerende blant de ansatte ingeniørene. iPhone er klart størst i IT miljøet på vestkysten

Også er det "litt" enklere å teste mot iPhone, som finnes i noen få varianter, enn mot de tusen ulike variantene av telefoner med Android. 
'19 TM3P

Hans Inge Berg

back to topic. Leste kortet med NFCtools på andriod nettop. Og det virker som at det er ett standard NFC type 4 kort (ISO1443-4) som er litt tøffere enn de som er i yale sine tagger (ISO 1443-3). Men uten p hevde noe, så bør det være fullt mulig å klone kortet til ett liknende type-4 kort fra ebay eller noe.

jlan

Hvis jeg skal låne bort min bil til en annen som også har en Tesla, må han da logge ut fra sin konto og inn på min i appen, hvis han skal låse opp bilen med sin telefon?  Det virker i tilfelle veldig tungvindt og litt i brudd med normal passordsikkerhet. I prinsippet er jo brukeren da administrator, og kan endre passord, slik at jeg mister tilgang.

For inngangsdøren min hjemme kan jeg gi tilgang til andre brukere, som da kan åpne sin egen inngangsdør og min i samme app. , men uten at vedkommende har administratorrettigheter i mitt system.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

pekle

Men det er vel et bra usecase for kortet?

jlan

Sitat fra: pekle på torsdag 12. september 2019, klokken 13:58
Men det er vel et bra usecase for kortet?
Forsåvidt ja, men det er jo da bl.a. stor sannsynlighet for at en erfaren Tesla fører går fra bilen ulåst.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på torsdag 12. september 2019, klokken 13:56
Hvis jeg skal låne bort min bil til en annen som også har en Tesla, må han da logge ut fra sin konto og inn på min i appen, hvis han skal låse opp bilen med sin telefon?  Det virker i tilfelle veldig tungvindt og litt i brudd med normal passordsikkerhet. I prinsippet er jo brukeren da administrator, og kan endre passord, slik at jeg mister tilgang.

For inngangsdøren min hjemme kan jeg gi tilgang til andre brukere, som da kan åpne sin egen inngangsdør og min i samme app. , men uten at vedkommende har administratorrettigheter i mitt system.
Har ikke prøvd, men du kan vel bare legge hans telefon til som nøkkel via skjermen i bilen. Trenger da kortet for å gjøre det (og fjerne telefonen i etterkant). Antar at han da ikke får tilgang til din bil via appen sin.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Sitat fra: jlan på torsdag 12. september 2019, klokken 13:56
Hvis jeg skal låne bort min bil til en annen som også har en Tesla, må han da logge ut fra sin konto og inn på min i appen, hvis han skal låse opp bilen med sin telefon?  Det virker i tilfelle veldig tungvindt og litt i brudd med normal passordsikkerhet. I prinsippet er jo brukeren da administrator, og kan endre passord, slik at jeg mister tilgang.

For inngangsdøren min hjemme kan jeg gi tilgang til andre brukere, som da kan åpne sin egen inngangsdør og min i samme app. , men uten at vedkommende har administratorrettigheter i mitt system.
Vedkommende må logge ut av sin Tesla-konto på telefonen sin, og logge inn med ditt brukernavn og passord. Derfor gir du han ikke denne tilgangen, men lar han heller bruke ett av nøkkelkortene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA