Skrevet av Emne: Elbil i jobbsammenheng  (Lest 230 ganger)

Leafme

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Elbil i jobbsammenheng
« på: Onsdag 14. August 2019, klokken 23:47 »
Hei dere.
Spørsmål jeg kom over i dag. Jeg bruker min private elbil i jobben. En gang i uken kjører jeg Drammen-Tønsberg og må derfor hurtiglade på veien. Jeg betaler dette selv og aldri tenkt over det tidligere, men fikk i dag spørsmål vedrørende dette fra en som mente det var feil at jeg skulle betale, siden det er reise i jobbsammenheng. Hva tenker dere? Jeg har tenkt at det er mitt problem at jeg ikke har lang nok rekkevidde på min bil :P Ble litt i tvil.

Kom gjerne med hva slags ordning dere med private elbil i arbeid har på jobben  :laugh:

automat

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Elbil i jobbsammenheng
« Svar #1 på: Torsdag 15. August 2019, klokken 00:09 »
Du kan vel be om km-godtgjørelse? Det er jo andre bilutgifter enn hurtiglading du skal ha dekt inn også.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

chargedup

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Torsdag 15. August 2019, klokken 10:30 »
Det normale er at du betaler for evt hurtiglading og får kilometergodtgjørelse fra jobben. Kilometergodtgjørelse utbetales normalt etter statens satser, som vil si 4,03 kr pr km. https://www.visma.no/blogg/bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse-regler/
Model 3 LR AWD 2019
Bestilt: EQC
Solgt: BMW i3 (60Ah) - Jaguar I-pace
Forhåndsreservert: Polestar, Honda, Skoda osv

Elmo

• Gold Member
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
« Svar #3 på: ſøndag 25. August 2019, klokken 20:26 »
Kan feks ikke kreve både kilometergodtgjørelse og refundert bensin/diesel på fossilbil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

TB

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: ſøndag 25. August 2019, klokken 20:32 »
Har kjørt i jobbsammenheng i mange år.

Hurtiglading blir samme som å fylle flytende drivstoff på bilen. Jeg dekker det selv, og mottar kilometergodtgjørelse. Bompenger dekkes etter faktisk belasterede bompenger, dvs om en har fritak, så utbetales ikke bom.

Fra Visma siden som Chargedup linket til:
Før 2016 var det slik at hvis arbeidsgiver brukte satsene i statens særavtaler, kunne bilgodtgjørelsen utbetales skattefritt på yrkesreiser. Fra 2016 har det vært slik at deler av statens sats er skattepliktig.

Dvs, etter 2016 må en skatte av deler av satsen. I praksis medfører dette stort sett merarbeid for de som utbetaler lønn, det er ikke stort skattetrekk.
Lørenskog
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt
Hyundai KONA electric 2019 (på venteliste siden 2017 til 2019.)

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Onsdag 28. August 2019, klokken 20:09 »
"trikset" er å sette kjøregodtgjørelsen til kr 3,50 som er frigrensen. Alt over det er skattepliktig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS